Rij-impressie: Suzuki Intruder C1800R
Pagina 5
Conclusie
Suzuki’s nieuwe vlaggenschip – of misschien beter gezegd cruiseschip - in de Intruder range, is de C1800R. De C staat voor de classic serie binnen de cruiser lijn van het Japanse merk. Met de C1800R zet Suzuki niet alleen klassiek ogende hard tail cruiser neer, maar ook één met moderne techniek en een imponerend vermogen en koppel. Maar dat is niet alleen imponerend: de grote van het motorblok – 1783cc – en vooral de grote van de motor zelf en de 240mm achterband dragen bij aan dat beeld.
Suzuki zet de C1800R neer als de ‘step up’ voor de cruiser rijders die al ervaring hebben met de Intruder 800 of 1500. Nu ontbrak het ondergetekende aan deze ervaring of op veel ervaring op andere cruisers. Het is wel wennen, maar zelfs ondanks de korte tijd dat wij op dit cruiseschip hebben gereden, valt het op dat de C1800R gemakkelijk te berijden is. De lange wielbasis, grote banden en hoge gewicht maken op lage snelheid de motor wel moeilijk te manoeuvreren. Komt eenmaal de gang erin dan gaat het redelijk soepel en zijn bochten ook goed te nemen, al vergt dit een specifieke rijstijl.
Relaxt cruisen is de C1800R nog het best op het lijf geschreven. Remmen op de motor is daar een belangrijk onderdeel van, want van de remmen zelf mag je niet al teveel verwachten (alsof je al Supersport achtige remmen op een cruiser zou willen) als je wat sneller wilt vertragen. Ondanks dat er goed te sturen valt met deze cruiser vraagt de motor wel veel handkracht om in de bocht of van een gekozen lijn af te krijgen. Voor krappe korte bochten is de C1800R minder geschikt, ze is meer op haar plaats bij ruime, lange bochten of om over de boulevard te rijden. Een motor voor mannen met spierballen dus. Het hoge koppel maakt dat ze wel erg comfortabel en gemakkelijk te rijden is.
Minder gemakkelijk was daarentegen de voetbediening van de rem en schakelpedaal. Mogelijk dat dit aan te passen is aan je eigen voorkeur, maar zeker de stand waarin wij de motor reden is niet aanbevelenswaardig. Het ontbreekt de motor een toerenteller, maar de bakken met trekkracht onderin maken die eigenlijk ook overbodig. . Zeker bij lage toeren is de onvoorkomelijke cardanwerking voelbaar, maar weet de motor ook een mooie diepe roffel ten gehoor be brengen.
De omstandigheden in Spanje tijdens deze introductie waren perfect voor een heerlijke relaxte cruise. Als er sprake was van ‘beperkingen’ lagen deze eerder bij de bestuurder dan bij de C1800R. Misschien toch maar eens kijken om eerst een ‘mini’cruise te boeken of om in rustiger vaarwater een lange cruise te maken met dit grote, comfortabele cruiseschip.
- Vermogensafgifte
- Imposant
- 'Cruisen'
- Remmen
- Voetbediening
- Rijden op lage/hoge snelheid