Zoeken

Test: Kawasaki Ninja 400

A2 Superbike

12 oktober 2022
Als je het introductiefilmpje op Kawa’s website mag geloven, met niemand minder dan 6-voudig wereldkampioen Jonathan Rea in de hoofdrol, is de recent geherintroduceerde Ninja 400 ultiem speelgoed voor op het circuit. Reden voor Motorfreaks om met het kleintje Superbike voor het A2 rijbewijs naar Frankrijk te gaan, voor een 2-daagse test op het Circuit Des Ecuyers. En ‘m daarnaast ook op de openbare weg uit te laten.

Verbaast waren we. Met stomheid geslagen. Na meer dan 15 jaar was de lichtgewicht Ninja van het Europese toneel verdwenen, evenals de naakte Z-variant. In 2008 wereldwijd onder de naam Ninja 250R op de markt gezet als speels fietsje voor in de stad en daarbuiten werd Kawasaki’s kleintje supersport vijf jaar later tot Ninja 300 opgewaardeerd (strikt genomen in september 2012 als 2013 model), waarbij het accent duidelijk van stadsfiets naar lichtgewicht supersport was verlegd, als ultiem lichtgewicht speelgoed voor op straat. Het DNA van de Ninja ZX-10R, maar dan voor enerzijds de beginners met het nieuwe Eigenlijk heb je meer dan dit niet meer nodig op straat, nu bijna alles wat leuk is een 60-km zone isgefaseerde A2 rijbewijs dat in januari 2013 officieel van kracht was gegaan en anderzijds de ervaren rotten die meer lol uit minder cc’s en vermogen willen halen. 

Ook de Ninja 300 bleef 5 jaar op de markt, waarna deze het veld moest ruimen voor de Ninja 400 en de motor nóg dichter bij die Ninja-supersport familie werd gepositioneerd en het accent nog meer richting het circuit werd gelegd, met het oog op het in 2017 gelanceerde WK Supersport 300, de nieuwe instapklasse van het WK Superbikes. En met succes, sinds z’n lancering in het voorjaar van 2018 op het mini-circuit van Motorland Aragon, in het weekend dat de fiets op de naastgelegen grote baan zijn debuut maakte in het WK Supersport 300, heeft de Ninja 400 vier jaar op rij de rijders- en constructeurstitel in de wacht gesleept. Bovendien betaalde die extra cilinderinhoud zich ook op straat erg goed uit, dankzij de beduidend sterkere 180° twin, waarvan de cilinderinhoud van nu 399cc (was 296cc) in een topvermogen van 45 pk @ 10.000 tpm (was 39 pk @ 11.000 tpm) en – nóg belangrijker – een toename van het maximumkoppel van bijna 50% Oh, maar een 400 zeg je? Ik dacht dat 't minstens een 600 was joh...(van 27 Nm @ 8.200 tpm naar nu 38 Nm @ 8.000 tpm) had geresulteerd. Waardoor het kleintje supersport voor het A2 rijbewijs nu op straat veel makkelijker te rijden was.

Groot was dan ook onze verbazing toen begin dit jaar door Kawasaki de nieuwe prijslijst werd gecommuniceerd en de Ninja 400, evenals de naakte Z-variant, uitblonk in afwezigheid. Dat was niet logisch en niet alleen vanwege die successen in het WK Supersport 300, maar ook omdat het A2-segment inmiddels volwassen was geworden en er steeds meer vraag naar dit soort lichte motorfietsen kwam. Nog geen half jaar later bleek het afscheid van de 400 slechts van korte duur te zijn geweest, toen de Ninja 400 (en Z400) als 2023 model werd geherintroduceerd. Nagenoeg dezelfde fiets, maar dan Euro5.

Tekst: Ron Huijs
Fotografie: Manu de Soomer (MotorSportsPics.com) @ Ecuyers / Ed Smits @ straat