Zoeken

Kawasaki Ninja 650 deel 2: Touring Edition

Via Haringstad

13 september 2021

De volgende plaats op de route is Enkhuizen, de plaats die bekend staat als de ‘Haringstad’ vanwege zijn verleden als centrum voor de haringvisserij, maar ook dankzij zijn historische binnenstad met verschillende authentieke gebouwen als de Drommedaris, de zuidelijke toegangspoort tot de stad en waarschijnlijk het bekendste gebouw van de stad, het uit 1885 daterende treinstation, de Koepoort en het Zuiderzeemuseum. Een deel van de stad is beschermd stadsgezicht, de binnenstad wordt door De Drommedaris schijnt het bekendste gebouw hier te zijn. Dan zou iedereen dus moeten weten waar we nu zijngrachten doorsneden en ligt binnen vestingwallen uit de 17e eeuw. Een stadswandeling zou je langs het door Steven Vennecool ontworpen stadshuis, de waterpoorten Oudegouwsboom en Boerenboom, de stadsgevangenis, de verschillende kerken of het Snouck van Loosenpark, een van de eerste sociale woningbouwprojecten van Nederland, kunnen brengen, maar dat is voor een volgende keer. We gaan inmiddels richting 12 uur en zijn nog geeneens bij de afsluitdijk beland. 

Via de Oosterdijk rijden we naar Medemblik en passeren daarbij Vuurtoren De Ven, een witte vierkante bakstenen vuurtoren die aan het eind van de 17e eeuw is gebouw en daarmee een van de oudste vuurtorens van Nederland is. Het is een van de drie lichtopstanden die zijn aangelegd om de route vanaf de Waddenzee naar Amsterdam te markeren, de andere twee liggen bij Marken en Durgerdam. Van deze drie torens is alleen De Ven nog de originele, de andere twee zijn vervangen door stalen exemplaren.

Inmiddels is het laatste blokje van de tankmeter inclusief tanklogo al een tijdje oranje gekleurd, ten teken dat het de hoogste tijd is om te tanken, dus als in Kerkbuurt een onbemande pomp opdoemt besluiten we maar meteen van de nood een deugd te maken, om tot de ontdekking te komen dat we dat nog lang niet hadden hoeven te doen. Bij een tripmeterstand van 286,9 kilometer (we waren de dag niet met een volle tank begonnen) hoeft er slechts 12,05 liter worden getankt, wat omgerekend een verbruik van 1 op 23,8 is. Met een tankinhoud van 15 liter hadden we dus nog dik 70 kilometer kunnen gaan. 

Na Medemblik volgt het minst aantrekkelijke deel van de route. De Noorderdijkweg is kaarsrecht als langs een liniaal gelegd en loopt, net als het overgrote deel van de dijkwegen rond het IJsselmeer, onderlangs de dijk, waardoor ook nog eens een vergezicht over het IJsselmeer ontbreekt. In bovengemiddeld tempo wordt de twintig kilometer tot de Afsluitdijk in iets meer dan 10 minuten afgelegd, maar die tijdwinst zijn we eenmaal op de Afsluitdijk meteen weer kwijt. De bestaande spuicomplexen worden momenteel gerenoveerd, waarbij onder andere twee gemalen en nieuwe spuisluizen worden gebouwd, waardoor elke dag enormeAls ik nog eens een idee heb... daar gaat m'n gemiddelde verkeersopstoppingen ontstaan. Interessant weetje: hoewel de eerste plannen voor het afsluiten van de Zuiderzee al dateren uit de 17e eeuw, zou het duren tot de watersnoodramp van 1916 voordat het project in een stroomversnelling kwam. In 1918 ging het parlement akkoord met de Zuiderzeewet, waarna in 1920 met de bouw werd gestart. Toch zou duren tot 1932 voordat de 30 kilometer lange weg West-Friesland met Oost-Friesland zou verbinden. 

Aan het eind van de Afsluitdijk maken we een korte stop op het Kornwerderzand, waar de beroemde kazematten herinneren aan de zware strijd die hier in 1940 is gestreden. Het Kornwerderzand is de enige plek in Europa waar in de meidagen van 1940 de Duitse Blitzkrieg tot een halt werd gebracht. Slechts 225 Nederlandse soldaten wisten de 17.000 man sterke 1e Duitse cavaleriedivisie tegen te houden dankzij de sterke fortificaties met kazematten. Een van de hoofdkazematten wist daarbij een 500 kilo bom te weerstaan. De belegering eindigde toen aan de Duitse kant generaal Kurt Feldt, commandant van de 1e Kavallerie Division, besloot om met behulp van schepen het IJsselmeer over te steken en ten noorden van Amsterdam te landen.