Zoeken

Kawasaki Ninja 650 deel 2: Touring Edition

Naar Staveren

13 september 2021

 

Opnieuw worden we aangesproken, ditmaal door een voorbijlopend gezin, waarvan een van de jochies enorm gecharmeerd van motorfietsen is, zo weet de vrouw ons te vertellen. Hij vraagt ons het hemd van het lijf: hoeveel cc ‘ie heeft, hoeveel vermogen en hoe hard dat ‘ie kan, om daarna met z’n duimpje omhoog af te sluiten met “mooie motor.” Nu is het niet voor het eerst dat we een compliment Soms waan je je echt in een andere wereldof duimpje omhoog krijgen van toevallige passanten, maar dan zijn we vaak met iets Europees of iets spraakmakends op pad (zoals bijvoorbeeld de Ninja H2 of Suzuki Hayabusa) maar we kunnen ons niet heugen zoveel complimenten met een Japanse middenklasse motor te hebben gehad. 

Het charmeoffensief van de Ninja 650 heeft nog een bijkomend voordeel, zo ontdekken we al snel als over de Zeedijk koers richting Stavoren wordt gezet. Zo rustig als het aan de westkant van het IJsselmeer was, zo druk is het hier met voornamelijk fietstoeristen die massaal Friesland hebben ontdekt. Hoewel dat deels ook door het weer kan worden verklaard, de zon prijkt inmiddels hoog aan de hemel, terwijl de buitentemperatuur inmiddels inderdaad de 20 graden Celsius is gepasseerd – iets wat we vroeg in de ochtend totaal niet hadden verwacht. Heerlijk weer dus om een flinke tour te doen, iets waar de Ninja 650 Nederland geen land om lekker te sturen? Dacht het niet...Touring Edition zich perfect voor leent, maar het nadeel is dus wel dat het tegelijkertijd ook heerlijk weer om te fietsen is.

Ondanks dat het soms een continuüm van fietsers in beide richtingen is, is er niet één die gebaart dat hij of zij vindt dat we enorme overlastveroorzakers zijn. Terwijl we toch echt niet als heilig boontje aan het rijden zijn. Wat voor een groot deel ook wel op het conto van de Ninja 650 kan worden geschreven. Het blok beschikt voor tweecilinder middenklasse begrippen over een heerlijk sterk middengebied, waardoor tijdens die sportieve rit het blok niet per sé op toeren hoeft te worden gejaagd. Zo rond de 6.000 toeren wordt telkens de volgende versnelling aangetikt en ook het gas gaat nooit vol tegen de stuit, wat telkens resulteert in een Ninja die nog steeds rap van z’n plek gaat, maar dat met een dusdanig bescheiden sound doet dat niemand het als overlast ervaart. 

De tijd begint inmiddels aardig door te tikken als in Stavoren een kleine pitstop wordt gemaakt en het voor de tweede keer vandaag genieten is van een portie verse Kibbeling. De vijfde plaats van de Friese Elfstedentocht was de eerste Friese gemeenschap en de eerste Nederlandse stad die stadsrechten kreeg. Als lid van de Hanzesteden was Stavoren in de 14e dankzij de graanhandel eeuw een welvarende stad, maar raakte aan het eind van de middeleeuwen in verval. Ook dit plaatje zal geen toelichting behoeven denken we zoDe haven verzandde en bij de graanhandel speelde Stavoren geen rol van betekenis meer en op dit feit is de mythe Het Vrouwtje van Stavoren gebaseerd. 

Vanuit Stavoren vervolgen we de route langs het IJsselmeer over de prachtige dijkweg, die soms naast en soms op de dijk is gelegen, maar zodra de grens met de provincie Flevoland is gepasseerd is het gedaan met de pret. De ondanks het drukke fietsverkeer nog steeds prachtige dijkwegen in de provincie met tweetalige plaatsnaamborden hebben plaatsgemaakt voor kaarsrechte wegen door de Noordoostpolder naar de volgende plaats op onze route, Urk. Tot de bouw van de dijk die het vissersdorp met het Friese Lemmer verbond was Urk een eiland in het IJsselmeer, Het vissersmonument op Urk, ter nagedachtenis van zij die op zee zijn heengegaan. Wist je trouwens dat Urk de gulste gemeente van Nederland is - het 90-voudige van Amsterdamvoorheen de Zuiderzee, maar ondanks dat in 1942 de Noord Oostelijke Polder werd drooggemalen leeft het eilandgevoel onder de Urkers nog steeds. 

We zijn dus niet in Urk, maar op Urk, waar we een korte stop maken bij het vissersmonument, het op 11 mei 1968 door koningin Juliana onthulde monument ter nagedachtenis van zij die het leven op zee hebben verloren. Op de 34 marmeren platen staan 368 namen gegraveerd, waarvan de meest recente uit 2019. Urk is trouwens de enige gemeente in Nederland die door de geschiedenis heen in drie provincies heeft gelegen: tot 1950 was het onderdeel van Noord-Holland, daarna tot 1986 van Overijssel en vanaf 1 januari 1986 hoort de gemeente bij de provincie Flevoland. Een ander punt dat in Urk niet mag worden gemist is de 18,5 meter hoge vuurtoren, die van 1844 tot 1845 werd gebouwd en in 1901 nog eens met vijf meter moest worden verhoogd omdat de in 1885 vergrote Bethelkerk het licht naar het oosten blokkeerde. De vuurtoren is de enige langs het IJsselmeer en Markermeer die over een draailicht beschikt. 

Ondanks dat Urk, net als alle andere vissersplaatsen aan de voormalige Zuiderzee, tegenwoordig een toeristische attractie is valt het ons op hoeveel rustiger het hier vergeleken met Friesland is, hoewel dat ook aan het tijdstip kan liggen. En dan nog even dit. Urk is de afgelopen jaren regelmatig negatief in het nieuws geweest, van coke-snuivende jeugd tot een in de hens gestoken COVID-teststraat, maar nergens lees je ooit het positieve verhaal. Bijvoorbeeld dat Urk de laagste werkeloosheid heeft van Nederland, of dat het de gulste gemeente van Nederland is: hier wordt per huishouden € 52,64 aan goede doelen gegeven, waar dat in Amsterdam slechts € 0,59 is.