Zoeken

Test: MV Agusta Turismo Veloce 800 Lusso SCS

SportTour nieuwe stijl

12 juli 2018

 

Het is het jaar 2015 als MV Agusta voor het eerst het Sport-Tour segment betreedt, met twee nieuwe driecilinder 800cc modellen die in alle opzichten anders zijn dan alles tot dan in de historische fabriek in Schiranna geproduceerd. Eerst kwam de sportieve Stradale 800 tourer/commuter fiets, gevolgd door de volledig gestroomlijnde Turismo Veloce die was gericht op de sportieve toerist die jaarlijks flink wat kilometers maakt. Zon, check. Lekker temperatuurtje, check. Mooie bergweg, check. Niks te klagen vandaagVooral dat laatste model deed het qua verkopen ontzettend goed, en dus kreeg de fiets als onderdeel van de 120 miljoen euro die volgens MV’s CEO Giovanni Castiglioni sinds 2012 aan driecilinder ontwikkeling is gespendeerd een grondige make-over.

Dit heeft geresulteerd in het aanpassen van de Turismo Veloce aan Euro 4 en tegelijkertijd een versie met semiautomatische transmissie aan te bieden, het SCS dat in samenspraak met Rekluse is ontwikkeld. De drie verschillende versies van de Turismo Veloce zijn leverbaar in ofwel rood/grijs of wit/grijs (door MV zelf mooi Fire Red / Dark Metallic Opaque Grey en Pearl White / Avio Grey genoemd), met een vanaf prijs voor de standaard versie van € 19.189. Voor de Lusso moet iets meer worden afgetikt, namelijk € 22.689, maar daar krijg je dan naast elektronische vering handvatverwarming, een middenbok en een GPS sensor voor terug (waarmee je de gereden route kunt opnemen). Het neusje van de zalm is de SCS versie, die richting de 25K Zeker niet als je ook nog eens met een apparaat als dit mag sturengaat met een prijskaartje van € 24.689. Oh, en dan heb je ook nog twee RC (als in Reparto Corse, de gelimiteerde versies in MV's racekleuren), waarvan de RC SCS voor € 28.289 over de toonbank gaat. Een bezoek aan de aan het meer van Varese gelegen fabriek gaf me de kans om beide versies van de Lusso variant te rijden. Eerst 120 kilometer met de niet-SCS Lusso ‘Normale’, achter niemand minder dan de illustere voormalig 500cc wereldkampioen Marco Lucchinelli, tegenwoordig ambassadeur voor MV Agusta, om na de lunch exact dezelfde route in tegengestelde richting te rijden met de SCS versie. Mijn ogen gingen open.

Bij het ontwikkelen van de Turismo Veloce is MV vastberaden om te blijven pushen, zowel commercieel als wat cilinderinhoud betreft. “Het debuut van dit model was net zo belangrijk als de F4 in 1997, of de eerste F3,” zegt MV Agusta eigenaar Giovanni Castiglioni. “Om deze motor vorm te geven, moesten we onze prioriteiten heroverwegen voor wat betreft het ontwerp, vergeleken met wat we met sportmotoren gewend waren te doen. Comfort, bagage mogelijkheden, motorsouplesse, laag brandstofverbruik, langere onderhoudsintervallen – allen factoren waar een klant veel waarde aan hecht die op zoek is naar een Touring model, en daar hebben we de focus op gelegd. Onze klant voor dit model is een sportrijder die alledaagse praktische zaken wil, maar zonder daarvoor performance en handling op te geven. Hij wil geen dikke fiets als een Multistrada 1200, R 1200 GS of Tiger 1200, omdat de Turismo Veloce gemakkelijker te rijden is en een betere vermogen/gewicht verhouding heeft dan die modellen. Na een tijdje vergeet je dat het een tourfiets is, MV's goeroe uit wiens technische hoge hoed al het lekkers komt: de Amerikaan Brian Gillenomdat we wat het dynamische betreft geen compromissen hebben gesloten, maar ondertussen wel een praktische fiets leveren.”

Net als de eerder dit jaar geïntroduceerde Brutale 800 RR profiteert ook deze Turismo Veloce van alle mechanische en elektronische updates die aan MV’s Euro 4 modellen zijn doorgevoerd. “Deze wetgeving vereiste een flinke reductie van 50% van uitlaat emissie vergeleken met Euro 3,” zegt MV’s R&D goeroe Brian Gillen, “evenals een aanzienlijke 48% reductie in geluid. Maar we zijn erin geslaagd om dit te realiseren zonder daarbij vermogen in te leveren ten opzichte van Euro 3 – het maximum vermogen en koppel is gelijk gebleven aan het vorige model, met 110 pk bij 10.150 toeren en een koppel van 80 Nm bij 7.100 toeren per minuut. Daar zijn we best trots op.” En terecht, want voor andere fabrikanten heeft Euro 4 veelal in een significant verlies in vermogen geleid, bij behoud aan koppel.