Zoeken

Test: Confederate P51 Fighter

De crisis overleefd

2 juni 2016
Inhoudsopgave
Test: Confederate P51 Fighter
De crisis overleefd
Klaar voor de ring
Hooray for Hollywood
Onwaarschijnlijk
Conclusie
Technische gegevens

Confederate P51 Fighter

De originele G1 (eerste generatie) P120 Fighter debuteerde in 2009 als het eerste Confederate model dat geheel was ontwikkeld en gebouwd in de huidige vestiging in Birmingham, Alabama, nadat het drie jaar eerder de thuisbasis New Orleans als gevolg van de verwoestende krachten van orkaan Katrina had moeten verlaten. Aangedreven door een luchtgekoelde JIMS 45° V-Twin motor markeren de in totaal 63 in de pConfederate P51 FighterAls het warm is moet je eens een Iced Caramel Macchiato proberen, dat is écht lekker...eriode 2009-2011 geproduceerde units een belangrijk punt in de opleving van Confederate, dat het misschien niet voor de wind ging, maar de donkere dagen van Amerika’s recente recessie wel heeft overleefd. Opgericht in 1991 (hoewel strikt genomen de productie pas drie jaar later begon) door de uit Louisiana afkomstige jurist Matt Chambers, destijds als President/CEO, heeft Confederate de zware tijden overleefd om dit jaar haar 25e verjaardag te kunnen vieren, waar de meeste andere kleine Amerikaanse boetiek Cruiser fabrikanten, evenals wat grotere partijen, de crisis niet hebben overleefd. Wat is gerealiseerd door een mix van een vooruitziende blik, goed management, een portie geluk en het sleutelvoordeel een unieke range aan motoren te bieden die in elk opzicht met geen enkele andere motorfiets te vergelijken zijn.

“We hebben de neerwaartse spiraal gezien, toen het erg hip was om NIET te worden gezien met high-end luxe producten als die van ons,” zegt Matt Chambers, “en nu stelt de link met S&S ons in staat om te groeien, zonder op welk vlak dan ook compromissen te hebben moeten sluiten ten aanzien van de kwaliteit en uniciteit van onze producten. We hebben hun X-Wedge motorblok geadopteerd in onze gehele model line-up en zijn andere ontwerpen eromheen aan het ontwikkelen, welke de komende jaren op de markt zullen worden gezet.” Confederate’s ruim 2.300 m2 fabriek in down Town Birmingham – een gerenoveerd stenen pakhuis uit de jaren ’40 van de vorige eeuw waar in oktober 2013 naar toe werd verhuisd – heeft de capaciteit om de productie van de 49 in 2015 geproduceerde units naar de voor dit jaar gConfederate P51 FighterEen dikke middelvinger naar de gevestigde orde, dát wilde Matt Chambers met het ontwerp van de P51 bereikeneplande 100 stuks te verhogen. En daarna het momentum voort te zetten met een X-Wedge aangedreven Wraith die in de pijplijn zit. Niet bepaald Honda aantallen, maar nog steeds een miljoenen business die louter afhankelijk is van het vinden van genoeg goed gevulde klanten die iets compleet anders willen rijden.

Het nieuwe P51 Fighter Combat model, dat in twee versies leverbaar is, helpt deze groei zeker te verwezenlijken. Het zogenaamde Blonde kale-metaal model begint bij $125.000 plus belastingen, voor de Black Flag variant moet $130.000 worden afgetikt. Van het eerste model zullen 31 individueel genummerde units worden geproduceerd, en 30 van de duurdere variant. Van de in totaal geplande 61 stuks heeft CConfederate P51 FighterAls je het niet erg vindt houd ik het graag bij een kopje Earl Grey Tea. Met een scheutje melk alsjeblieftonfederate volgens verkoopmanager Paul Adams al van 41 motoren de aanbetaling ontvangen.

Vanuit elk opzicht vertegenwoordigt de Confederate P51 Fighter een fantasierijke stap vooruit in het hedendaagse motorfiets ontwerp en productie, op een geheel eigenzinnige manier. “We wilden een fiets die een dikke vinger toont aan de gevestigde orde – laag van achteren, hoog van voren, erg smal, met een rechte lijn van het stuur naar het scharnierpunt van de achterbrug, en totaal anders gemaakt, gebaseerd op een ultra-stijve triangel gezien vanaf de zijkant,” aldus Chambers. “Het is vechten tegen de gevestigde orde, vechten voor verandering – vandaar de naam. Hij is voor klanten die een Fuck You houding in ontwerp en styling kunnen waarderen – en de Fighter is precies dat, met het stijfste en lichtste chassis dat in staat is de grootste koppel / gewicht verhouding ooit in de motorgeschiedenis bereikt te verwerken.”

Confederate P51 Fighter
En dan zijn er nog mensen die beweren dat Amerika alleen maar kaarsrechte wegen heeft. Snap jij dat?