Zoeken

Test: MV Agusta Brutale 675 vs F3 800

Twee druppels water

15 juli 2013
Inhoudsopgave
Test: MV Agusta Brutale 675 vs F3 800
In den beginne was er.... de 800
Twee druppels water
Militaire precisie
Spaghetti Varese
Conclusie
Technische gegevens

MV Agusta F3 800 versus Brutale 675Beide motoren, die qua design als twee druppels water lijken op hun viercilinder aanverwanten – alleen de drie boven elkaar geplaatste uitlaatpijpjes naast het achterwiel verraden dat het hier de driecilinder betreft, geven uitzicht op een compleet digitaal display, waar een waslijst aan informatie is ondergebracht. Een beetje té veel van het goede, als je het mij vraagt, want zolang je stilstaat is alles prima te overzien, maar bij tempo 150 plus wordt het verdomd lastig om de kleine cijfers en letters zonder leesbril nog uit elkaar te kunnen houden. Evenzo de digitale toerenteller, die als led-balk bovenin in blokjes de toeren opbouwt. Meer dan een indicatie van waar je ergens zit heb je niet, tenzij je de bovenliggende –kleine- cijfers in je hersenpan hebt gebrand. Niet dat je die toerenteller nodig hebt om lekker te kunnen rijden, beide motoren bouwen het vermogen sterk progressief op, zodat je puur en alleen op het geluid en het gevoel niet vlug in een verkeerde versnelling zult bivakkeren, maar daarover later meer.

Zowel de F3 800 als de Brutale 675 zijn uitgerust met het complete elektronicapakket wat MV Agusta voor de driecilinder heeft ontwikkeld. En dat betekent vier verschillende rijmodi via ride-by-wire, die een totaal andere insteek hebben dan bij andere merken. Te kiezen valt uit N voor normaal, S voor Sport, R voor Rain en C voor Custom, waarbij je alles zelf naar eigen geur en smaak kunt indelen. Daarnaast zijn de fietsen met een 8 standen tractiecontrole uitgerust, die via een knop op het stuur kan worden aangepast. Nu horen we je alweer denken, maar dat heeft de rest toch ook, maar dan komt het. In tegenstelling tot alle andere fabrikanten, die tussen S en N een iets minder directe gasrespons hebben en in de R stand het vermogen flink hebben ingeperkt, hMV Agusta Brutale 675
Lekker strak kontje... die Brutale dan hè
MV_Agusta F3 800 versus Brutale 675 MV_Agusta F3 800 versus Brutale 675 MV_Agusta F3 800 versus Brutale 675
Aandacht voor detail kan MV Agusta niet worden ontzegd
MV Agusta F3 800
Strak door de bocht, kan van de rijder niet worden gezegd
eeft MV de mate van tractiecontrole als uitgangspunt genomen. Want, zo weet Brian ons te verklaren, waarom zou je in hemelsnaam vermogen gaan inleveren als je een perfecte tractiecontrole hebt. In alle drie (of vier, als je de Custom modus meerekent) de modi heb je dus de beschikking over het maximale vermogen wat de driecilinder voor je in petto heeft, het is puur en alleen de manier waarop het vermogen wordt afgegeven wat het verschil tussen die modi maakt. In de S modus is de gasrespons super direct, in de N modus wordt afhankelijk van versnelling, gasstand en acceleratie de gasklep iets vriendelijker opengezet om dat in de R modus nog een graadje zachter te doen. Bovendien staat in de R modus de tractiecontrole standaard in stand 8 (de meest ingrijpende), waarbij de motor nog steeds moeiteloos op vermogen op het achterwiel kan worden gezet. Bij de F3 is men nog een stap verder gegaan door ook nog hellingshoek sensoren toe te passen, waardoor onder hellingshoek een andere interventie kan worden toegepast.

Het hele elektronicapakket is volgens Brian de sleutel tot het succes, en tevens het duurste onderdeel in de ontwikkeling van de nieuwe driecilinder. “Een motor ontwikkelen is redelijk simpel en puur mechanisch; een krukas, wat zuigers, kleppen, nokkenassen en tandwielen en je hebt een motorblok. Maar dan begint het pas, want door middel van elektronica wil je dat op het juiste moment het juiste vermogen aan het achterwiel wordt gezet waar de rijder op dat moment behoefte aan heeft. EMV_Agusta F3 800 versus Brutale 675 MV_Agusta F3 800 versus Brutale 675
De bediening van het menu en de tractiecontrole is links, de selectie van de motormapping rechts aangebracht. De menubediening links is niet bepaald handschoenvriendelijk
MV_Agusta F3 800 versus Brutale 675
Het compleet digitale display, dat bij beide motoren identiek is, omvat een waslijst aan informatie, maar blinkt niet uit in duidelijkheid
n dat kost tijd, heel erg veel tijd”, aldus Brain. De tractiecontrole gaat dan ook veel verder dan gewoon snelheid van voor- en achterwiel meten. “Wij weten op basis van snelheid, gekozen versnelling, gasstand en acceleratie hoeveel koppel het motorblok op elk moment moet leveren. Als het werkelijke koppel aan het achterwiel afwijkt van wat het zou moeten zijn, bijvoorbeeld als het achterwiel aan het spinnen is, dan gaat de elektronica ingrijpen om het koppel terug te brengen tot de waarde die het zou moeten zijn.” Dat ingrijpen gebeurt trouwens op verschillende manieren, door de timing van de ontsteking aan te passen, door de injectie aan te passen of door de gasklep iets te smoren. Om de zaak nog een stuk complexer te maken moest er ook nog iets als gevoel worden ingebouwd, per slot van rekening willen we wel voelen dat de tractiecontrole aan het werken is. Niets beschamender dan in de kroeg tegenover je vrienden toe te moeten geven dat je helemaal niets van tractiecontrole hebt gemerkt, terwijl je zojuist toch serieus ernstig aan het blaffen was. Het zit erop, dus wil je het voelen ook.

Kronkelroutes

MV Agusta F3 800
"Als jij hier nou een paar keer op en neer rijdt, dan maak ik wel foto's om te illustreren hoe stijl het hier is." Die Burger met z'n geweldige ideeën...

Als in de TomTom een prachtige kronkelroute is ingesteld naar wat volgens Brain een perfecte weg moet zijn om beide motoren serieus aan de tand te kunnen voelen, begin ik het avontuur op de F3. De route moet volgens MV’s engineer een aaneensluiting van vloeiende bochten zijn die met brede hairpins worden afgewisseld, maar dat is niet bepaald de route die Tom voor ons heeft uitgedacht. De weg begint nog redelijk vloeiend, maar is wel voorzien van een lappendeken die asfalt heet te zijn en me binnen notime voor de komende tien jaar van nierstenen heeft verlost. De vering is snaarstrak, de zit sportief naar voren waardoor ik al snel alle spieren in mijn ledematen begin te voelen. MV Agusta Brutale 675Hoewel, de Brutale ligt er niet wakker vanEn dan begint het pas, Tom stuurt ons een slingerweg op die voor een Versys nog haast aan de krappe kant zou zijn. De weg is smal en straalt bruin uit van alle vuiligheid die door de bomen de afgelopen herfst en winter is losgelaten, en heeft als gevolg van de strenge winters meer gaten, barsten en bulten dan een 16-jarige puber die elke avond vaste klant bij het frietkot is. En als dat nog niet erg genoeg is, is de helling waarlangs de weg – die eigenlijk beter een pad kan worden genoemd – loopt nog steiler dan een stuntvlieger in duikvlucht, wat zich vertaalt in ongekend krappe hairpins waarbij nog nét niet hoeft worden bijgestept. Niet bepaald de wegen waar deze F3 voor is bedoeld, en met elke bocht zie ik de afstand op Vincent, die zich op de Brutale bevindt, steeds groter worden.

De verschillen tussen beide fietsen hadden niet sprekender kunnen worden uitgebeeld. In mezelf zit ik de F3 te vervloeken, terwijl Vincent fluitend de kronkelweg omhoog gaat en na enkele hairpins geheel uit mijn blikveld is verdwenen. Die Burger, hij heeft geen flauw idee in welke ellende ik verzeild ben geraakt. En alsof het nog niet erg genoeg is komt ‘ie ook nog op het briljante idee om hier wat rijfoto’s te maken. “Joh, lekkere hairpin dit toch, stuur die beide fietsen hier maar doorheen, dan hebben we alvast wat mooie beelden.” De rotzak. Verstandig als ik ben begin ik met de F3, die alleen maar met slippende koppeling door de hairpin is te wurmen. En dat is nog ‘the easy part’, want probeer zo’n extreem sportief gezetelde F3 maar eens op een smal bergpad gekeerd te krijgen. Hoe anders gaat me dat op de B3 af, die over een veel comfortabelere zithouding beschikt waardoor niet alleen de hairpin, maar ook het keren op de weg wel 100x gemakkelijker gaat. Sterker, met enig oefenen weet ik het achterwiel opzij te remmen, waarna maar één keer steken nodig is om van rijrichting te veranderen.

MV_Agusta F3 800 versus Brutale 675