Zoeken

Test: MV Agusta Brutale 675 vs F3 800

In den beginne was er.... de 800

15 juli 2013
Inhoudsopgave
Test: MV Agusta Brutale 675 vs F3 800
In den beginne was er.... de 800
Twee druppels water
Militaire precisie
Spaghetti Varese
Conclusie
Technische gegevens

MV Agusta Brutale 675

Het verhaal van de F3 800 is op z’n zachtst gezegd opmerkelijk te noemen. De motor is als laatste telg van de huidige driecilinder dynastie gelanceerd, terwijl ie wél als eerste werd ontwikkeld. In het oorspronkelijke concept had de driecilinder een inhoud van 800 cc, wat pas in een later stadiuMV Agusta F3 800Mooi rechtop door die schuine bocht, de F3 ligt als op railsm tot 675 cc werd ingeperkt. Hoewel die 675 cc precies de cilinderinhoud is waarmee in het WK Supersport als driecilinder mag worden geracet, was dat prestigieuze wereldkampioenschap niet het uitgangspunt van die kleinere cilinderinhoud, maar eerder een gunstige bijkomstigheid. Voordat ons de sleutels van beide MV Agusta’s worden overhandigd vertelt Brain Gillen, als engineer bij MV Agusta verantwoordelijk voor het complete driecilinder traject - van ontwikkeling tot productie, in een notendop de geschiedenis van het project, waar in totaal vijf jaar aan is gewerkt. Met de Brutale 675 moet de brede markt van sportieve nakeds worden bediend, als instapmodel waarmee iedereen overweg zou moeten kunnen, terwijl met de F3 800 de fervente supersport liefhebber moet worden aangesproken voor wie de 1000cc supersports een beetje té veel van het goede zijn geworden.

Dat Brutale 675 en F3 800 zeker geen kopieën zijn van hun Britse evenknieën is al op afstand te horen als de motoren op het fabrieksterrein van MV Agusta in Schiranna worden voorgereden. Rauw en agressief klinkt het in- en uitlaatgeluid van beide driecilinders, dat in de verste verte niet met het geluid van de Britten is te vergelijken. Volgens Brian is in de hele ontwikkeling van het driecilinder motorblok veel aandacht besteed om het een écht MV Agusta karakter te geven, en daar zijn ze zo te horen absoluut in geslaagd. Hoewel de F3 800 supersport en zijn naakte B3 Brutale 675 variant uit hetzelfde hout zijn gesneden, zijn de engineers er door subtiel kleine details in geslaagd twee totaal verschillende motoren te realiseren. Nu hMV Agusta Brutale 675De Brutale heeft meer flex, maar zie jij het?oren we je al denken, natuurlijk zijn het twee totaal verschillende motoren, de ene is een Naked Sport en de andere een Supersport, maar leg de technische gegevens naast elkaar en je zult verbaast zijn hoeveel overeenkomsten beide motoren hebben. De layout van het frame, de carters van het motorblok en de vering (43mm Sachs upside down voor, Sachs monoshock achter) zijn in basis identiek, net als de wielbasis die met 1.380 mm bij beide motoren extreem kort is gekozen. Ook qua zithoogte ontlopen de fietsen met 805 mm voor de F3 en 810 mm voor de B3 elkaar bijna niet, hoewel je dat zeker niet zal zeggen als je van de Brutale op de F3 overstapt.

Bij de Brutale 675 zit alles precies op de plaats die je van een sportieve naked-fiets zou mogen verwachten. Het zadel zit lekker laag waardoor ik met 1.72 mtr de voeten goed aan de grond kan zetten, de voetsteunen zitten iets naar achteren geplaatst zodat de zit ook voor lange stelten comfortabel is, en het stuur is lekker breed en licht naar voren geplaatst, zodat je in een actieve, maar wel ontspannen aanvalshouding zit. Dan de F3, die op papier over een 5 mm lagere zithoogte beschikt, maar de kont veel steiler heeft staan waardoor het deel waar je zit effectief hoger is dan het vlakke zadel van de B3. De voetsteunen zijn iets hoger en verder naar voren geplaatst, waardoor je benen goed worden opgesloten en je knie een goed contactvlak heeft met de uitsparing in de tank. De clipons zitten ver en diep naar voren, wat zeker in het stadse verkeer niet bepaald comfortabel is, maar helemaal tot z’n recht komt zodra het gas kan worden opengedraaid.

MV Agusta F3 800