Zoeken

Test: MV Agusta Brutale 675 vs F3 800

Militaire precisie

15 juli 2013
Inhoudsopgave
Test: MV Agusta Brutale 675 vs F3 800
In den beginne was er.... de 800
Twee druppels water
Militaire precisie
Spaghetti Varese
Conclusie
Technische gegevens

MV Agusta F3 800 versus Brutale 675

Als aan de andere kant van de berg – het nadeel van zo’n smalle kronkelweg omhoog is dat je ook nog naar beneden moet gaan – het meer van Lugano opdoemt wordt het tijd om de tussentijdse balans op te maken. De Brutale 675 deerde het smalle hobbelige bergpad niets en voelde zich prima op z’n gemak, terwijl van de F3 800 alleen nog maar de eerste twee versnellingen zijn gebruikt. Dat moet toch echt anders, dus terwijl Vincent aan het werk wordt gezet om beide motoren aan het prachtige meer onder een helder blauwe lucht en met de Zwitserse bergen op de achtergrond te fotograferen, sMV Agusta F3 800 MV Agusta F3 800
Van welke kant je 'm ook bekijkt, de F3 800 is gewoon een lekker ding
MV Agusta F3 800
Weinig supersports zie zó precies de bocht door zijn te sturen
MV Agusta F3 800 MV Agusta F3 800
We zeiden het al: aandacht voor detail. De krans met 37 overwinningen mocht uiteraard niet onbreken
tort ik me op de TomTom om de betere (lees: snellere) stuurwegen op te zoeken. En met succes, want de route die daarna door Tom wordt bedacht is van een heel ander kaliber: breed, overzichtelijk, voorzien van strak asfalt, snel en niet onbelangrijk: met erg weinig verkeer. De F3 voelt zich hier als een vis in het water en kan eindelijk zijn potentieel ten tonele brengen. De snelle bochten volgen elkaar in hoog tempo op, waarbij de F3 met een militaire precisie de bocht is in te sturen. De F3 stuurt niet alleen snaarstrak, maar laat zich bovendien met gemak van richting veranderen als die blinde bocht omhoog tegen het eind besluit nog even extra te gaan knijpen.

Een vloeiend snel deel dient zich vervolgens aan, waarop ik besluit de F3 eens goed de sporen te geven in een poging alle 148 aanwezige paarden te mobiliseren. De 800cc driecilinder bouwt zijn vermogen als een drietraps raket op, onder de 4000 toeren is er niemand thuis, daarboven begint het blok op temperatuur te komen om bij ongeveer negenduizend toeren alle remmen los te laten. Wat heet, eenmaal dat cijfer gepasseerd wordt ik met warpsnelheid gelanceerd en heb het gevoel dat mijn ogen dwars door de oogkassen worden gedrukt. Onvoorstelbaar, wat een ongekende krachtsexplosie. En het mooie is, je voelt het moment aankomen dat de naverbrander op het punt staat om ontstoken te worden. Alsof de motor tegen je zegt: “Weet je zeker dat je nog verder wilt, want eenmaal dit station gepasseerd barst de hel écht los en zijn alle gevolgen voor jezelf.” Er zijn maar verdomd weinig motoren die me zó’n adrenalinekick hebben gegeven. Dan zal je toch echt op een S1000RR of een 1199 Panigale moeten overstappen, om eenzelfde acceleratiekick te krijgen. Net als bij die Panigale is het ook bij deze F3 800 niet verstandig om rustig rijdend bij 8.000 toeren in één klap de kraan vol open te draaien, tenzij je graag een achterwaartse salto maakt.

MV Agusta F3 800

Terwijl de volgende serieuze bocht in de verte opdoemt en het me bij nét geen 180 km/u toch echt verstandig lijkt de Brembo monoblocks aan te gaan spreken realiseer ik me ineens dat dit ‘slechts’ de tweede versnelling is. Honderddertig in z’n één, honderdzesenzeventig in z’n twee, en dan hebben we nog vier versnellingen te gaan. Waardes waar een 1000cc supersport zich tien jaar geleden niet voor hoefde te schamen. EMV Agusta F3 800 MV Agusta F3 800
Met overtuiging de schakelpook bedienen is het beste devies wil je de quickshifter z'n werk goed laten doen. De Brembo M50 monoblocs zijn probleemloos in staat de motor over z'n neus te remmen
MV Agusta F3 800
Volgende keer toch écht naar Monza met deze F3, afgesproken?
n dan te bedenken dat volgens Brain het blok nog gemakkelijk een pk of zeven meer had kunnen leveren, maar dat dát bewust niet is gedaan omdat ‘ie anders té bruut zou zijn geworden.

Toch is ook deze F3 800, hoe verdomd goed de fiets ook is, niet helemaal perfect. Het eerste probleem dient zich meteen bij het wegrijden aan en komt voor rekening van de quickshifter, waarmee onze versie is uitgerust. Zeker bij het schakelen van eerste naar tweede versnelling gaat het meermaals mis en worden we met een ongeplande vrijstand verwend. Hoe laconieker je schakelbeweging, hoe groter de kans dat het niet goed afloopt. Als doelbewust de voet onder de schakelpook wordt gezet en er vervolgens een ferme tik tegen wordt gegeven, gaat het schakelen echter perfect en wordt probleemloos de volgende versnelling geselecteerd. Ongeacht toerental, ongeacht of je rustig aan het tuffen of juist extreem aan het knallen bent. Het andere probleem waarmee we worden geconfronteerd is de stabiliteit bij het aanremmen van de bocht. De F3 800 heeft veel gewicht op het voorwiel, wat bij fors remmen alleen maar wordt versterkt doordat de vork diep duikt en het achterwiel al heel erg snel het contact met moeder aarde dreigt te verliezen, waarna de fiets langs achteren begint te kwispelen. Dankzij de antihop koppeling stuitert het wiel gelukkig niet, mMV Agusta F3 800aar het heeft wel tot resultaat dat we maar moeilijk de grens van het toelaatbare kunnen vinden. Een geavanceerd race-ABS zal bij deze F3 800 een welkome aanvulling zijn, teneinde op de openbare weg de motor tot het uiterste te kunnen pushen. Nu hadden we ook nog met de vering aan de slag kunnen gaan, om dit probleem te elimineren, maar niet alleen ontbrak het ons daarvoor de tijd en het gereedschap, bovendien waren de Italiaanse wegen té divers en uiteenlopend van snaarstrak tot hobbelige gatenkaas om dan op andere vlakken in de problemen te komen.

MV Agusta F3 800