Zoeken

Introductie: Honda CB500X

Powerpoint

18 mei 2013
Inhoudsopgave
Introductie: Honda CB500X
Powerpoint
We gaan rijden
Jeckyll en Hyde
Conclusie
Technische gegevens

Honda CB500X

Een introductie bestaat, zoals ik nu voor de tweede keer mee mag maken, niet alleen uit rijden en wat fotomomenten. Voor de start van de testroute heeft Honda de Powerpoint presentatie ook vandaag weer keurig voorbereid. Onder het projectiescherm staat iets dat minstens zo interessant is, Honda CB500XSnap heel goed waarom Vincent en Ed zo lyrisch over die andere nieuwe 500's waren, wat een feestbeest is ditnamelijk het leidend voorwerp zelf, de CB500X. Een motor die binnen staat (uit)gestald lijkt altijd groter, maarook met inachtname van dit gezichtsbedrog ziet de laatste 500 er volwassen uit en is er niks te ontdekken dat verteld dat we hier te maken hebben met een lesmotor of voertuig voor starters. In de presentatie schuift Honda toch niet echt onder stoelen of banken voor wie de 500X gemaakt wordt.De starters, heropstapper en de sleepers worden meer dan één keer aangehaald, maar daarbij wordt verteld dat de motor niet alleen het uiterlijk en de aantrekkingskracht moet hebben van een échte motor, maar ook zo moet voelen. Resume: Honda lijkt zich met de 500X in een flinke haarspeldbocht te hebben gewrongen met de bewering dat hier een motor staat die zich richt op de (her)opstapper, maar die absoluut niet bestempeld mag worden als beginnersfiets. Een motor die zeker niet mag aanvoelen als klein, maar die door iedereen met gemak bereden moet kunnen worden.

Later wordt deze belofte nog een keer op een wat meer zakelijke manier herhaald door te vertellen dat deze Honda, net als alle andere Honda's, ontwikkeld is met het Honda DNA, Environment, Fun, Safety. Een echte motor dus waar je je adrenalinezucht op kan bevredigen zonder jezelf of je omgeving in overmatig groot risico te brengen en zonder de hoofdprijs te betalen aan de pomp. Kortom, een hele bewering die Honda Honda CB500X
Prominent op de bovenkuip van de CB500X, de 'X'. Staat best stoer, maar zonder hadden we 'm ook wel herkend
Honda CB500X
Hetzelfde display als de CB500F en CBR500R, maar toch anders. Bij de F is het blauw, bij de R wit en bij deze X geel gekleurd
doet en die mij doet afvragen of we hier niet te maken hebben met een rijdend compromis. Kijkend naar de rode CB500X verheug ik me in ieder geval op de testrit en ben ik benieuwd of de beweringen gefundeerd zijn op beton of los zand.

Los zand, beton of asfalt, de CB500X zou het als Allroad allemaal aan moeten kunnen. Nou is het geen geheim dat de gemiddelde Allroad voor het asfalt gebruikt wordt en maar zelden een uitstapje maakt op het onverharde. De Allroad lijkt meer en meer een motor voor mensen die (met of zonder passagier) lange afstanden willen rijden, maar die niet willen kiezen voor een GT of ander alternatief. Ook deze Allroad lijkt zich te richten op deze groep, zij het startende Allroaders. De 500X zal zijn directe concurrentie dus moeten zoeken bij de 500F, een motor die zich nu al redelijk lijkt te hebben bewezen. Waarom dan nog kiezen voor een X? In vergelijking krijg je op de de laatste betere windbescherming, o.a. door het traploos verstelbare ruitje, 25 mm meer veerweg van de voorvork, een grotere bodemspeling, een hoger zadel, een langere wielbasis voor meer stabiliteit en een hoger en breder stuur, waardoor je in een rechtere zitpositie wordt gedwongen. De CBX (jaja, terug van weggeweest) wordt af fabriek geleverd met Pirelli Scorpions, een Allroad band oorspronkelijk oorspronkelijk ontworpen voor de Ducati Multistrada. De beschrijving van deze band, 90% gericht op asfalt, 10% daarbuiten, geeft nog het beste het werkterrein van de 500X aan. Het leuke van een Allroad als deze is dat hij eigenlijk niet gemaakt is voor het onverhard, maar als het dan een keer moet dan heb je het wel een stuk beter dan je vrienden op hun supersport.

Honda CB500X
35 kW een opgevoerde brommer? Het lachen zal menig verwende 'big-bike' rijder nog vergaan als dit z'n pad zal kruisen