Zoeken

Introductie: Honda CB500X

Conclusie

18 mei 2013
Inhoudsopgave
Introductie: Honda CB500X
Powerpoint
We gaan rijden
Jeckyll en Hyde
Conclusie
Technische gegevens

Honda CB500X

Honda heeft met de 500X uitvoering een derde en laatste CB500 op de markt gezet en het lijkt voor de derde maal een schot in de roos. Vergeleken bij de zware Allroads als zijn 1200 cc grote broer de Crosstourer lijkt de CB500X misschien wat onderbemeten. En toegegeven, de kick van een pk en koppel explosie blijft vergeleken bij zijn grote broers uit. Maar ook al behoren motoren als de CB500X en de Crosstourerin principe tot dezelfde categorie, het is als het vergelijken van appels met peren. De sterke punten van de X zijn niet te vinden in cilinderinhoud of indrukwekkende cijfers, maar in de praktijk. In die praktijk blijkt dat Honda met het CB500 platform een basis heeft ontwikkeld waar het meeste uit het minste wordt gehaald.De CB500X is een motor die weliswaar niet de stenen uit het wegdek zal trekken, maar wel veel nuttigere dingen weet te Honda CB500Xdoen met het beschikbare vermogen. Het big bike gevoel voor een small budget prijs lijkt een compromis, maar is dat niet.

Voor nog geen € 7000 koop je een nieuwe motor die simpelweg heel veel kan en op sommige gebieden zelfs uitblinkt. Zelf fan van veel cc's en nog meer koppel, valt het me steeds weer op hoeveel rijplezier je kan hebben op een lichtere motorfiets. Bij de X is dit niet anders. In plaats van het gas doseren kan je voor je gevoel volop knallen zonder te snel een grens te bereiken. Spelen op twee wielen is misschien de beste samenvatting voor de ervaring van het rijden op de laatste CB. Dat betekent niet dat deze Allroad alleen waar voor z'n geld biedt als je de beschikbare pk's volledig uitmelkt. Ook voor het betere tourwerk is de X erg geschikt. Het aanwezig koppel voelt, gezien de cilinderinhoud, verrassend sterk en zonder de toerenteller ooit in de bovenste regionen te persen is deze Honda goed voor kilometers en kilometers onbezorgd rijplezier.

De CB500X koop je dus niet om indruk te maken in de kroeg met veel Pk's en nog meer koppel. Je koopt deze motor omdat je indruk wilt maken op jezelf. Een indruk waar rijplezier belangrijker is dan pure krachtexplosies en waar handelbaarheid het kernwoord is. Zonder een extra hypotheek af te moeten sluiten bieden de vleugels uit Tokyo je de mogelijkheid een motor te kopen die veel kan. Comfortabel toeren, sportief spelen of gewoon ouderwets door de bocht heen harken, het kan allemaal. Met het beloofde verbruik zal de X zelfs een lach op je gezicht toveren bij de benzinepomp, iets wat je echter niet vaak mee zal maken, zelfs als het door Honda opgegeven verbruik iets minder positief blijkt te zijn. Honda heeft zijn werk goed gedaan en de (her)opstappers van deze wereld zullen geen spijt hebben als ze plaats nemen op het zadel, maar ook als je meer ervaring hebt en je een motor binnen deze categorie zoekt is een proefrit zeker de moeite waard.

  • karaktervol, vermogensopbouw, veelzijdig, vergevingsgezind, veel (fun) voor weinig (euro's)
  • lange gearing eerste versnelling, remgevoel bij aanremmen