Zoeken

Introductie: Honda CB500X

Platform filosofie

18 mei 2013
Inhoudsopgave
Introductie: Honda CB500X
Powerpoint
We gaan rijden
Jeckyll en Hyde
Conclusie
Technische gegevens

Honda CB500X

Hét antwoord van Honda op de teruglopende verkoopcijfers binnen de motorwereld is het platform denken. Men neme een nieuw ontworpen motorblok, inclusief frame en ophanging en tovert uit deze basis 3 verschillende motorfietsen. Naast de hagelnieuwe CB500 serie heeft Honda deze manier van ontwerpen al losgelaten op de NC700 serie, de Crosstourer en -runner en is de nieuwe Goldwing voor een deel gestript en gekroond tot Bagger. Wat, zoals te lezen is op onze site, dan weer niks zegt over de rijkwaliteiten van laatstgenoemde. Honda CB500XAls laatst heeft het gevleugelde merk nu de CRF250L crosser omgebouwd tot supermotard welke we gedurende de introductie van de CB500X mochten testen op het lokale kart circuit.

Tijdens de introductie van de CB500F en R konden we al ervaren hoe twee technisch identieke machines in de praktijk beiden een duidelijk andere koers varen. Het verschil lijkt klein en dat is het ook wel, maar Honda laat met de F en de R zien wat het verschil in bekuiping, stand van het stuur, dan wel clip-ons en een klein verschil in naloop niet kan doen.

Hoge verwachtingen

In dit licht gezien kan de als laatst geïntroduceerde CB500 nakomeling misschien wel eens het grootste verschil gaan maken. Honda steekt in ieder geval niet onder stoelen of banken dat ze op commercieel vlak het meeste verwachten van de 500X. De nieuwste heeft, om een stabiel karakter te garanderen, niet alleen de langste wielbasis en naloop van de 3, maar om het Allroad concept te versterken biedt de X de langste veerweg, het breedste stuur, de grootste tank en de meest ontspannen zitpositie van het stel. Door de grotere veerweg en de op de Crosstourer geïnspireerde bekuiping is de laatste CB ook de grootste. Goed om te zien dat het qua gewicht, zeker gezien de grotere benzinetank, allemaal meevalt. De 500X is afgetankt slechts 1 kilo zwaarder dan de R en 3 kilo zwaarder dan de F. Verder is alles identiek aan zijn iets oudere broers. Zo wordt de X voortgestuwd door dezelfde 48 pk sterke, 471 cc grote staande twin, dragen de bespaakte wielen dezelfde bandenmaat, is de snelheid af te lezen op hetzelfde display, is ABS standaard en zijn de verbruikscijfers ook gelijk. Wat in de praktijk volgens opgave moet betekenen dat de CB500X op een volle tank van 17,3 liter meer dan 460 km kan rijden!

Honda CB500X

Nou zijn de opgegeven verbruikscijfers in de praktijk meestal aan de positieve kant, maar gezien wat de onboard display ons gedurende de introductie wist te vertellen zal Honda's kleinste allroad garant staan voor een meer dan gezonde actieradius.

Tekst: Thomas Reedijk
Fotografie: Honda