Zoeken

Vergelijk: Honda CBR 600F en Yamaha Diversion F

Vergelijk: Honda CBR 600F en Yamaha Diversion F

20 juni 2011
Inhoudsopgave
Vergelijk: Honda CBR 600F en Yamaha Diversion F
Goed uitgerust
If it ain't broke...
(on)zinvole zaken
Conclusie
technische gegevens

The Real World

CBR600F-XJ6F

"Laten we nu eens een motor maken die niet tot het uiterste uitgewrongen hoeft te worden. In ‘real world’ omstandigheden heb je veel meer aan een ‘real world’ motorfiets. Dus sportief kán wel, maar ook met het nodige comfort ‘as het effe ken’. Met voldoende windbescherming uiteraard, en als er dan toch iets omheen moet, trek het dan ook gelijk maar naar beneden door. Da’s makkelijker met schoonmaken. En een goede plek voor de duo. En ook zeker niet te duur. Kijk, dán heb je iets. daar heeft de consument veel meer aan en wij zetten er hoogstwaarschijnlijk meer mee om dan met die extreme dingen. Kijk maar naar de cijfers."

Hoewel we het officieel hebben over de ‘middenklasse’ gaat het weldegelijk om de budgetmodellen die redelijk laag ingeschaald staan. Dat is iets anders dan slecht overigens, maar zet het aanbod op een rij en deze motoren zullen nog met gemak in de goedkopere helft van het aanbod blijven hangen. Dat geldt zowel voor de Honda CBR600F als voor de Yamaha XJ6 Diversion F. En nu verwachten we al reacties die menen dat een CBR toch écht iets anders is dan een Diversion en dat een vergelijk tussen de twee al heel snel heel scheef zou lopen, maar zo enorm ver uiteen lopen ze niet eens. Sterker nog, uiteindelijk scheelt het maar 1000 euro. En hoewel de CBR toch iets chiquer en minder “echt onderaan” lijkt dan de Diversion valt ook dat mee. Toegegeven, de eerste XJ6 was bedoeld als goedkopere optie naast de FZ6, maar we weten allemaal dat deze al heel snel het veld moest ruimen omdat de XJ zó goed in elkaar zat dat deze de FZ uit de vergelijking drukte. Goedkoper hoeft niet altijd slechter te zijn. en ook dat prijsverschil viel overigens best mee. De Diversion is daarbij de aangeklede variant, met een extra F erbij zelfs nog meer. Voor ‘goedkope 600cc met kuip’ kom je hier op uit.

En zo is het precies ook met de CBR. Oke, hij mag dan een andere voorgeschiedenis hebben (en wat voor één), maar met de nieuwe generatie is de CBR gericht op een andere doelgroep. En heel slim heeft ook Honda een bestaand model genomen en deze aangekleed. Wel erg slim aangekleed, maar desalniettemin is de CBR niets meer dan een naked met een volle kuip, precies als de Diversion dat is. Dus gelijk aan die Yamaha is de CBR Honda’s invulling van ‘goedkope 600cc met kuip’. Een teruggetuned R6 blok in de één, een teruggetuned CBR (RR) blok in de ander. Nog vragen?

Yamaha_XJ6F_0740Honda_CBR600F

Tekst: Vincent Burger
Foto's: Vincent Burger, Ed Smits