Zoeken

Rij-impressie: Suzuki V-Strom 650A Adventure

Pagina 3

28 maart 2008
Inhoudsopgave
Rij-impressie: Suzuki V-Strom 650A Adventure
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7

Als vanouds

V-Strom 650A AdventureAndalusië is dan wel geen Pyreneeën, toch was dit een uitstekende omgeving om kennis te maken met een multi-inzetbare motorfiets als de V-Strom. In tegenstelling tot 'normaal' bij introducties was de route lang, zo'n 300 kilometer in de ruime omtrek van Ronda. Om zo’n afstand en vooral hele dag op de motor door te brengen, is het van belang dat je ‘goed’ zit op een motor. Op de V-Strom is dat geen probleem. De rechte houding zorgt dat je comfortabel zit en ook goed overzicht hebt. Iets minder is misschien het zadel zelf. Deze is redelijk zacht en na een dag rijden begin je dat toch lichtelijk te voelen. Mocht je trouwens de 820mm te hoog of te laag vinden, dan zijn er buddyseats met een andere hoogte verkrijgbaar. Met mijn 1.80m zat het voor mij goed. Ondanks dat de motor fors oogt, is het tussen de benen smal waardoor je niet alleen goed zit met de benen tegen de tank maar ook dat de voeten gemakkelijk aan de grond zijn te zetten.

V-Strom 650A AdventureVoor een tweecilinder valt het voornamelijk op hoe soepel het blok loopt. Bijna vanzelfsprekend zou je zeggen dat de motor al goed onder in de toeren oppakt, maar het gaat ook door tot ruim boven de 8.000 toeren. Als je het niet wilt, hoef je dan ook niet veel te schakelen. Het soepele karakter – of misschien beter gezegd smeuïge – komt ook tot uiting, dat onder in de toeren de ‘twin-beleving’ minder is dan op andere motoren. Het gaat met minder horten en stoten, waardoor je nog wel eens kan denken: ‘is het wel een twin?’. Een stukje beleving waar maar net je voorkeur ligt of je het mist of niet..

Een groot gedeelte van de rit ging door de bergen en daar voelt de V-Strom toch echt wel thuis. Met een groot gemak valt te sturen met de V-Strom en samen met de kracht die het motorblok heeft, is het gewoon een genot om in een schitterende omgeving als Andalusië te rijden. Deze eigenschappen zorgen er ook voor dat je gewoon ‘thuis’ goed uit de voeten kan met de V-Strom. Hetzij tijdens dagelijks woon-werkverkeer of tijdens een lange toertocht. In de bochten – of het nu om snelle of krappe bochten gaat – voelt de V-Strom stabiel aan. Het enige onstabiele waar we tijdens deze dag de V-Strom op hebben kunnen betrappen, kwam van het Spaanse asfalt. Op verschillende plekken was het behoorlijk glad waardoor het vertrouwen wat wegzakte. Maar zeker met de gedachte aan de V-Strom Adventure Tour in de Pyreneeën, weten we dat het meer aan de omstandigheden lag dan aan de motor of de banden. Want ook die hebben zicht toen wel bewezen. De banden die onder onze motoren zaten waren nog Bridgestone Trailwing. Deze band zal je nu niet snel meer tegenkomen aangezien  De Trailwing wordt vervangen door de opvolger van deze band: de Battlewing.

V-Strom 650A AdventureNet als in de Pyreneeën werd er gereden volgens het ‘follow-up’ systeem. Een methode waar je de mogelijkheid hebt om in je eigen tempo te rijden. Hier werd dan ook gretig gebruik van gemaakt. Soms een stuk wat sneller rijden en een ander gedeelte rustig aan en genieten van het landschap. Hoe je ook rijdt, op de V-Strom gaat beide goed wat het multifunctionele alleen maar bevestigt. Met het toenemen van de snelheid, is het ook sneller dat je moet remmen. De remmen op de V-Strom zijn goed op haar taak berekent. Bij stevig remmen heb je aan de voorkant soms iets minder feedback, wat mede komt door de langere veerweg welke wat meer op comfort is ingesteld. Standaard wordt de V-Strom 650 in Nederland met ABS geleverd.

Natuurlijk mocht er ook geen stukje offroad ontbreken. Het gros van bezitters van een V-Strom zal – net zoals veel eigenaren van andere Allroad’s – over het algemeen op het asfalt blijven. Maar het is niet voor niks een Allroad. In de Pyreneeën liet de V-Strom al zien dat ze niet altijd op het asfalt hoeft te blijven. Het is natuurlijk geen crossmotor, maar als je eens een onverhard pad wilt nemen, kan je veel lol bleven op deze motor.