Zoeken

Test: MV Agusta F4 1000 vs. Suzuki GSX-R1000

Pagina 7

3 mei 2006
Inhoudsopgave
Test: MV Agusta F4 1000 vs. Suzuki GSX-R1000
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8
Pagina 9

Conclusie

En de winnaar is...

Als er twee motoren zijn die het afgelopen jaar een diepe indruk op mij hebben gemaakt, dan zijn het wel deze twee dikke duizends. Twee motoren die allebei op hun eigen manier een stempel hebben gedrukt op dat nog steeds erg populaire Superbike segment. Dat in direct gevecht de verschillen tussen beide motoren zó groot zouden zijn was echter iets dat niemand binnen onze redactie op voorhand had verwacht. En nog steeds. Dat qua rijwielgedeelte de Soes het moest afleggen tegenover het Italiaans design was iets wat wel in de lijn der verwachtingen had gelegen. Hoe sportief een motor ook wordt gepositioneerd, uiteindelijk is en blijft het een fiets waarmee op de openbare weg moet worden gereden en daar zoekt men in Japan dan ook altijd het compromis. Niet MV Agusta, dat zich niet op die massa hoeft te richten en dientengevolge wel een motor compromisloos kan neerzetten.

Dat de Suzuki echter ook qua vermogen het onderspit moest delven tegenover zijn exclusieve concurrent was echter wel een verrassing. Voor je gevoel is de GSX-R1000 nog steeds de koning van het 1000cc segment, met een midden- gebied waar de rest alleen maar van kan dromen. En dat is hij waarschijnlijk ook nog steeds. Totdat er een MV Agusta F4 1000 naast je staat... Het is dan ook, uit sportief oogpunt gezien, dood- en doodzonde dat juist die fiets zo vreselijk veel geld kost en daardoor slechts voor een heel klein publiek toegankelijk is.

....ondergetekende, om op beide motoren te mogen rijden.

Terug bij Nimag was het verhaal zoals ze het daar al inmiddels zo vaak gehoord hebben. Een hele fijne, perfect fiets! Het geneuzel van de niet instelbare stuurdemper, de in mijn ogen bij de Suzuki's altijd weer zoeken naar de wat stroef gaande zijstandaard en de rem 'bite' mogen geen afbreuk aan het perfectionisme van deze motor. Het gevoel van exclusiviteit gaat echter naar de MV. Uniek zoals deze fiets rijdt en stuurt. Eerlijkheidshalve moet ik wel bekennen dat dit geen allrounder is. Hij vraagt om snelheid en zijn bagagemogelijkheden zijn nihil. Helemaal in zijn element op een door de weekse dag in het dan niet drukke Eifelgebied. Wellicht dat dat naast zijn prijs, hem ook exclusief zal houden... Voor de komende keer heb ik een staatslot met een 8 op het einde, die blijkt het meest te vallen. Ik ben gelukkig met hetgeen wat ik heb en met wat sparen komt de Soes zelfs in beeld. Maar ondanks moeders wijze raad blijft er naar de MV een stil verlangen...

Met dank aan: Bruggeman Motoren voor het beschikbaar stellen van de MV Agusta