Zoeken

Test: MV Agusta F4 1000 vs. Suzuki GSX-R1000

Pagina 2

3 mei 2006
Inhoudsopgave
Test: MV Agusta F4 1000 vs. Suzuki GSX-R1000
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8
Pagina 9

Da bomba

Als er twee motoren zijn geweest die het afgelopen jaar zijn ingeslagen als een bom, dan zijn het wel deze twee motoren geweest. Beide motoren zagen voor het eerst hun levenslicht in 2004 tijdens diverse globale motorbeurzen en over beide motoren waren de meningen over het algemeen unaniem: hier staan twee killers. Maar daar waar de Suzuki alles wat hij op z"n pad tegenkwam met de grond gelijkmaakte, verging het de MV Agusta heel anders.

Welke muziek wil je horen: System of a Down...
...of Nigel Kennedy? De keuze is aan jou.

Logisch, met een prijskaartje dat bijna het dubbele is van wat je in Japan kunt kopen ga je automatisch je markt heel erg beperken. Daarnaast kwam het alom verwachte Superbike team niet van de grond, waardoor het legendarische merk toch een stuk exclusiviteit heeft gemist. En aangezien onbekend nog steeds onbemind maakt... Wat een fijne fiets, was mijn eerste gedachte toen ik eenmaal vanuit de Vianen, thuisbasis van Suzuki van importeur B.V. Nimag, richting huis aan het gassen was. Ongelofelijk, de power die deze Soes op een wonderbaarlijke, goed gedoseerde wijze aan het asfalt weet toe te vertrouwen. Het is met name deze vermogensafgifte in combinatie met de sublieme rijeigen- schappen dat deze fiets bij iedereen zo in de smaak valt “rideabilityâ€Ã‚ is the word! Bijna te exclusief voor woorden, zou blijken. Mijn eerste indruk van de MV zou nog op zich laten wachten. Deze zou door ons opperhoofd "Edraket" worden opgehaald bij Bruggeman Motoren in Nieuw-Vennep. Onze redder in nood (en nogmaals bedankt) aangezien er bij de MV Agusta importeur sprake was van een "dubbele boeking". Het zou dan ook niet eerder dan onze gezamenlijke rit richting Spanjer (voor de traditionele vermogensmeting) zijn dat de MV Agusta en ik voor het eerst kennis zouden maken. Tot die tijd moest ik het doen met deze Soes en...

Zowel de Suzuki als ook de MV Agusta zijn voorzien van een display om je vingers bij af te likken. Een analoge toerenteller in combinatie met een digitaal display is hedentendage gemeengoed geworden in de motor- wereld en dat is bij beide motoren niet anders. De Suzuki heeft als extra feature nog een versnellingsindicator, maar of je daar als supersporter op zit te wachten? Kunen we die niet inruilen voor een laptimer? Da"s wel zo handig voor die keer gassen op Assen. Het enige onderscheid dat MV Agusta heeft gemaakt tussen de verschillende modellen is de vormgeving van de toerenteller-grondplaat. Daaraan kun je aflezen naar welk model je staat te kijken, en het blijft mooi. De bediening bij de MV Agusta is zeker in het begin even wennen, aangezien je daarvoor het... startknopje dient te gebruiken. Wat als bijkomend nadeel heeft dat je alleen met draaiende motor door het display kunt scrollen of je dagteller kunt resetten.

... de verhalen die ik 's avonds aan de telefoon moet aanhoren als Ed mij in geuren en kleuren over zijn eerste kennismaking met de exclusieve Italiaan vertelde. Ongelofelijk, wat een power heeft die fiets. Ik heb al veel fietsen onder m'n kont gehad, maar deze MV Agusta spant helemaal de kroon. Zonder ook maar één meter op die duizend van jou te hebben gereden durf ik nu al te zeggen dat ditmaal de pasta het florisant van de sushi gaat winnen! aldus onze Ed. Nu had hij daarbij wel het voordeel al vroeg in het seizoen met de GSX-R1000 kennis te hebben gemaakt op het Spaanse Guadix, maar desondanks waren het mijns insziens krasse uitspraken. Dat zullen we dan nog wel eens zien!

Design tot in het kleinste detail. Zie hier MV Agusta's oplossing voor verstelbare voetsteunen.

Het is bijna half negen als ik mijn bakkie koffie afreken bij de kassa van het AC restaurant waar we deze ochtend hebben afgesproken. De tijd van het jaar maakt dat het redelijk fris is, maar de vooruitzichten zijn geweldig. Het duurt niet lang of ik hoor een motor aan komen rijden, maar dat is niet de MV Agusta waar ik op zit te wachten. Die maakt niet veel later onopgemerkt zijn opwachting. Nou, dat begint al goed. Een stofzuiger klinkt nog beter. Dan is het bij 'mijn' GSX-R toch een heel ander verhaal: alsof "System of a Down" in je nek staat te schreeuwen, zo klinkt de Suzuki zodra je aan het gas gaat hangen. Hé Ed, hebben ze je een 25 kW versie meegegeven bij Bruggeman? Zo, de toon is gezet.

Hoe anders is het zodra we na het nuttigen van (in mijn geval) een tweede bak koffie de reis beginnen en ik voor het eerst mag kennismaken met de F4. Vanaf de invoegstrook worden er meteen planken van dik hout gezaagd en het valt mij op dat er van System of a Down niets meer te horen is. Alsof bij de Suzuki op de mute-knop is gedrukt. Wat ik daarentegen wel hoor is de vijfde symfonie van Beethoven, maar dan de Nigel Kennedy versie. Want dat omschrijft nog het best de sound dat deze MV Agusta weet te produceren. De fiets voelt in eerste instantie wat ielig aan en ook het gas erop houden om afslaan bij wegrijden te voorkomen, geeft enige gewenning. Het is een echte buikschuiver blijkt, met de clip-ons diep en ver naar voren weggedoken. Het zitje daarentegen staat me wel goed aan. Hoog en breed en, als praktische plus, afgewerkt in blauw opgeruwd leer als extra *bling*. Een detail in het grote “exclusiviteits gebeuren” van deze fiets, zou blijken.