Zoeken

Test: MV Agusta F4 1000 vs. Suzuki GSX-R1000

Test: MV Agusta F4 1000 vs. Suzuki GSX-R1000

3 mei 2006
Inhoudsopgave
Test: MV Agusta F4 1000 vs. Suzuki GSX-R1000
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8
Pagina 9

Moeders wijze raad!

De staatsloterij, wie kent het gevoel niet? Elke 10e van de maand tijdens de trekking met je staatslot op het puntje van de bank zitten en hopen dat de jackpot op jouw nummer is gevallen. Dat gevoel van; stel dat de jackpot op mijn lot valt, nou dan wist ik het wel (of misschien juist niet). Wel of niet stoppen met werken, een reis rond de wereld, een tweede huis in het buitenland of nee, eerst een nieuwe motor. En als we dan toch al het geld van de wereld hebben, meteen iets super exclusiefs in zowel “looks” als prestatie.

Net zoals elke maand was ook deze keer de deceptie groot. Geen jackpot op mijn lot, maar 'slechts' tien euro kon worden bijgeschreven op mijn rekening. Afijn, volgende maand is er weer een loterij waarbij het hele ritueel zich opnieuw zal afspelen. Voor 15 euro telkens weer een aantal dagen een zaligmakend gevoel, met de gedachte wat ik allemaal niet zo kunnen doen als ik rijk zou zijn. Waar vind je voor dat geld nog zolang plezier. Niet dat ik nu door het mislopen van 9.999.990 euro bij de pakken neer ging zitten. Dan denk ik maar weer even aan moeders wijze raad “Kijk nooit naar iemand die het beter heeft dan jij, maar naar iemand die het minder heeft.” en besef me dat ik gelukkig ben met dat wat ik heb.

Nu zul je je ongetwijfeld afvragen wat bovenstaande met een vergelijkingstest van motoren te maken heeft. Helemaal niets, en toch weer alles. Want als je alle geld van de wereld hebt is het niet moeilijk te vragen welke motor in je garage zou staan. Dan neem je ze gewoon allemaal. Maar wat nou als je, net als ik, gewoon hard voor je centen moet werken en er dus maar één in die garage kan staan? Aan de ene kant is er de koning van het 1000cc segment, veel beschreven en getest, winnaar van zo'n beetje alles wat er maar te winnen is en daarnaast wereldwijd bekroond tot motor van het jaar: de Suzuki GSX-R1000. Aan de andere kant is er dat ene zeer exclusieve Italiaanse merk, dat al bijna een decennium lang koesterd op het tijdloze design van ene meneer Tamburini en sinds afgelopen jaar zich ook in dat 1000cc segment ging mengen: de MV Agusta F4 1000. Let the battle begin...

Tekst: Peter Beljaars
Foto's: Ed Smits