Introductie: Suzuki Intruder M1800R
Pagina 2
Inhoudsopgave |
---|
Introductie: Suzuki Intruder M1800R |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Pagina 7 |
Techniek
De Intruder heeft twee kenmerken die belangrijk zijn in de verplaatsing van die power: eerste is een zuiger van 112 mm en dé manier om de brute kracht op het wegdek te krijgen is een achterbandje van een luttele 240 mm. Dat zijn dé twee kenmerken waarmee ze de wedstrijd willen winnen!
V-twin power
Het hart van de Intruder is een 1783 cc tellende V-twin vloeistof gekoeld met DOHC, vier kleppen per cilinder en digitale brandstofinjectie. Zoals gezegd hebben de cilinders een diameter van 112 mm en dat zijn de grootste in hun klasse, sterker nog, ooit gebruikt in een auto of motor. Deze cilinders steken 90,5 mm in de motor en geven hierdoor een ratio van 0.808:1. Hierdoor is er plaats voor een grote inlaat- (42mm) en uitlaatklep (38mm). Deze staat op 27º van het cilinder middelpunt en met een dubbele vonk zorgt deze voor een 10.5:1 compressieratio.
L-vormig
Om ervoor te zorgen dat al het vermogen bewaard wordt heeft elke zuiger op zijn bovenste ring een L-vormige sectie die door de ontstekingskracht zorgt dat de ring uitwaaiert tegen de cilinderwand. Ook zijn ze chroom-nitride gecoat, dat is harder en gladder is dan de conventionele chroom coating. Dit reduceert frictie en verbetert de afdichting.
Balansas
Een 5-baks transmissie met goed gepositioneerde interne ratio"s en een koppeling verbonden met een balansas, gepositioneerd tussen de krukas en de transmissie as, zorgt voor een vloeiend blok. Om de trillingen - die er bijna niet zijn - nog meer te verminderen is het blok opgehangen in 6 rubbers op het frame.
![]() ![]() ![]() |
Lucht
De twee-in-één-in-twee roestvrijstalen verchroomde uitlaat behuisd het digitale gecontroleerde SET systeem (Suzuki Exhaust Tuning). Deze gebruikt een vlinderklep om dynamisch de uitlaat synchroon te laten lopen met de motor. De klep sluit bij lage toerentallen, waardoor de druk toeneemt en het koppel in lage toerentallen toeneemt. Wanneer het toerental toeneemt opent de vlinderklep langzaam om de druk te verminderen en zo de middel en hoge toerentallen met Newtonmeters te vermeerderen. Natuurlijk zit er met de huidige emissie-eisen een katalysator met een zuurstofmeter op. De met PAIR (Pulsed-secondary AIR-injection) uitgeruste airbox leidt verse lucht langs de cilinders en uitlaatkleppen, zo worden onverbrande hydracarbonaten alsnog verbrand en de uitstoot van schadelijke gassen nog meer vermindert.
GSX-R input
Van de GSX-R serie is het dual throttle valve (SDTV) injectie systeem over- genomen, het systeem gebruikt een geprogrammeerde vlinderklep dat zorgt dat de inlaatgassen ideaal zijn door het vacuüm te reguleren. De M1800R heeft een tweetal enkele 56mm injecties, één per cilinder dus. Deze zijn geplaatst in het midden van de V en de injectie wordt automatisch bepaald aan de hand van de gasstand, toerental en inlaat luchtcom- pressie. Een nieuw systeem zorgt ervoor dat ook de koude start goed verloopt. Het dual spark injectiesysteem wordt gecontroleerd door de ECM; bij lage belasting is de ontsteking gelijk, bij zware belasting is de ontsteking verschillend, wat weer ten goede komt aan de verbranding én emissie-eisen.
Staal
Het frame is gemaakt van hoogwaardig staal en gecombineerd met een aluminium achterbrug. Deze heeft een enkele achtershock, waarvan de veervoor- spanning instelbaar is om aanpassingen te doen in geval van duo of bagage. De upside-down voorvork heeft 46mm dikke poten die 130mm veerweg leveren. De aluminium gegoten 18 inch spaakwielen hebben de maten 130/70 voor en een grote 240/40 achter. De grootste achterband ooit gebruikt op een Suzuki motor. De remmen zijn van een GSX-R afgetrokken en direct op de muscle motor geplaatst. Het zijn radiale 4 cilinder remmen met 310 mm schijven voor en een 2 cilinder, 275 mm schijf achter.