Zoeken

Introductie: Moto Guzzi 1200 Sport

Pagina 4

13 oktober 2006
Inhoudsopgave
Introductie: Moto Guzzi 1200 Sport
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7

All'ultimo cavallo

Moto_Guzzi_1200Sport_4_1.jpg 

Mocht je niet voldoende hebben aan de "standaard" Moto Guzzi 1200 Sport, dan heeft de Italiaanse fabriek nog een verrassing voor je in petto. Zij bieden je de mogelijkheid dit model uit te rusten met de zogenaamde Track Kit. Hiermee zal de motor niet alleen worden opgesierd met een tweetal open Lafranconi dempers - waarbij dempen duidelijk een ondergeschikte rol speelt - ook zijn de luchtinlaten aangepast, is de vermogensafgifte aangepast en zijn de cilinderkoppen gepolijst. Moto_Guzzi_1200Sport_4_2.jpgMet al deze aanpassingen is de 1151cc V-Twin niet langer uitgerust met 95 trappelende paarden, maar zullen ruim 100 PK zorgen voor het nodige vermogen. Vermogenswinst die vooral in de hogere toerengebieden tot zijn recht komt, zo blijkt wanneer we het circuit op rijden.

In de snelle bochten op het Autodromo di Franciacorta voelt de 1200 Sport een stuk beter aan, de motor reageert nog directer op de orders die worden gegeven. Het verschil in vermogen is goed merkbaar. Ook het tromgeroffel, die de Lafranconi dempers produceren, zorgt er voor dat je direct stukken lekkerder over het circuit dendert. Als vanzelf voelt de Moto Guzzi de ideale lijn aan en komen we op het tweede deel van het circuit. Dat tweede deel is iets waar de motor met Track Kit wat meer problemen kent. Hier bevinden zich enkele langzame linker en rechter bochten die soms in de eerste, soms in de tweede versnelling worden genomen. In beide gevallen is het toerental in deze bochten zeer laag. Gevolg: de gasrespons wordt minder vloeiend vertaald naar vermogen en de motor stelt zich iets koppiger op. Hier is de gewijzigde engine mapping duidelijk een nadeel ten opzichte van de standaard mapping van de 1200 Sport.

Hoewel de motor op hogere snelheid goed reageert, kunnen circuitrijders bedrogen uitkomen. De Track Kit maakt van deze sport-naked geen supersport machine. De problemen met de grondspeling zijn niet uit de wereld geholpen door andere dempers of luchtinlaten te monteren; dan zal de eigenaar van deze motorfiets toch ook wat verstand moeten hebben van het afstellen van de vering van een motor. Ook op het gebied van hard remmen is de Moto Guzzi 1200 Sport geen achtste wereldwonder. Bij hard remmen begint de achterzijde van de motor iets te kwispelen, iets wat op zich geen kwaad kan, maar niet uitnodigt om ronde na ronde je grens te verleggen.

Moto_Guzzi_1200Sport_4_3.jpg 

Al met al is de Track Kit een welkome aanvulling voor diegene die sportief wenst te rijden. De funfactor van de machine stijgt, het prijskaartje helaas ook. De prijs van deze extra kit is op dit moment nog niet bekend. Toch is deze schoonheidsbehandeling zeker aan te bevelen. De Moto Guzzi 1200 Sport wordt zo een aantrekkelijke motor voor iemand die een exclusieve motor met een sportief accent zoekt.