Introductie: Moto Guzzi 1200 Sport
Pagina 2
Inhoudsopgave |
---|
Introductie: Moto Guzzi 1200 Sport |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Pagina 7 |
Un tocco di eleganza
De Moto Guzzi 1200 Sport ziet er op het eerste oog zeer brutaal uit. De prachtige Italiaanse lijnen die we van de nette Moto Guzzi Breva kennen, aangevuld met een doos vol extra"s. Natuurlijk valt het schermpje aan de voorzijde op en ook de duo-cover zorgt voor een sportieve uitstraling. Looks waarmee de 1200 Sport lijkt op een geperfectioneerde BMW R1200R. Een model dat niet alleen in de showroom van een Moto Guzzi dealer past, maar ook niet misstaat in een Armani shop op de Champs Elysées.
![]() ![]() |
Een van de meest opvallende elementen van de motor zijn de Brembo"s aan de voorzijde. De 320mm wavediscs worden via stalen remleidingen aan het werk gezet door axiale 4-zuiger remklauwen. Klinkt zeer indrukwekkend, maar het blijkt een stuk minder indrukwekkend te werken. Het is een aardige klus om de 1200 Sport tot stoppen te brengen. Met een drooggewicht van 229 kilogram is de Guzzi niet bepaald een afgetraind exemplaar en ook de enorme benzinetank van in totaal 23 liter werkt niet mee.
Bij hard remmen duikt de Moto Guzzi diep in de voorveren en begint de achterkant wat onrustig te worden. De remweg is een stuk langer dan je verwacht van de indrukwekkend ogende remschijven, het nodigt al met al niet uit om je limiet op te zoeken. Minstens zo indrukwekkend zijn de voorpoten van de Guzzi. Wellicht valt het in eerste instantie niet direct op, maar hier is zeker aandacht aan besteed. Geen upside down gekkigheid, maar wel een paar makkelijk instelbare 45mm dikke titaniumnitride (TiN) gecoate voorvorken.
Deze coating vinden we ook op bijvoorbeeld de Aprilia Tuono Factory en de Suzuki GSX-R 1000. Waar deze coating voor zorgt? Zie het als een enorme tube glijmiddel, die is losgelaten op de voorvork. De nette stijl die de ontwerpers bij Moto Guzzi hebben gebruikt voor het uiterlijk van de motor vinden we ook terug in de keurige tellerunits. Goed afleesbare tellers met een klassieke witte achtergrond en duidelijke wijzers.
![]() |
Prachtige tellerunits, maar een onleesbare boordcomputer |
Dit staat in schril contrast met het digitale scherm onder de tellers. De onuitputtelijke mogelijkheden van deze boordcomputer, die te bedienen is via een knop aan het linker handvat, zijn slecht af te lezen. Gegevens vallen deels weg vanwege de omlijsting van de tellers en alleen met de kin op de tank is alle informatie te zien. Een gemiste kans... Temeer omdat de functies van de boordcomputer op zich heel leuk zijn. Van de vrij standaard informatie als het verbruik en de kilometerstand tot een zelf instelbare gearindicator en een laptimer. Hiermee wordt weer het sportieve karakter van de Moto Guzzi 1200 Sport duidelijk.
Verwacht van het motorblok geen ubersportieve prestaties. Het 90° V-Twin blok met een inhoud van 1151cc kent op papier een topsnelheid van 220 kilometer per uur en 70kw (95 pk) bij 7.800 toeren. Met dat in het achterhoofd is het koppel van 100 Nm wel indrukwekkend. Hiermee doet de Moto Guzzi weinig onder voor bijvoorbeeld een Aprilia Tuono. Om het motorblok wat meer pit te geven dan in de Moto Guzzi Norge 1200, zijn onder andere de vijfde en zesde versnelling langer gemaakt. Omdat het blok zowel in de lage toeren als in de hoge toeren goed oppakt, is de handling van de 1200 Sport zeer goed. Dat, in combinatie met een versnellingsbak die bijna onmerkbaar reageert, zorgt er voor dat de cardan aangedreven motorfiets geschikt is voor zowel sportief als toergebruik.