Zoeken

Introductie: Moto Guzzi 1200 Sport

Pagina 3

13 oktober 2006
Inhoudsopgave
Introductie: Moto Guzzi 1200 Sport
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7

La guida sportiva

Moto_Guzzi_1200Sport_3_1.jpg 

Een sportieve motor moet op een sportieve locatie aan de tand worden gevoeld, zo bedacht men bij Moto Guzzi waarschijnlijk. Daarom was het Autodromo di Franciacorta afgehuurd om journalisten uit alle landen op de Moto Guzzi 1200 Sport tekeer te laten gaan. Op papier een goede zet, maar helaas bleek dit in praktijk anders uit te pakken. In de eerste bochten van het korte circuit valt direct op hoe licht de Moto Guzzi stuurt. Ondanks het gewicht van de motor is de motorfiets makkelijk van links naar rechts om te zetten. Zo makkelijk dat je als bestuurder moeite hebt om zelf zo snel over het zadel en de tank heen te klimmen,

Moto_Guzzi_1200Sport_3_2.jpg

zo voelt het. Het gewicht van de motorfiets is geen enkel probleem, Sonja Bakker kan worden afgebeld. Helaas komt met het makkelijke omzetten een groot probleem aan het licht. De stepjes geven de nodige problemen. Niet alleen schieten voeten links en rechts zeer makkelijk van de stepjes af, ook raken de stepjes regelmatig het asfalt. De korte en gladde voetsteunen zorgen voor het nodige ongemak voor de bestuurder. Het draaien van een voet op de stepjes is een moeilijk verhaal. Vanwege de extreme zit rondom de forse tank is het vooral voor de buitenste voet erg lastig om grip te houden. Dat terwijl de stepjes in dit geval nog droog waren. Na een forse regenbui zal het een flinke klus zijn de voetjes op de vloer te houden. De binnenste voet heeft het probleem dat de grond wel erg dicht bij komt. Niet alleen tenen worden aan de grond gereden, ook rempedalen, schakelpookjes en zelfs de zijstandaard moet er aan geloven. Voor een sportieve fiets toch een serieus probleem. Bij een vlotte trip door de Alpen moet de coureur in kwestie er rekening mee houden dat de stepjes bij thuiskomst aan vervanging toe zijn. Net als de testmotoren na een dagje journalisten...

Natuurlijk zijn er ook zeer positieve punten te noemen. De versnellingsbak werkt uitstekend. Het is een kleine moeite van versnelling te veranderen en ook lomp terugschakelen wordt door de twee-cilinder vergeven. Ook is de vermogensafgifte in zowel lage als hoge toeren zeer vloeiend. Een bokkende 1200 Sport zul je niet snel aantreffen. Een misschien minder opvallend, maar daarom zeker niet minder belangrijk onderdeel van de motorfiets zijn de spiegels. Bij veel V-Twins zijn de trillingen die het motorblok af geeft een heikel punt. Moto Guzzi heeft de 1200 Sport goddank uitgerust met twee spiegels die niet storend aanwezig zijn en waarin je ook fatsoenlijk naar achter kan kijken. Het kijken in spiegels is bij de meeste motoren ook niet zo"n groot probleem, in deze exemplaren kun je ook daadwerkelijk iets zien.

Moto_Guzzi_1200Sport_3_3.jpg 

Een ander pluspunt is de windbescherming op de Moto Guzzi. Dankzij het windscherm boven de koplamp zit de bestuurder goed uit de wind. Zowel op het circuit als op de openbare weg kon ik geen irritante luchtwervelingen opmerken. Op de openbare weg was zelfs sprake van een ontspannen bovenlichaam bij hoge snelheden, iets wat bij menig naked een probleem is. Voor het circuit is de Moto Guzzi 1200 Sport dus niet echt geschikt, ook bij het sportieve rijden op de openbare weg zal regelmatig wat aan de grond gereden worden. Toch is de Moto Guzzi 1200 Sport voor toerrijders een uitdagende motorfiets. Een motorfiets die perfect aansluit bij La Dolce Vita.