Zoeken

Ducati 848 vs. Suzuki GSX-R 750

Ducati 848 vs. Suzuki GSX-R 750

17 oktober 2008
 

Poldermodellen

0702.jpg

Bij het kiezen van een nieuwe sportieve motorfiets komt heel wat kijken. Je wilt een motor die je op alle vlakken aanspreekt. Natuurlijk moet je aanstaande er een beetje leuk uitzien. Niks zo fijn om na een flinke rit gewoon even een paar minuten naar je trots te staren en van ‘t uitzicht te genieten. Maar minstens zo belangrijk is die rit zelf. Fijn als je motor uiterlijk voldoet aan je ideaal en af en toe ook nog wat hoofden laat draaien, maar als je op het zadel geen plezier kunt beleven houdt ‘t op. Want als er één ding is dat je wilt doen met je sportfiets is het bochten maken, en het liefst met een continue smile van oor tot oor. Waar kies je dan voor? Een nerveuze, maar potente 600 of een dikke en daadkrachtige 1000?  Op deze twijfels spelen motorfabrikanten gelukkig in met motoren die niet alleen uiterlijk voldoen aan onze wensen, maar ook in bijna elke situatie motorisch blijven presteren. Rijdende compromissen als de Suzuki GSX-R 750 en de Ducati 848. Motoren die zijn geëvolueerd en ontstaan door overleg tussen de fabrikant en de  consument. Eigenlijk niks minder dan de motorische vertaling van ons eigen poldermodel.

0708.jpg0725.jpg

Poldermodel

Het poldermodel, dat staat voor het overlegmodel waarbinnen werkgevers, vakbonden en de overheid tot overeenstemming proberen te komen, vindt zijn oorsprong in het akkoord van Wassenaar dat is gesloten in 1982. Misschien is dat waarom het slechts 3 jaar duurde voordat Suzuki in 1985 met de eerste GSXR 750 op de markt kwam. Suzuki liet toentertijd weten dat de racerij model stond voor hun sportieveling. Niemand had toen kunnen weten dat het maar liefst 13 jaar zou duren voordat Motorfreaks zou ontdekken dat de eerste GSX-R op een heel ander model was gebaseerd. In onze dubbeltest waarin wordt beoordeeld welke motor het beste poldermodel is lijkt de Suzuki dus al op voorhand de winnaar. Maar zo makkelijk maakt de concurrentie het Suzuki niet.