Tracktest: CFMOTO 675SR-R
foutloze herkansing
Tekst: Ron Huijs
Fotografie: Manu de Soomer (www.motorsportspics.com)
Dit voorjaar hadden we, in navolging van onze circuittesten met de 450 SR en 450 SRS, opnieuw de primeur van CFMOTO Benelux gekregen om als allereerste de CFMOTO 675 SR-R op straat en circuit los te laten. Dat dit een uiterst positieve ervaring bleek, met de juiste looks gecombineerd met sprekende prestaties aan een ongekend gunstige prijs, kun je hier nog eens nalezen.
Als men ons vraagt om een motor op circuit in de herkansing te doen, wie zijn wij dan om nee te zeggen?Het enige minpuntje destijds was een haperende quickshifter, waarop CFMOTO aangaf dit te zullen oplossen en spontaan een nieuwe testmogelijkheid aanbood. Een extra dagje naar het circuit met de 675 SR-R? Daar zeg ik uiteraard géén nee tegen!
Dus trokken we de afgelopen zomer opnieuw naar ons ‘vaste’ testcircuit Jules Tacheny in het Waalse Mettet, dat bekende baantje dat tegen de klok in draait met veel linkerbochten en de kleine Corkscrew-variant zoals bekend van Laguna Seca. Ook deze keer waren we te gast bij onze vaste circuitpartner Inter-Track, die onder een stralend zonnetje een zesdaags evenement tot in de puntjes hadden georganiseerd. Echter, zo snel als de herkansing was ingepland, uitgevoerd én uitgewerkt, zo lang heeft het geduurd voordat de test online kon worden gezet, maar daar zal ik je niet mee vervelen. Beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen.

De CFMOTO 675 SR-R had ik thuis al een klein beetje aangepast: de pinnetjes/antennes van de voetsteuntjes verwijderd en de twee zekeringen van het ABS-systeem losgekoppeld, zodat ik zonder ABS de baan op kon. Ook de veringinstellingen werden iets aangescherpt: extra veervoorspanning vooraan en wat extra demping voor zowel de voorvork als de achtershock. De motor stond op een standaardset CST-banden,
Dat is nog eens 'de dag goed beginnen'goed gebruikt en met circuitsporen. Spiegels, verlichting, kentekenplaat en de ‘taartschep’ aan de achterzijde lieten we dit keer gewoon zitten. Met de Nexx X.R3R Carbon Glitch Racer integraalhelm op, was duidelijk zichtbaar dat dit een nieuwe test betrof.
Geen bandenwarmers deze keer, gewoon oldskool de motor in de zon laten staan zodat de banden al wat temperatuur kregen. Bandenspanning voor de eerste sessie: 2,2 bar vooraan en 1,7 bar achteraan. Het blok werd netjes warmgedraaid en zodra het licht op groen ging, kon ik los. De outlap gebruikte ik om wat rubbertemperatuur te krijgen, en vanaf de eerste vliegende ronde ging het gas er direct vol op. De CFMOTO voelde vertrouwd aan: alle drie mijn sliders raakten direct de grond – teen, knie en elleboog! In de tweede flyer volgde zelfs de voetsteun, waarmee ik al meteen op de limiet zat. Alle credits voor de motor: die laat zich zeer makkelijk en vol vertrouwen rijden.
Na de eerste sessie werd de bandenspanning iets aangepast naar 1,85 warm achter en 2,35 voor, en alle volgende sessies waren één groot feest van stevige hellingshoeken, hoge bochtsnelheden, vroeg op het gas en laat remmen. De achterzijde kwispelde als een blije hond van links naar rechts, inclusief vreugdesprongetjes, wheelies en zelfs passages door het gras – de CFMOTO deed het allemaal prima. En, het allerbelangrijkste: de quickshifter werkte deze keer naar behoren.

Technische impressie
De CFMOTO 675 SR-R heeft als kloppend hart een slechts 54 kilo wegende 675cc driecilindermotor, de allereerste door CFMOTO ontwikkelde Triple. In Euro 5+ trim levert deze exact 70 kW, oftewel 95,2 pk, bij 11.000 tpm en een maximaal koppel van 70 Nm bij 8.250 tpm. De motor is geen kloon van de Triumph 675 Triple; het enige dat ze delen is de cilinderinhoud. Waar de Triumph een boring x slag van 74 x 52,3 mm heeft, gaat CFMOTO voor 72 x 55,2 mm, wat meer koppel in het middengebied biedt en minder hoogtoerig is, ideaal voor straatgebruik.
Het blok beschikt over dubbele bovenliggende nokkenassen (DOHC), gesmede zuigers, een ultra licht te bedienen slip-assist koppeling en een quickshifter (voor opschakelen). Een up/down quickshifter zou fraaier zijn geweest, maar de huidige functie werkt vlekkeloos.
Het frame is een stalen buisconstructie, met vooraan een volledig instelbare KYB 41mm upside down voorvork en achter een dubbelzijdige aluminium achterbrug met diagonaal geplaatste centrale achtershock, instelbaar in veervoorspanning en demping. De remmen komen van het Spaanse J.Juan: twee 300mm schijven voor met radiaal gemonteerde monobloc vierzuigerklauwen en staalomvlochten leidingen, en een enkele 240mm schijf achter, ondersteund door een (niet hellingshoekgevoelig) ABS-systeem. Het rijklaargewicht van 189 kg maakt de 675 SR-R volgens CFMOTO één van de lichtste motoren in zijn klasse.
Uiterlijk en uitrusting










De 675 SR-R valt direct op in de sportieve line-up van CFMOTO, met gewaagde, eigentijdse stylingdetails. De winglets dragen zowel bij aan de agressieve look als aan de aerodynamica. De Moto2-geïnspireerde remkoeling aan de voorkant benadrukt de sportieve insteek. Led-verlichting, in spiegels geïntegreerde knipperlichten, een begroetingsanimatie van de koplampen en een strak achterlicht met geïntegreerde richtingaanwijzers maken het geheel af.
Het 5-inch TFT-display biedt twee dashboardlay-outs, met alle essentiële informatie: trips, brandstof, temperatuur, bandenspanning en bandentemperatuur. Tractiecontrole (TCS) is eenvoudig in twee standen te schakelen of volledig uit te zetten. Het menu is makkelijk te bedienen en bluetooth-connectiviteit is aanwezig. USB Type A en C zijn netjes onder het display weggewerkt, en rem- en koppelingshendels zijn verstelbaar. Het sportief ogende geperforeerde zadel met luxe stiknaden, typeaanduiding en opengewerkte kroonplaat maken het plaatje compleet.
Conclusie

De herkansing op circuit Mettet bevestigt dat de CFMOTO 675 SR-R een veelzijdige en plezierige motor is. Het blok biedt voldoende vermogen en koppel voor zowel straat als circuit, het rijgedrag is intuïtief en vol vertrouwen, en de afwerking en techniek zijn indrukwekkend voor deze prijsklasse. De motor combineert een sportieve look, moderne elektronica en een rijkelijke uitrusting met speels rijgedrag, en laat zien dat CFMOTO serieus werk maakt van hun sportieve line-up.

Technische gegevens

| Merk/model | CFMOTO 675SR-R |
| Motor | |
| Type | driecilinder lijnmotor |
| Koelsysteem | vloeistofkoeling |
| Cilinderinhoud | 675 cc |
| Boring x slag | 72 x 55,2 mm |
| Compr. verh. | 11.5:1 |
| Klepaandrijving | DOHC, 4 kleppen per cilinder |
| Ontsteking | Digitaal |
| Starter | Elektrisch |
| Benzinetoevoer | Bosch EFI multipoint injectie |
| Smering | wet sump |
| Vermogen | 95 pk @ 11.000 tpm |
| Koppel | 70 Nm @ 8.250 tpm |
| Transmissie | |
| Aantal versnellingen | 6, quickshifter (alleen up) |
| Eindoverbrenging | O-ring ketting |
| Koppeling | nat, meervoudige plaat, kabelbediend, slip-assist |
| Chassis | |
| Frame | stalen buisframe |
| Wielbasis | 1.400 mm |
| Balhoofdhoek | 23,7˚ |
| Naloop | 93,2 mm |
| Vering voor | KYB 41 mm upside down, volledig instelbaar |
| Vering achter | KYB Monoshock, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar |
| Veerweg voor | 130 mm |
| Veerweg achter | 130 mm |
| Voorrem | Dubbele schijf 300 mm, J.Juan 4-zuiger radiale remklauw, ABS |
| Achterrem | Enkele schijf 240 mm, J.Juan 1-zuiger remklauw, ABS |
| Voorband | 120/70 ZR 17" |
| Achterband | 180/55 ZR 17" |
| Afmetingen | |
| Lengte | 2.020 mm |
| Breedte | 728 mm |
| Hoogte | 1.105 mm |
| Zadelhoogte | 810 mm (830/795 mm zadel als accessoire) |
| Gewicht | 189 kg rijklaar |
| Tankinhoud | 15 liter |
| Reserve | n.b. |
| Gegevens | |
| Rijbewijsklasse | A2 na aanpassing |
| Garantie | 5 jaar |
| Adviesprijs NL | € 8.999,00 |
| Adviesprijs BE | € 7.999,00 |
| Importeur NL | BW Import |
| cfmotobenelux.com |