Test: Yamaha Tracer 9 GT
Lichtend voorbeeld
Tekst: Thilo Kozik
Fotografie: Yamaha
Het is tien jaar geleden dat Yamaha echt iets durfde met de eerste Tracer. Toen al toonden de Japanners bij de première in 2015 hun voorliefde voor non-conformistische onafhankelijkheid, die ze met de nu opnieuw gelanceerde Tracer 9 GT nog verder doorvoeren - het uiterlijk van het sportieve toer-vlaggenschipmodel is allesbehalve mainstream. Strikt genomen is de Tracer 9 GT de luxere variant Ja, je valt wel op, maar mijn god... hadden ze het nog lelijker kunnen maken?van de Tracer 9, hoewel menig importeur de Tracer 9 als een zodanig uitgeklede versie van de Tracer 9 GT ziet dat ‘ie geeneens wordt gevoerd. Zo niet in de Benelux, waar alle drie de versies (Tracer 9, Tracer 9 GT en Tracer 9 GT+) leverbaar zijn.
De verschillen in een notendop? Alle drie hebben ze de nieuwe Matrix adaptieve koplampen, het nieuwe 7” TFT-kleurendisplay en cruise controle en zijn leverbaar met de Y-AMT semiautomatische transmissie, de GT heeft daarnaast een sleutelloos contact met centraal vergrendelbare zijkoffers, Unified Braking System met Vehicle Hold Control (op het Y-AMT model), derde generatie quickshifter (op de versie zonder Y-AMT), geïntegreerde Garmin navigatie in het TFT, KYB semi-actieve vering, premium verlichte schakelaars (op het Y-AMT model) en een elektronisch verstelbaar windscherm. De GT+ heeft daarnaast Radar Adaptieve Cruise Controle
Garmin navigatie werkte niet bij iedereen. Menustructuur is overzichtelijk
Ook hier geldt: had het nog lomper gekund? Sleutelloos contact, werkt ook bij de tankdop en zijkoffers
KYB semi-actieve vering geeft weinig reden tot klagen. Derde generatie quickshifter
Het windscherm is elektronisch in hoogte in te stellen. Hogere, maar wel smallere zit
en dodehoekdetectie, een onderhoudsarme Endurance-ketting en bandenspanningscontrole standaard.
Terug naar de Tracer 9 GT. Waar de extreem gekartelde voorkant met zijn mix van Star Wars en Mad Max al een bron van irritatie was, verhoogt het opnieuw ontworpen vooraanzicht met twee positielichten, twee LED-blokken met daaronder twee gesegmenteerde LED-lichtelementen voor grootlicht en dimlicht het irritatieniveau een of twee inkepingen hoger. Met reden: de implementatie van 's werelds eerste adaptieve matrixkoplamp maakt van de Tracer 9 GT een waar lichtorgel aan de voorkant.
Met deze meest in het oog springende innovatie is de Yamaha zelfs in het drukste verkeer praktisch niet te missen, terwijl de opstelling tegelijkertijd een schijnwerperachtige grootlichtervaring in het donker biedt met een lichtbereik tot 175 meter - zonder tegenliggers te irriteren: Een camera in de neus onder de voorruit herkent lichtbronnen en de centrale computer schakelt de corresponderende segmenten van het grootlicht uit om tegemoetkomend verkeer niet te verblinden. Deze technologie wordt al enige tijd gebruikt bij auto's, maar Yamaha is de eerste fabrikantStuurt echt helemaal niet verkeerd, maar het blijft wel een lelijk gedrocht die het toepast in de motorsector. Met behulp van informatie van de 6-assige IMU schakelt de computer de LED's in de onderste rij voor de adaptieve bochtverlichtingsfunctie in vanaf een hellingshoek van zeven graden, een echte veiligheidsvoorsprong in het donker.
Bij nader inzien biedt de nieuwe Tracer 9 GT echter een aantal andere verbeteringen die duidelijk worden zodra je gaat zitten: Hoewel de officiële zithoogte met 20 millimeter is toegenomen tot 845 millimeter, verlaagt de smallere en vlakkere contour van de vulling de afmeting van de kruisboog, zodat Tracer-rijders met kortere benen ook gemakkelijk de voeten aan de grond kunnen krijgen. Samen met het lagere stuur is de zit iets ruimer en nog steeds rechtop, maar de bewegingsvrijheid zelf is nauwelijks toegenomen. Net als voorheen bepaalt de stevige vulling met goede lendensteun van het zitje van de duopassagier de positie van de rijder.
Perfecte basis
Lange etappes zijn daarom net zo goed mogelijk zonder vermoeidheid als het dynamische bochtenwerk, waarvoor de CP3 driecilinder lijnmotor de perfecte basis vormt. In de huidige Euro5+ configuratie haalt de driecilinder, die via een centrale knop zonder contactsleutel wordt geactiveerd, maximaal 119 pk uit zijn 890 kubieke centimeter cilinderinhoud. Nog belangrijker voor de bruikbaarheid is echter Beetje een opgeblazen versie van Bugs Bunny. Die Tracer hèhet koppel van 93 Nm bij slechts 7.000 t/min: de CP3 krachtbron staat erom bekend zijn vermogen op een bijzonder lineaire manier te ontwikkelen, vooral bij lage tot middelhoge toerentallen spant de motor zijn spieren voor een sappige trekkracht en kondigt dit aan met een typisch driecilinder gerommel. De schakelpook bedient de zesversnellingsbak nauwkeurig en gemakkelijk zonder de koppeling te gebruiken via de derde generatie quickshifter, geoptimaliseerd door aanpassingen aan de derde tot zesde versnelling. Dit werkt nauwkeurig, hoewel de trap op de versnellingspook stevig moet zijn. De basis-GT is ook verkrijgbaar met de Y-AMT semiautomatische transmissie, waarvoor nog eens 1200 euro op tafel moet worden gelegd.
De prestaties kunnen worden verfijnd via een allesomvattend elektronicapakket dat, na een beetje gewenning, in het zeven-inch TFT-instrument wordt geconfigureerd via een joekel van een knoppenwinkel aan de linkerkant van het stuur. Dankzij de IMU werkt het hele elektronische systeem afhankelijk van de hellingshoek, van ABS en tractiecontrole tot wheelie- en slideregeling, en ook de motorrem van de CP3 kan worden aangepast. Hoewel je je natuurlijk kunt afvragen in hoeverre je die elektronische tralala echt nodig hebt: 119 pk is nou niet bepaald angstaanjagend of intimiderend te noemen. Er zijn in totaal drie vooraf geconfigureerde programma's en twee volledig aanpasbare modi beschikbaar - als je jezelf de tijdrovende configuratie wilt besparen, is de straatinstelling ook een goede keuze.
Vooral omdat de instellingen voor de semi-actieve demping ook worden opgeslagen in het rijprogramma: Twee vooraf ingestelde mappings en twee mappings die via de Yamaha MyRide app kunnen worden geconfigureerd, zijn beschikbaar. In de meeste gevallen werkt de zachtere A-2 uitstekend, vooral op minder smetteloze ondergronden, waardoor de Tracer-rijder een comfortabele rit heeft zonder zeeziek te worden. Maar comfort is één ding, een goede wegligging is iets anders. En de KADS-vering slaagt hier Gelukkig zie je dat niet als je op het zadel hebt plaatsgenomenmet vlag en wimpel in over een groot bereik - geen enkele hobbel of zijwaartse verbinding zorgt ervoor dat de Yamaha uit koers raakt, zelfs niet op steile hellingen. De houterige remmen verbleken enigszins in vergelijking met deze uitstekende prestaties, ondanks dat het radiale remklauwen zijn geven ze weinig feedback en zijn ze niet bijzonder effectief.
Ondanks de toegenomen dynamiek hebben de Yamaha-ontwikkelaars veel aandacht besteed aan toeren met een aanzienlijk groter aanbod aan standaarduitrusting. Dit begint met de volledige kaartnavigatie op de TFT met behulp van de MyRide en gratis Garmin StreetCross app - ook al werkte deze niet perfect op alle motoren tijdens de testrit. Het grote windscherm kan via het instrument elektrisch 100 millimeter in hoogte worden versteld voor een bijna perfecte bescherming tegen weer en wind, en standaard zijn verwarmde handvatten voorzien. Erg praktisch is de centrale vergrendeling van de tankdop en de 30-liter zijkoffers, die zonder sleutel kunnen worden geopend en verwijderd, van binnen verlicht zijn en zelfs een USB-oplaadaansluiting hebben. Deze is ook te vinden in een klein vakje op het rechter sierpaneel, waar een mobiele telefoon kan worden opgeborgen en van stroom kan worden voorzien. De bedieningselementen op het stuur zijn verlicht om ervoor te zorgen dat dit volledige scala aan functies ook 's nachts en in tunnels beschikbaar blijft - de Tracer update lijkt goed doordacht te zijn.
Conclusie
Voor modeljaar 2025 heeft Yamaha de Tracer 9 GT en stevige update gegeven die niet te missen is: was het uiterlijk van z’n voorganger al controversieel, bij de nieuwe heeft Matrix verlichting daar nog een kolenschep bovenop gedaan. Vanuit het zadel zie je dat echter niet, maar wel het vernieuwde TFT-display met standaard ingebouwde navigatie. De nieuwe Tracer 9 GT biedt meer dynamiek, meer comfort en meer elektronica, maar dat heeft wel z’n prijs. Voor de basisversie moet € 17.799 euro (€ 16.299 BE) worden afgetikt, € 18.999 (€ 17.499 BE) wanneer je voor de Y-AMT versie gaat, en dat is toch best pittig voor een middenklasse motorfiets. Eerlijkheidshalve moet daar wel aan worden toegevoegd dat de Tracer GT zich met zijn uitrusting in de premium klasse bevindt.
Dat blok blijft fantastisch, rijke uitrusting, comfort
Die voorkant - wat een gedrocht, navigatie was niet feilloos, prijs
Technische gegevens
Merk/Model | Yamaha Tracer 9 GT |
Motor | |
Type | driecilinder lijnmotor |
Koelsysteem | vloeistofkoeling |
Cilinderinhoud | 890 cc |
Boring x slag | 78 x 62,1 mm |
Compr. verh. | 11,5:1 |
Klepaandrijving | DOHC, 4 kleppen per cilinder |
Ontsteking | TCI, 4 rijmodi, instelbare tractiecontrole, wheeliecontrole, slide controle |
Starter | elektrisch |
Benzinetoevoer | benzine-injectie, ride by wire |
Smering | wet sump |
Vermogen | 119 pk @ 10.000 tpm |
Koppel | 93 Nm @ 7.000 tpm |
Transmissie | |
Aantal versnellingen | 6, up/down quickshifter |
Finale reductie | ketting |
Koppeling | nat, meervoudige plaat, kabelbediend |
Chassis | |
Frame | diamantvormig |
Wielbasis | 1.500 mm |
Balhoofdhoek | 24,25° |
Naloop | 106 mm |
Vering voor | KYB 41 mm upside down, semi-actieve demping |
Vering achter | KYB monoshock, veervoorspanning hydraulisch instelbaar, demping semi-actief |
Veerweg voor | 130 mm |
Veerweg achter | 131 mm |
Voorrem | dubbele schijf 298 mm, 4-zuiger remklauw, bochten-ABS |
Achterrem | enkele schijf 245 mm, 1-zuiger remklauw, bochten-ABS |
Voorband | 120/70 ZR 17" |
Achterband | 180/55 ZR 17" |
Afmetingen | |
Lengte | 2.175 mm |
Breedte | 900 mm |
Hoogte | 1.440 / 1.530 mm |
Zadelhoogte | 845 / 860 mm |
Gewicht | 231 kilo kg rijklaar excl. koffers |
Tankinhoud | 19 liter |
Reserve | n.b. |
Gegevens | |
Rijbewijs | A |
Garantie | 2 jaar |
Adviesprijs NL | € 17.799,00 |
Adviesprijs BE | € 16.299,00 |
Importeur NL | Yamaha Motor Nederland |
www.yamaha-motor.nl |