Zoeken

Test: Kawasaki Z e-1

Elektrische Revolutie

20 februari 2024
Het afgelopen jaar lanceerde Kawasaki als eerste van de gevestigde orde twee elektrisch aangedreven modellen: de Ninja e-1 en Z e-1. Net buiten Brussel, bij Kawasaki dealer Deschouwer 2.0 in Zemst, had Team Green voor ons een eerste kennismaking met de Naked versie georganiseerd.

Een reeks e-1's stond klaar voor een select gezelschap om aan een eerste test te worden onderworpen. We kozen voor de Z-versie van de e-1, hoewel er ook een enkele Ninja aanwezig was, die technisch identiek is aan de Z. Voor een eerste indruk maakte dit weinig verschil. Wat vooral opvalt, is dat de nieuwe Z duidelijk herkenbaar is als Kawasaki (net als de Ninja), in het geval van de Z mede dankzij de gebruikte Sugomi-styling die we al kennen van andere Z-modellen. 

Deze nieuwe e-1's zijn bedoeld voor potentiële rijders met een A1-rijbewijs (of een B-rijbewijs in België) die geïnteresseerd zijn in vooruitstrevende technologie. De nieuwe Kawasaki's vallen in het zogenaamde 125cc-equivalente segment, dat in België natuurlijk aanzienlijk is, maar ook in Nederland een bescheiden groei vertoont. Er zijn ook A2-modellen beschikbaar, zoals de CE04 van BMW en bepaalde modellen van Zero, maar deze hebben aanzienlijk hogere prijskaartjes dan de nieuwe elektrische Kawasaki's. Om direct ter zake te komen: de Z e-1 is verkrijgbaar in Nederland en België vanaf €8.439,- en de Ninja e-1 vanaf €9.039,-.

Tekst: Raymon de Kruijff
Fotografie: Kawasaki, Thierry Dricot 

<h2"></h2">

E-boost

 

Het voordeel van elektrisch rijden is bekend: een krachtige acceleratie, geen trillingen, lage onderhoudskosten en weinig tot geen geluid. Hoewel dit niet nieuw is, belooft het rijwielgedeelte en de geometrie, die vergelijkbaar zijn met de 400-modellen van Kawasaki, een plezierige rijervaring. Voor de aandrijving hebben de Japanners gekozen voor een centraal geplaatste motor met maximaal 12 pk.Het is dat z'n actieradius is beperkt en dat het weer vandaag weer eens niet meewerktIn de normale Road-modus levert dit 6,8 pk en haalt de motor een topsnelheid van 79km/u. In de Eco-stand is de topsnelheid begrensd op 59km/u.

Wil je het volledige vermogen benutten, dan gebruik je de e-boost knop op de rechterstuurhelft, waarmee de e-1 15 seconden lang het maximale vermogen levert en een topsnelheid van 99 km/u bereikt. Naast de opgesomde rijmodi is er ook een Walk-assist met een druk op de knop op te roepen. Hiermee kan je zoals de functie al suggereert, de motorfiets op lage snelheden manoeuvreren, zowel voor- als achteruit. Dat is makkelijk tijdens het parkeren in een berging, maar ook als er – om welke reden dan ook – even een stukje met de motor gelopen moet worden.

Wat betreft de accu's wordt de motorfiets standaard geleverd met twee parallel geschakelde accu's van 50,4V/30Ah, elk 11,5 kg wegend. Deze zijn uitneembaar en kunnen elk in 3,7 uur van leeg naar vol worden opgeladen. Van 20% naar 85% duurt slechts 1,6 uur. Optioneel is er een handig dockingstation beschikbaar, vergelijkbaar met die van sommige e-scooters. Het opladen kan ook gelijktijdig gebeuren via het laadpunt onder het duozitje.

Voor de eerste testrit zijn we dicht bij huis gebleven, wat in dit geval betekende dat we opnieuw te maken hadden met het bekende weerbeeld van de afgelopen maanden: koud en regenachtig. Regenpakken aan, en het is geruststellend om te weten dat er bovenop de twee accu's (op de afdekplaat) voldoende ruimte is voor bijvoorbeeld een regenpak, lader, slot of andere kleine voorwerpen. Zodra je plaatsneemt op Onderschriftde elektrische Z e-1 voelt het direct vertrouwd. De zitpositie is vrijwel identiek aan die van de 400 line-up van Kawasaki, wat betekent dat zowel de kortere als langere rijders snel een comfortabele positie zullen vinden.

Ook de bedieningselementen op het stuur voelen vertrouwd aan, met uitzondering van de grote 'e-boost' knop op de rechterstuurhelft, die we trouwens al kenden van de Ninja 7 Hybrid waarmee Ed in oktober vorig jaar in Barcelona kennis had gemaakt en die van een soortgelijke ‘boostknop’ is voorzien. Het dashboard is een helder 4,3-inch TFT-display met Bluetooth-connectiviteit, vergelijkbaar met displays op andere Kawasaki-modellen. Het geeft natuurlijk totaal andere informatie weer dan je gewend bent. Links en rechts zien we de accucapaciteit van beide accu's in blokjes, een horizontale balk die de e-boost aangeeft, rijmodi, snelheid, tripinformatie en de resterende actieradius. 

Lineair

Het rijden op deze Kawasaki voelt heel natuurlijk aan. Het vermogen wordt lineair en soepel afgegeven. In de normale Road-modus is de acceleratie misschien wat bescheiden, maar met de e-boost knop ingedrukt, voelt het als een krachtige duw in de rug, waardoor je gemakkelijk ander verkeer achter je laat tijdens het accelereren. Om oververhitting te voorkomen heb je Ja lach maar, totdat emissievrije binnensteden een feit zijn. Dan piep je wel anders...15 seconden de beschikking over de e-boost, maar dit blijkt in de praktijk meer dan genoeg. Eenmaal op snelheid schakel je de knop uit en rij je geruisloos met het andere verkeer mee. 

Na het opgebruiken van de 15 seconden kun je de knop trouwens direct weer gebruiken; pas als de accucapaciteit onder de 30% zakt, wordt de e-boost-functie uitgeschakeld. Uiteraard is het herhaaldelijk gebruik van deze knop niet bevorderlijk voor de actieradius. In de stad kun je prima uit de voeten in de Road-modus met een topsnelheid van 79 km/u of zelfs de ECO-modus met een topsnelheid van 59 km/u. Wil je toch wat meer kracht om vlot in te halen, dan kun je ook in de ECO-modus de e-boost gebruiken en wordt de topsnelheid verhoogd naar 69 km/u. 

Wat betreft het rijwielgedeelte voelt het aan als een conventionele Kawasaki, wat niet verwonderlijk is, gezien het gebruik van frames en vering van de eerdergenoemde 400-modellen. De Z e-1 gedraagt zich als een 400-model, wat betekent dat je te maken hebt met een
Overduidelijk Sugomi, overduidelijk Z

Het bekende TFT-display, maar dan met andere info. Boostknop net als de Hybrid

De zit wijkt niet veel af van een Z400. In het frame huist de batterij, de elektromotor zit er achter

De batterijen kunnen worden gedemonteerd en thuis (of op kantoor) worden geladen
goed sturende, lichtvoetige motorfiets. Ook het comfort is uitstekend, waardoor je gemakkelijk langere ritten comfortabel kunt volbrengen. Natuurlijk hangt dit af van de werkelijke actieradius, waarvoor Kawasaki 72 km (WMTC) opgeeft. Tijdens onze testrit hebben we gemerkt dat dit onder ongunstige weersomstandigheden en frequent gebruik van de e-boost snel afneemt. 

Hoe de actieradius zich onder normale omstandigheden zal gedragen, met inbegrip van het vaak sportieve rijgedrag van motorjournalisten, moeten we het antwoord op schuldig blijven. Maar daar komen we zeker op terug zodra de Nederlandse importeur een demo beschikbaar heeft en we hopelijk van het gure winterweer (voor zover je het nog winter mag noemen) zijn verlost. 

Waar we verder niet op terug hoeven te komen zijn de uitstekende remmen die Kawasaki op deze e-1 monteert. Met aan de voorzijde een schijfrem met een diameter van 290mm en aan de achterzijde een exemplaar met een diameter van 220mm. Aan pure remkracht is geen gebrek, al valt er met een vooruitziende blik ook prima op de motor af te remmen via het regenereersysteem waarmee je direct weer wat energie terugwint. 

Conclusie

In 2022 gaf Kawasaki ons al een voorproefje met de conceptmodellen van de Ninja Hybrid, evenals die van de Ninja e-1 en Z e-1. In slechts een jaar tijd heeft De eerste elektrische motorfiets een Kawasaki. Had je het anders verwacht van Team Green?Kawasaki bewezen dat het menens is. Onlangs reden we al met de Hybrid, en nu hebben we ook kennisgemaakt met de Z e-1, Kawasaki's eerste volledig elektrische motorfiets. 

De eerste kilometers in en rond Brussel zijn positief bevallen. Het rijwielgedeelte is uitstekend, het uiterlijk is typerend en kenmerkend voor Kawasaki, en de elektrische aandrijving stelde over het algemeen niet teleur. In de praktijk zul je in stedelijk verkeer waarschijnlijk genoeg hebben aan de 5 kilowatt die de elektromotor in de Road-modus levert. Als je wat meer pit nodig hebt, is dit met een simpele druk op de knop gerealiseerd. Hoewel je misschien zou wensen dat de e-boost altijd 'AAN' staat, zou dat funest zijn voor de actieradius. Het opladen is eenvoudig via het normale 12V-stopcontact met de accu's in de motorfiets, maar ze kunnen ook los van de motorfiets worden opgeladen. 

De Z e-1 (en de technisch identieke Ninja e-1) vormen samen met de Ninja Hybrid het startschot van een reeks nieuwe Kawasaki-modellen die deels of volledig elektrisch worden aangedreven. In een markt waar momenteel alleen BMW Motorrad serieus bezig is met het elektrificeren van het gamma, weet Kawasaki meteen modellen op de markt te brengen die voldoen aan de verwachtingen van een 'urban' elektrische motorfiets.

Technische gegevens

Merk/model Kawasaki Z e-1
Motor
Type interne permanent magneet synchroonmotor
Koelsysteem luchtkoeling, passief
Power pack Lithium-ion batterijpakket x2 50,4 V
Nominale capaciteit 30 Ah x2
gewicht batterij 11,5 kg x2
Lader type 220V
Laadtijd 3,7 uur x2 (0-100%); 1,6 uur x2 (20-85%)
Vermogen 12 pk @ 2.600-4.000 tpm
Koppel 40,5 Nm
Transmissie
Aantal versnellingen n.v.t.
Eindoverbrenging ketting
Koppeling koppelingloze transmissie
Chassis
Frame Stalen vakwerkframe
Wielbasis 1.370 mm
Balhoofdhoek 24,4°
Naloop 93 mm
Vering voor Showa 41 mm telescoop, niet instelbaar
Vering achter Bottom-Link Uni Trak, veervoorspanning instelbaar
Veerweg voor 120 mm
Veerweg achter 133 mm
Voorrem Enkele schijf 290 mm, 2-zuiger remklauw, ABS
Achterrem Enkele schijf 220 mm, 2-zuiger remklauw, ABS
Voorband 100/80 R 17"
Achterband 130/70 R 17"
Afmetingen
Lengte 1.980 mm
Breedte 730 mm
Hoogte 1.035 mm
Zadelhoogte 785 mm
Gewicht 135 kg rijklaar
Range 72 km (WMTC Class 1)
Verbruik 49 Wh/km (WMTC Class 1)
Gegevens
Rijbewijsklasse A1
Garantie 4 jaar
Adviesprijs NL € 8.439,00
Adviesprijs BE € 8.439,00
Importeur NL Kawasaki Motors Europe N.V.
www.kawasaki.nl