Zoeken

Test: BMW M 1000 R

Positive rematch

7 februari 2024
Toen we BMW Nederland vertelden over onze ervaringen met de M 1000 R op het TT-circuit waren ze net zo geschokt als ik dat was toen de fiets bij 200+ km/u begon te snaken. Dat had absoluut niet mogen gebeuren en was ook absoluut niet des M 1000 R, en overtuigd van de kwaliteit van de tweede M uit de BMW Motorrad geschiedenis stelden ze ons voor dat met een nieuwe fiets nog eens over te doen. Daar zeiden wij uiteraard geen nee tegen.

Even een korte opfrissing van wat er vooraf ging aan deze BMW M 1000 R test. We schrijven zomer 2023 als we BMW Nederland zowel de nieuwe S 1000R R alsook de nieuwe M 1000 R, beide in een matching witte kleurstelling, voor onze dubbeltest op het TT circuit Assen had klaargezet, Echter, waar we zeer te spreken waren over de nieuwe S 1000 RR, verliep de test met de M 1000 R niet geheel Het is zwart en het....zoals verwacht vanwege een wel erg onstabiele achterzijde. Om het in vaktermen uit te drukken: op het moment dat er snelheid werd geminderd, bij het remmen of gewoon gasdicht, begon de achterkant te pendelen en bewoog de M zich als een slang – vandaar de term snaken. Het snaken was alleen onder hellingshoek, rechtop was er niets aan de hand en kon er met de M behoorlijk hard worden geremd. Maar onder hellingshoek… niet fijn, en dan druk ik mij nog zacht uit. 

Opmerkelijk en vooral ook ongebruikelijk, maar ook voor de nieuwste techniek geldt dat het techniek blijft en dat er dus altijd wel eens iets mis kan gaan. En omdat het op een technisch mankement leek en het voor ons enkel gissen was naar de oorzaak, laat staan dat we dit ter plekke konden verhelpen, hielden we het na twee intensieve sessies met de M wel voor gezien. Nadat we BMW Nederland van onze bevindingen op de hoogte hadden gebracht kwamen deze al snel na nog wat gerichte aanvullende vragen met de mededeling dat ze mede met onze feedback het door ons gereden testexemplaar nauwkeurig gingen onderzoeken om de oorzaak te achterhalen. Maar daar bleef het uiteraard niet bij, stellig overtuigd van de kwaliteit van hun volledig nieuwe M 1000 R werd ons gevraagd of we ‘m niet opnieuw wilden testen en dan zeg je uiteraard zeker niet nee! Als bij wonder werd er door CRT Holland nog een plekje in de sportrijder groep uit de hoge helm getoverd (waarvoor nogmaals een dikke merci!) zodat we de dikke M 1000 R voor een rematch alsnog over de Drentse Heide konden jagen. 

 

Tekst: Ron Huijs
Fotografie: Ad Kievit