Zoeken

Test: BMW CE 02

eParkourer

5 april 2024

Dat de CE 02 niet in een hokje te plaatsen is, heeft de eParkourer niet allen z'n opmerkelijke uiterlijk te danken, dat het midden houdt tussen een motorscooter en een motorfiets, maar is ook nog eens 's werelds allereerste elektrisch aangedreven tweewieler die voor zowel het A1 als het AM-rijbewijs leverbaar is. De A1-versie goed voor een topvermogen van 11 kW, bij de AM-versie is dat 4 kW, Voelt een beetje als de elektrische versie van de Monkeymaar wij reden uitsluitend met de A1-versie. Wat meteen opvalt zijn de 14” wielen met daaromheen lekker dikke Michelin City Grip banden (voor 120/80-14 en achter 150/70-14). De wielen zijn voor het overgrote deel ‘dicht’ van design.

Kies je voor een standaard ‘base’ uitvoering, dan lenen de dichte wielen zich er uitstekend voor om naar eigen smaak te customizen; kies je voor de ‘highline’, dan is BMW al voor je aan de gang gegaan met de nodige stickers. Ook de rest van de CE 02 wordt als je voor de rijker uitgeruste highline kiest voorzien van meer kleurtjes, maar dit uitrustingsniveau houdt nog veel meer in. Zo krijg je naast de standaard rijmodi ‘Surf’ en ‘Flow’ ook de snellere rijmodus ‘Flash’ beschikbaar. Ook krijg je verwarmbare handvatten, een smartphone-houder, goudkleurige buitenpoten van de voorvork en een snellader van 1,5kW (niet op de AM-versie). Om je extra te onderscheiden zien we groene en
Alleen al vanwege z'n unieke design is 'ie niet in een hokje te plaatsen

Vanuit het zadel ziet 't daarentegen wel redelijk conventioneel. Display zelf is karig, maar plug je smartphone in en je hebt ineens een zee aan informatie, plus navigatie 

Zelfs een achteruit is voorzien. Knoppenwinkel gaat op rechts gewoon verder

Massieve wielen, da's leuk voor graffiti-artiesten. De houder biedt ruimte voor 2 batterijen 
witte details terugkomen, onder andere op de flanken en op het zadel. De disclaimer is echter dat de demo’s in Lissabon allemaal zijn voorzien van het 20mm hogere optionele zadel, dat qua kleurstelling afwijkt van het standaard highline zadel. 

Welke uitvoering je ook kiest, standaard krijg je altijd ABS op het voorwiel, ASC (Automatic Stability Control en RSC (Recuperative Stability Control), maar ook zaken als een achteruitversnelling, keyless-ride, ledverlichting en een 3,5-inch TFT-display. Voor het vermogen noteren we een 15pk (11kW), maar er is ook een 5pk (4kW) sterke variant beschikbaar voor het AM-rijbewijs, een bromfiets dus. Tijdens onze test hadden we alleen de beschikking over de 11kW-variant en deze staat gekoppeld aan twee accu’s van 48V en een vermogen van 1.96kWh per stuk.

Kies je voor de AM-versie dan heb je 1 accu tot je beschikking, maar op de plek van de 2e accu op de 11kW-variant wel ruimte om de lader onder het zadel mee te nemen. De accu’s zijn makkelijk te demonteren om ze los van de CE 02 op te laden, maar aan de zijkant van de BMW is er ook een laadpunt beschikbaar waardoor je de accu(‘s) tijdens het laden kan laten zitten. Met de standaard 900W lader zijn de accu’s in 2h48m weer van 20- naar 80% opgeladen, met de 1.500W snellader van de Highline wordt dit gereduceerd naar 1h42m. Het laden doe je overigens ‘gewoon’ aan je huishoudelijke stopcontact, net als bij de gemiddelde elektrische brom- of snorscooter.