Zoeken

Test: BMW CE 02

Dubbele zit

5 april 2024

Neem plaats op de BMW en er zullen direct wat dingen opvallen. Zo zit je opvallend laag bij de grond, en heb je de beschikking over twee sets voetsteunen. Met de voeten op de voorste set houd je een houding aan die goed te vergelijken is met die van een scooter, gebruik je de verder naar achter (en hoger) geplaatste voetsteunen, dan waan je je meer in een positie zoals op een gemiddelde naked bike. Ideaal voor in de stadOok opvallend is het kleine maar informatieve TFT-display achter het stuur. Hiervoor zit op onze highline een smartphone-houder gemonteerd, met hierop een al reeds gekoppelde smartphone.

De bediening van zowel het TFT-display als de BMW Connectivity app op de smartphone geschiedt geheel door middel van de knoppen links op het stuur. Dat is handig, want zo scroll je met gemak door de app heen, vind je onder andere navigatie, maar ook meer informatie over de CE 02. Het werkt allemaal vrij intuïtief en dat is prettig. Aan de rechterzijde op het stuur onder andere de knop voor de bediening van de handvatverwarming, maar ook om de ‘eParkourer’ op te starten en de verschillende rijmodi in te schakelen. Flow is de normale rijmodus, met een zachte respons op de ‘gashendel’ en een niet al te agressieve motorrem waarmee weer energie wordt teruggewonnen. In de Surf-modus wordt het Boodschappen doen is daarentegen wel lastig. Ik bedoel maar: probeer maar eens een kratje bier op te bindenal iets dynamischer en is de motorrem geheel achterwege gelaten om makkelijk met het verkeer mee te ‘surfen’. De Flash is de meest sportieve rijstand, met een optimale reactie op de gashendel en een maximale motorrem. 

Goed in balans

Eenmaal op pad, kwam ik er al snel achter dat ik de BMW in Flash zette, en hem er eigenlijk niet meer uitgehaald heb. De funfactor is hierin namelijk het allerhoogst, met een fijne gasrespons en een motorrem die weliswaar duidelijk aanwezig is, maar in geen velden of wegen te vergelijken is met het anker dat de CE 04 uitgooit als je het rechterhandvat terugdraait. Ik vind het persoonlijk fijn dat de CE 02 net iets minder heftig op de motor afremt dan zijn grotere broer, maar dit is tegelijkertijd ook weer iets wat heel persoonlijk is. Wat dan weer minder persoonlijk is, is het unaniem
stekker insteken en laden. Of je haalt de batterij eruit en laadt 'm in de woonkamer op. Of op kantoor

Twee sets voetsteunen, voor elk wat wils. Tandriemaandrijving, lekker onderhoudsvriendelijk
geprezen rijgedrag van deze BMW. De CE 02 voelt perfect in balans, is lichtvoetig, maar vooral heel erg vlot.

Zeker vanuit stilstand is de nieuwkomer ronduit snel, maar tikt ook al redelijk snel de 100km/u aan. BMW spreekt zelf over 95 échte kilometers, maar het is dus vooral de acceleratie hier naartoe wat écht indruk maakt. We hebben een stukje op de snelweg gereden (op topsnelheid) en dat gaat prima, maar houd er wel rekening mee dat enige vorm van windbescherming ontbreekt. Ons devies zou dan ook zijn om van de snelweg weg te blijven en vooral te genieten van het lichtvoetige stuurkarakter van deze BMW. Hij weegt dan ook slechts 132 kilo en de relatief brede banden lijken ideaal in de straatjes van Lissabon, waarin de kinderkopjes en tramrails in groten getale aanwezig zijn. De CE 02 weet de oneffenheden moeiteloos weg te strijken, waardoor we ook na een ochtend en middag sturen nog fris van de Duitser afstapten. Hoe zich dit had vertaald als we waren voorzien Gaat op rails, die CE 02van het ‘standaardzadel’, dat 20mm lager (of dunner) is, daar durven we geen antwoord op te geven, maar dat het rijwielgedeelte een goede mix van comfort en dynamiek biedt, dat is duidelijk. 

Even afhankelijk van je rijstijl zou je op de 11kW-variant aan een actieradius moeten komen van meer dan 90 kilometer (WMTC). Iets waar we, zo lang we de CE 02 niet zelf aan een uitgebreide test in eigen land hebben kunnen onderwerpen, nog even aan vast moet houden. Naast je rijstijl en de rijmodi waarin je rijdt, zijn zoals je inmiddels weet ook de weersomstandigheden van cruciaal belang om aan een fatsoenlijke range te komen. Voor de remmen kiest BMW, voor zowel de voor- als achterzijde, schijfremmen van J.Juan. Deze bieden voldoende remvermogen en zijn ook verbonden aan een set prettig aanvoelende (en instelbare) remhendels. De disclaimer in dit geval is dat wanneer je in de Flash-rijmodus rijdt, je door de aanwezige motorrem de schijfremmen niet continu hoeft aan te spreken.