Zoeken

Test: Yamaha Tracer 9 GT+

een drieling voor rijplezier

8 mei 2023
Met de lancering van de elektronisch geüpgradede Tracer 9 GT+ heeft Yamaha zijn line-up in het Toursport segment aan de bovenkant uitgebreid. Op het Italiaanse eiland Sardinië mochten we voor het eerst uitgebreid bochtensurfen met de laatste telg van de Tracer familie.

Tekst: Thilo Kozik
Fotografie: Yamaha

Tweede viool

 

Het is nog maar 8 jaar geleden dat Yamaha na de succesvolle lancering van de nieuwe Naked MT-serie in 2015 met een Toursport versie op de proppen kwam: de MT-09 Tracer, die al na een jaar bij ons in Europa tot de Tracer 900 zou worden omgedoopt. Hoewel Yamaha het zelf niet zo zag werd de Tracer door haast iedereen als de opvolger van de TDM gezien, waarvan de productie in 2011 na 20 jaar was stopgezet. In 2018 kreeg de motor een eerste update en werd er een GT-versie aan toegevoegd, Waarom de Tracer zo'n grote schare fans heeft? CP3! Dat ze dat niet allemaal zijn gaan doenwaarbij het accent wat meer op het Tour-deel van Toursport was gelegd. In 2021 werden beide versies compleet vernieuwd, met een grotere en sterkere CP3 driecilinder en een compleet herzien design, waarover de meningen nogal uiteen liepen. Voor de derde keer had Yamaha ook de typenaam aangepast, in Tracer 9 en Tracer 9 GT.

Bij Yamaha mag die Toursport (Tracer) familie misschien slechts de tweede viool spelen na de naked (MT) fietsen, maar Tracer & Co waren alleen al het afgelopen jaar goed voor een vijfde van alle Yamaha modellen die in Europa werden verkocht. Yamaha heeft voor dit bijzonder veeleisende segment al meerdere ijzers in het vuur, maar ze lanceren de grootste voor dit jaar opnieuw: de Tracer 9 GT+ is een klassieke Toursport motor waarbij de Japanners nu de nadruk vooral op de rijdynamiek hebben gelegd, op de Sport in Toursport.  

Echter: met de evolutie van de 2023 Plus-variant van de Tracer 9 GT hebben de productplanners naar meer comfort en rijveiligheid gestreefd, zonder daarbij de populaire actieve kant van de Toursporter te verwateren. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: het zadel behoort tot de categorie "op het eerste gezicht fris, maar zonder dat je op lange afstand last van doorzitten krijgt", voor zover daar tijdens een introductie sprake van is. D’r zit nu eenmaal een wezenlijk verschil tussen een dagje sturen en de hele dag op de motor zitten, met de Côte d’Azur als doel. De zithouding is verder goed voor elkaar, behoudens het irritante contact dat mijn linkerlaars continue met de beugel van de middenbok maakt. 

Omdat ik toch wat druk op mijn knieën ervaar maak ik van de eerste fotostop van de gelegenheid gebruik om het zadel op de hoogste van de twee standen te zetten, teneinde mijn kniehoeken te ontlasten. Aangenaam: de aanpassing veroorzaakt geen
Netjes in het design verwerkt: de radar. TFT display heeft uiteraard Bluetooth tralala

Past mooi een helm in. Zadel geeft ook weinig reden tot klagen

Fors windscherm dat ook nog eens in hoogte instelbaar is. Net als 't zadel trouwens
verdere afstanden of openingen tussen de kuip en het zadel, het geheel is goed doordacht. Bijkomend voordeel is dat dankzij die iets hogere zit je als rijder tegelijkertijd wat actiever op het stuur wordt gezet.

In deze hoedanigheid ontvouwt de Tracer zijn grote dynamische potentieel: ze zoeft krachtig door de krapste bochten en geeft zijn rijder een bijzonder gevoel van vertrouwen. Het elektronische dempingssysteem van KYB is stabiel en neutraal tot diep in de bochten, reageert perfect op oneffenheden in het asfalt en biedt ook volledig wegcontact met goede feedback in de zachtere van de twee mappings. Met een rijklaargewicht van 223 kilo (zonder koffers) is de Tracer te allen tijde wendbaar genoeg, zonder ook maar enig moment instabiel aan te voelen – dat in ruil daarvoor een Jota meer inspanning is vereist om de motor van het ene op het andere oor te leggen zal de meesten een worst wezen. En mocht je ooit op het punt komen dat je de situatie totaal verkeerd hebben ingeschat, dan voorkomt het IMU-ondersteunde hellingshoeksensorsysteem dat je écht in de problemen komt. Dankzij die IMU kan indien nodig onder hellingshoek abrupt het anker worden uitgegooid, of een iets té enthousiast koppel bij het uitkomen van de bocht worden opgevangen.

CP3 Driewerf troef

Een heel bijzondere troef is natuurlijk het breedbandige karakter van de beproefde CP3 driecilinder met 890 cc, die zijn 119 pk en 93 Nm met een luid gebrul uit het inlaatkanaal loslaat. Hiervoor zijn drie verschillende motormappings beschikbaar, die invloed hebben op zowel de gasrespons als het absolute vermogen. Niet dat je van dat laatste veel nadeel zult ondervinden, ook in de regenmodus kun je bij het uitkomen van de bocht nog steeds je collega's in "Road" en "Sport" in de gaten houden: deze kan optimaal Voorjaar 2023 is ook op Sardinië niet zoals 't normaal gesproken isgedoseerd worden met grotendeels gelijkmatige stuwkracht en ondersteund door een quickshifter met autoblipper die zowel bij het op- als het terugschakelen werkt. De quickshifter doet z’n werk naadloos bij bijna elk toerental, met dien verstande dat je wel heel bewust het schakelpedaal moet bedienen. Met slappe voet schakelen houdt de Yamaha niet zo van. 

Op een zonovergoten Sardinië laat de Tracer 9 zien van alle markten thuis te zijn. Of je nou ontspannen slentert door de kleine dorpjes, of de legendarische SS125 bochtige bergweg afblaft – de Tracer kan sporten én toeren. Voor de laatste is de Plus-versie qua uitrusting en bruikbaarheid toegenomen. Naast de plastic bakken van 30 liter zijn dat onder andere verwarmde handvatten, een middenbok en zijstandaard, LED-verlichting rondom en LED-bochtenverlichting. Dankzij een behoorlijk fors windscherm wordt het bovenlichaam wind en regen Maar goed, 't is droog en het dat de wegen soms nog nat zijn mag de pret niet drukkenbespaard, hoewel we daar vandaag geen last van hebben. In tegenstelling tot de lage landen, waar in voorjaar 2023 vooral koud en nat de boventoon voert. 

Compleet nieuw is het 7-inch TFT-kleurendisplay met joystickbediening - het onuitsprekelijke druk-en-draaiwiel van de standaard Tracer is, godzijdank, verleden tijd. Er is nu een aparte knop aan de rechterkant van het stuur voor de rijmodi, al het andere wordt geregeld via het menu in de cockpit: verwarmde handvatten, display lay-outs en de configuratie van de rijmodi met motor- en veringmappings, tractiecontrole, slide- en wheeliecontrole, hoewel je hiervoor wel stil moet staan. Apple- en Android-apparaten kunnen via de Yamaha MyRide-app via Bluetooth worden verbonden, maar volledige kaartweergaven met de Garmin-navigatie-app zijn alleen tegen betaling beschikbaar.

De op radar gebaseerde ACC adaptieve cruisecontrole is nieuw voor Yamaha, de eveneens op radar gebaseerde remassistent is zelfs een primeur voor de hele motorwereld. De hiervoor benodigde Bosch-radarbox is optisch slim geïntegreerd en stoort de voorkant veel minder dan bij andere modellen. Dat wil zeggen: vooropgesteld dat het robuuste ontwerp van de
Yamaha blijft een eigen koers varen voor wat de remmen betreft

De CP3 is echt briljant. Loopt mooi, klinkt mooi, geweldig

Semi-actieve KYB vering, behalve wat het instellen van de veervoorspanning betreft, dat gaat nog wel gewoon ouderwets 
Tracer je wel aanspreekt, want hier lopen de meningen nogal uiteen. Lang niet iedereen is van het design van de Tracer gecharmeerd, maar dat even terzijde. Voor wat de ACC betreft zijn twee klikken op de knop voldoende om de rijsnelheid en de viervoudig instelbare afstand tot het voorliggende voertuig te selecteren, waarna de Tracer automatisch accelereert en remt. De IMU is doorontwikkeld en verfijnd en voorkomt enerzijds ongewenste acceleratie in de bocht, terwijl anderzijds het systeem nu zachtjes gaat accelereren zodra het knipperlicht wordt aangezet om in te halen. Ook werkt de KYB vering met ACC actief comfortabeler dan in de te selecteren instellingen.

Met de functie radar remassistent berekent de boordcomputer of de door de rijder uitgeoefende remkracht voldoende is om een ​​aanrijding te voorkomen. Als dit niet het geval is, verhoogt een hydraulische eenheid de remkracht die automatisch over beide wielen wordt verdeeld om de anders dreigende botsing te voorkomen - en verhoogt ook de compressiedemping van de vork voor meer remstabiliteit. Het systeem is niet autonoom, dus je hoeft niet bang te zijn dat plotsklaps het anker wordt uitgegooid. Het werkt ondersteunend, dus zul je eerst zelf het anker moeten hebben uitgegooid. 

Conclusie

Twee jaar na de lancering van de tweede generatie Tracer 9 GT, die in 2018 onder de naam Tracer 900 GT op de markt was gezet en in 2021 compleet werd vernieuwd (inclusief een compleet nieuw – nogal controversioneel – design) heeft Yamaha daar een super-de-luxe Tracer 9 GT+ versie aan toegevoegd, die met een zeer uitgebreid elektronicapakket is uitgerust. Qua design mag de GT+ er naar onze mening niet op vooruit zijn gegaan, maar gelukkig voor Yamaha is dat een kwestie van smaak. 

Ga voorbij aan z’n uitstraling en je hebt voor het scherpe prijskaartje vanaf € 18.499,- € 16.999,- BE) gewoon een verdomd fijne en vooral ook complete fiets met inmiddels wel befaamd CP3-aandrijving, sportieve stuureigenschappen, KYB semi-actieve vering en een uitgebreid elektronicapakket met adaptieve cruise controle als kers op de taart. 

Technische gegevens

 

Merk/Model Yamaha Tracer 9 GT+
Motor
Type driecilinder lijnmotor
Koelsysteem vloeistofkoeling
Cilinderinhoud 890 cc
Boring x slag 78 x 62,1 mm
Compr. verh. 11,5:1
Klepaandrijving DOHC, 4 kleppen per cilinder
Ontsteking TCI, 4 rijmodi, instelbare tractiecontrole, wheeliecontrole, slide controle
Starter elektrisch
Benzinetoevoer benzine-injectie, ride by wire
Smering wet sump
Vermogen 119 pk @ 10.000 tpm
Koppel 93 Nm @ 7.000 tpm
Transmissie
Aantal versnellingen 6, up/down quickshifter
Finale reductie ketting
Koppeling nat, meervoudige plaat, kabelbediend
Chassis
Frame diamantvormig
Wielbasis 1500 mm
Balhoofdhoek 24°
Naloop 108 mm
Vering voor KYB 41 mm upside down, semi-actieve demping
Vering achter KYB monoshock, veervoorspanning hydraulisch instelbaar, demping semi-actief
Veerweg voor 130 mm
Veerweg achter 137 mm
Voorrem dubbele schijf 298 mm, 4-zuiger remklauw, bochten-ABS
Achterrem enkele schijf 267 mm, 1-zuiger remklauw, bochten-ABS
Voorband 120/70 ZR 17"
Achterband 180/55 ZR 17"
Afmetingen
Lengte 2.175 mm
Breedte 885 mm
Hoogte 1.430 / 1.470 mm
Zadelhoogte 820 / 835 mm
Gewicht 223 kilo kg rijklaar excl. koffers
Tankinhoud 18,7 liter
Reserve n.b.
Gegevens
Rijbewijs A
Garantie 2 jaar
Adviesprijs NL € 18.499,00
Adviesprijs BE € 16.999,00
Importeur NL Yamaha Motor Nederland
www.yamaha-motor.nl