Test: Royal Enfield Super Meteor 650
A2 Cruiser met karakter
Tekst: Raymon de Kruijff
Fotografie: Sima
Nieuwe mid-size cruiser
Het had heel wat voeten in aarde om aanwezig te kunnen zijn bij de presslaunch van de Super Meteor. Toch kon de stakende luchtverkeersleiding ons er niet van weerhouden om af te reizen naar Zuid-Frankrijk, waar op de avond van aankomst de presentatie werd gehouden. De afgevaardigden van Sima (de distributeur in Europa) en Royal Enfield zien voor de nieuwe mid-size cruiser een gat in de markt. Want waar de Japanse fabrikanten hun cruisers meer een sportief randje proberen mee te geven, is Lange tijd had de Vulcan S het rijk alleen in het Cruiser middensegment. Nu is er een alternatief het bij de Super Meteor vooral retro wat de klok slaat. Het is dan ook een typische cruiser, met een laag zadel, hoger stuur en voorwaarts geplaatste voetsteunen en bediening. Royal Enfield heeft een rijke historie, zo werd de modelnaam Meteor al in 1952 gevoerd, toen de fabrikant de Meteor 700 lanceerde. Dit model werd opgevolgd door de Super Meteor 700 in 1956, die met zijn 40pk al de 100mph, oftewel zo’n 160km/u wist te behalen. Voor de Amerikaanse markt werden er in die jaren al cruisers gemaakt, in de vorm van bijvoorbeeld de Trailblazer 700.
Verkrijgbaar in drie smaken
Terug naar 2023, dan zien we de volgende dag dat we een fraaie cruiser voor onze neus hebben staan. Hij komt er in drie smaakjes: de Astral, Interstellar en Celestial. Bij die eerste twee vind je de verschillen vooral in de kleurschema’s, de laatste heeft als extra een luxe touring-zadel en een windscherm. Waar ik vooral heel erg enthousiast van word is het hoge afwerkingsniveau van deze cruiser. Of het nu de afwerking is van het zadel, de glansgraad van het spuitwerk, of de wel erg fraaie bedieningsknoppen en hendels op het stuur, het geheel oogt ‘af’ en er valt dan ook maar weinig te muggenziften. Ook op het dashboard niet, wat we al kennen van verscheidene andere modellen uit de Enfield stal. Het bestaat uit een duidelijke analoge snelheidsmeter, met centraal een digitaal lcd-display met onder andere een klokje, versnellingsindicator en dubbele tripmeter. Ook handig: de bediening doe je met een knop op de linkerstuurhelft. Om het geheel af te maken is de Super Meteor standaard voorzien van het door Google ondersteunde turn-by-turn Tripper navigatiesysteem.
Route des Crêtes
Terwijl in Nederland het op dat moment sneeuwt, maken we ons in Marseille op voor de route des Crêtes. Een schitterende route langs de kust, waar we ook de stuureigenschappen van de nieuweling tot uiting kunnen laten komen. Je zou het misschien niet direct verwachten, maar ondanks zijn relatief zware gewicht van 240 kilo, rijden we de motorfiets al direct veel sportiever dan we op voorhand hadden gedacht Er zijn slechtere manieren om de werkweek te beginnenof wellicht gehoopt. De zithouding is prettig laag, het stuur staat op een goede hoogte,maar ook de in het verleden veel besproken Ceat-banden om het 19” voorwiel en 16” achterwiel geven voldoende vertrouwen. En dan hebben we het nog niet eens over het motorblok gehad, misschien wel het visitekaartje van deze cruiser.
Dankzij een groter tandwiel aan de achterzijde is er vanuit stilstand direct voldoende trekkracht en vermogen beschikbaar om die steile helling probleemloos te veroveren en na die haakse linker (of rechter) weer zonder blikken of blozen vanuit zijn tweede versnelling richting die volgende bocht te versnellen. Het is misschien een beetje als vloeken in de kerk, maar het voelt bijna alsof je met een elektrische aandrijving te maken hebt, al word je -gelukkig- snel uit deze illusie getrokken door het heerlijke geluid wat uit de twee chromen uitlaatdempers de wijde wereld in wordt geblazen. Ik wist eigenlijk niet dat een cruiser zo leuk kon zijn, Populair wegje, aan de zwarte strepen te zien. En nee, dat hebben wij ditmaal écht niet gedaanmaar de Super Meteor is die cruiser die de uitzondering op de regel maar weer eens bevestigt.
Veer-
voorspanning omhoog
Knap hoor, en zeker wanneer collega Koen Alders er zijn bijna bekende – en door sommigen verguisde - haaksleutel er weer eens bijpakt en zo vriendelijk is om de veervoorspanning van de telescopische schokdempers aan de achterzijde twee klikjes omhoog te draaien. Het effect met het iets ‘hoger’ zetten aan de achterzijde heeft merkbaar zijn weerslag op het stuurkarakter, waardoor de motorfiets zich een fractie gewilliger laat insturen. Laten we alles relatief beschouwen, maar dat je ondanks zijn cruiser-voorkomen nog altijd een leuk bochtje met deze motorfiets kan sturen is een feit. De parallel-twin komt ook op dit type motor goed tot zijn recht.
Klassiek, maar wel met een moderne (LED) tint
Stuur ligt lekker in de hand, fijne schakelaars aan het stuur en de klokken zijn een mooie combinatie van klassiek en modern
Voor wie het wiel is er een special duo-zadel met sissybar, maar als je 't ons vraagt: doe dan maar die rechtse
Op papier misschien niet spannend, tot je ermee gaat rijden
Prima remmen, en niet alleen voor cruiser begrippenwordt bereikt, is meer dan vlot genoeg. Ook het in Engeland ontwikkelde nieuwe Harris-frame geeft geen krimp als het allemaal wat vlotter gaat. De dit keer van Showa afkomstige upside-down telescopische voorvork heeft een veerweg van 120mm en weet iDe A2-gerechtigde 47pk in combinatie met 52,3Nm koppel die al bij een laag toerental (5.650tpm)n Frankrijk de grootste oneffenheden adequaat op te vangen, zonder dat het geheel week begint aan te voelen.
Tourer
Na de lunch waag ik mezelf nog even aan een ‘wissel’, wat niet meer betekent dan dat ik ook nog even op een Celestial-uitvoering stap, ook wel de Tourer genoemd. Hier dus het eerdergenoemde windscherm boven de led-koplamp, maar ook een duozadel met opstaande rand aan de achterzijde voor net even wat meer steun. De zit is prettig, met inderdaad net even wat meer steun, al zat ik ook prima op het ‘standaardzadel’. Duidelijker aanwezig is het windscherm. Ik vind de motorfiets er niet per se mooier op worden, dat het een scherm is dat goed zijn werk doet wordt al snel duidelijk. Ik kijk nog redelijk makkelijk over het scherm heen en het scherm neemt de nodige druk van het bovenlichaam weg, zonder dat er vervelende resonanties rond of op je helm staan. Qua ergonomie viel het me op dat op de persuitingen voorafgaand aan het evenement de Super Meteor werd afgebeeld met hak-teen schakeling zoals we dat ook op de Meteor 350 gewend zijn. Op onze demo’s en op de motorfietsen die bij ons al bij de dealers staan zit het systeem vooralsnog niet. Op zich geen punt natuurlijk, want ook met het ‘normale’ schakelsysteem laten de zes versnellingen zich licht Dan krijg je toch echt een vakantiegevoel?en trefzeker inschakelen. Navraag leert ons dat de importeur het niet uitsluit dat het systeem straks optioneel ook in de Benelux beschikbaar komt.
Voor de remmen kiest Royal Enfield voor exemplaren van Nissin. Aan de voorzijde noteren we een enkele 320mm remschijf, aan de achterzijde vinden we een forse 300mm schijf. Het geheel staat gekoppeld aan een 2-kanaals ABS-systeem dat lang op de achtergrond blijft, maar ook over de remkracht geen klagen. Zeker de voorzijde weet behoorlijk wat remkracht op te wekken, maar ook het gevoel in de -overigens schitterende- remhendel geeft vertrouwen. Oftewel het geheel is goed te doseren en de remkracht voelt, ondanks dat de motorfiets een slordige 241kg weegt, nooit onderbemeten.
Conclusie
We komen haast superlatieven tekort over deze Super Meteor 650. Ik ben niet per se een liefhebber van cruisers, maar deze Royal Enfield liet me al snel merken dat ‘cruisen’ op een motorfiets als deze ook erg amusant kan zijn. Eerlijkheidshalve reden we de motorfiets veel te sportief, "De meest premium fiets die we ooit hebben gemaakt", aldus Enfield. Snappen we bestmaar als dan even de gashendel werd ontzien, kwam je door de comfortabele zit en rijwielgedeelte weer snel tot rust. Het motorblok kenden we natuurlijk al van de Interceptor en Continental GT, maar is ook op deze Super Meteor weer hét paradepaardje.
Het vermogen lijkt misschien niet al te hoog, maar het blok pakt laag vanuit de toeren wel zo makkelijk op, dat we niet naar meer vermogen (of naar een v-twin) hebben verlangd. De fabrikant noemt de Super Meteor de meest ‘premium’ motorfiets die ze ooit hebben gemaakt. Dat ze hem dan ook nog eens aanbieden voor een vanafprijs van € 9.499,- (in België € 7.999,-) doet Royal Enfield hopen dat ze met deze 650 weer een motor in de prijslijst hebben staan die wellicht voor net zo’n verrassingseffect kan zorgen als dat de Meteor 350 dit deed…
Technische gegevens
Merk/Model | Royal Enfield Super Meteor 650 |
Motor | |
Type | 270° Paralleltwin |
Koelsysteem | lucht/oliekoeling |
Cilinderinhoud | 648 cc |
Boring x slag | 78 x 67,8 mm |
Compr. verh. | 9,5:1 |
Klepaandrijving | enkele bovenliggende nokkenas, 4 kleppen per cilinder |
Ontsteking | Bosch ECU |
Starter | elektrisch |
Benzinetoevoer | Bosch sequentiële multipoint benzine-injectie |
Smering | wet sump |
Vermogen | 47 pk @ 7.250 tpm |
Koppel | 52,3 Nm @ 5.650 tpm |
Transmissie | |
Aantal versnellingen | 6 |
Finale reductie | ketting |
Koppeling | nat, meerplaten, slip-assist |
Chassis | |
Frame | stalen dubbel wiegframe |
Wielbasis | 1.500 mm |
Balhoofdhoek | 27,6° |
Naloop | 118,5 mm |
Vering voor | Showa 43 mm Big Piston upside down, niet instelbaar |
Vering achter | Showa dubbele shocks, veervoorspanning in 5 standen instelbaar |
Veerweg voor | 120 mm |
Veerweg achter | 101 mm |
Voorrem | enkele schijf 320 mm, ByBre 2-zuiger remklauw, ABS |
Achterrem | enkele schijf300 mm, ByBre 1-zuiger remklauw, ABS |
Voorband | 100/90 R 19" |
Achterband | 150/80 R 16" |
Afmetingen | |
Lengte | n.b. |
Breedte | n.b. |
Hoogte | n.b. |
Zadelhoogte | 740 mm |
Gewicht | 242 kg rijklaar |
Tankinhoud | 15,7 liter |
Reserve | n.b. |
Gegevens | |
Rijbewijs | A2 |
Garantie | 2 jaar |
Adviesprijs NL | € 9.499,00 |
Adviesprijs BE | € 7.999,00 |
Importeur Benelux | Moto Mondo |
www.royalenfield.com |