Zoeken

Test: Kawasaki Versys 1000 SE vs. Suzuki V-Strom 1050

Ronde bochten

15 augustus 2023

De Versys 1000SE laat zich op de dijk en later op de Zevenheuvelenweg in Groesbeek van de beste kant zien. Een belangrijke factor in dat prettige weggedrag is de elektronisch instelbare vering, die een goed wegcontact biedt. Je kunt uit drie standen kiezen: Solo, solo met bagage, Als ze hier nou eens die 60-km borden weg zouden halen, en die fietssuggestiestrokenmet duopassagier en bagage. De voor- en de achtervering hebben stappenmotortjes waarmee de veervoorspanning op de gekozen stand wordt aangepast. Sensoren in de vering meten daarbij wat de beweging van de vering is, de demping wordt met elektromagnetisch bediendeklepjes in milliseconden aangepast.

Ik heb niet veel bagage bij me, maar in de solo-stand is de vering voor mijn “eigen gewicht” toch een tikje te soft, ze deint wat na en de motor voelt heel iets onderstuurd. Dat is weg als ik de stand solo met bagage instel. De Versys laat zich dan heel gemakkelijk elke bocht insturen. Ook in de bocht is het nog gemakkelijk om van koers te veranderen, geen punt. De skyhook-demping is dusdanig dat de motor strak en kalm blijft, zelfs als het wegdek wat slechter wordt. Hij stuurt gemakkelijk en neutraal, maar minder flitsend dan de Suzuki.

Als je de Versys van de standaard haalt, dan merk je goed dat de machine 257 kg weegt. Tijdens het rijden vertaalt zich dat in een relaxt stuurgedrag. Hij houdt van ronde bochten en draait soepel af, maar het is geen motor die je op het laatste moment op één oor legt. Dat merk je ook op rotondes, het lijkt vanzelf te gaan, zolang je niet denkt dat je aan de TT van het eiland Man meedoet. Hetzelfde karakter merk je bij het remmen. De vierzuiger-stoppers van de Versys zijn geweldig, maar net iets minder agressief dan die van de Soes. Toch hebben ze wel een flinke dosis remkracht in huis, die via het instelbare remhendel uitstekend te doseren is. 

Toermotor vs. funbike

Het verschil in stuurgedrag met de V-Strom 1000 is best groot. De Versys stuurt als een toermotor, de V-Strom als een flitsende funbike, ook al is het met rijklaar 247 kg zeker geen vlieggewicht. Het is een kwestie van zwaartepunt en geometrie en dat heeft Suzuki dik voor elkaar. De V-Strom laat zich heel gemakkelijk op één oor leggen en laat zich op rotondes heel gemakkelijk omgooien. Zowel in haakse hoeken als lange bochten voelt de Suzuki stabiel en vertrouwd met een goede feedback van de banden. Dat komt onder meer door de hoogwaardige, volledig instelbare 43 mm KYB upside downvoorvork en de KYB monoschokdemper. Goed idee. En de weg meteen afsluiten voor alles dat meer dan 2 wielen heeftDaarvan kan de veervoorspanning met een externe handstelknop worden versteld. De vering is goed uitgebalanceerd en spreekt erg mooi aan, ze lijkt op kapotgereden wegdek iets vergevingsgezinder dan de Kawa. De remmen zijn ook wat sportiever: ze grijpen goed aan en remmen hard door als je verder in het remhendel knijpt. Dat komt ook omdat het nieuwe Motion Track Braking System niet alleen een bochten ABS is, maar ook een gecombineerde functie heeft: wanneer je de voorrem gebruikt, remt de achterrem automatisch mee. En dus heb je aan twee vingers op het goed instelbare remhendel genoeg. 

Offroad

“Tja, zegt hoofdredacteur Ed, “Waarom zou je een motor nog offroad-competenties meegeven. Je kunt toch nergens meer offroad…” Dat moet je natuurlijk niet zeggen als je in “mijn Rayon” aan het spelen bent. Het duurt dan ook niet lang voor Ed naar adem happend in een beige stofwolk in de spiegels van de Versys verdwijnt. Waarbij ik enigszins verbaasd ben over de strakke en comfortabele manier waarop de skyhook-vering van de Versys het met kuilen bezaaide, aangereden zandpad richting Alverna verwerkt. Ook de Suzuki heeft er weinig problemen mee, stelt de enigszins zanderige Ed als we weer op het verharde vertoeven. Maar als je offroad de Mont Lozère over wilt, zou je beter af zijn op de XT-versie.

Karakter

De V-Strom 1050 en de Kawasaki Versys 1000 zijn heel andere karakters. De V-Strom is een flitsende, sportieve allroad, met een hoge mate van wendbaarheid en een lekker fel en vooral zuinig blok. De Versys 1000 is geëvolueerd tot een machtig comfortabele en capabele GT-machine, die de voordelen van een allroad met de voordelen van een straatmotor combineert. Voor allebei is wat te zeggen, afhankelijk van je gebruiksdoel en je smaak. In een ideale wereld had ik ze 't liefst alle twee: de Versys om voorzien van alle gemakken relaxte vakanties  te doen en de V-Strom voor die avontuurlijke trip (naar waar dat ook mag zijn).