Zoeken

Test: Kawasaki Versys 1000 SE vs. Suzuki V-Strom 1050

Hameren

15 augustus 2023

De Schotse Highlands liggen voor onze toer wat buiten bereik, wij houden het op de vaderlandse Lowlands, specifiek het land van Maas en Waal. Geen Glenlivet, maar Flipje. Ook mooi, hoewel het gebied tussen de A15 en de Waal langzaam op een blokkendoos begint te lijken, vol met spuuglelijke, rechthoekige industrieblokken. Na Bemmel wordt het mooier, als we de waaldijk richting Zouden we 't vandaag droog houden? Dat is zo'n beetje de hamvraag in 2023Pannerden op rijden. Dat vindt de V-Strom 1050 wel lekker. De 90° V-twin heeft een heerlijk koppel, dat piekt bij 100 Nm @ 6000 tpm. Het topvermogen is 79 kW (107 pk) @ 8.500 tpm. Veel meer dan je op de dijk en andere secundaire wegen kunt gebruiken of nodig hebt.

Je hebt bij de soms scherpe bochten meer aan het koppel, dat de Soes al vanaf zo’n 2000 toeren in ruime mate paraat heeft. Hij trekt dan zonder klapperen weg, maar boven de 6000 toeren wordt het pas echt feest. Dan knalt de Soes er vandoor waarbij er een fantastisch scherp hamerend geluid uit de zijdelings geplaatste uitlaat komt. Daar gaat je hart sneller van kloppen! Op kruissnelheid loopt de motor trouwens mooi rond en lekker rustig, met een lekkere, maar bescheiden roffel. Zo hoort dat. De gasreactie is ook prima, de Soes pakt het gas in de bocht zijdezacht op en pakt soepel aan wanneer je het gas erop zet, mits de rijmodus op “standaard” staat. In de Maakt me eerlijk gezegd ook geen bal uit, dit is veel te leuk en gaat regen echt niet verpestenmeest sportieve modus is de reactie mij te abrupt. Maar daar hoef je niet in te rijden. Ook prettig is dat de V-twin best zuinig is: de eerste tank reden we 1:18,6, de tweede haalde ik zelfs 1:25! Maar dat waren pure snelwegkilometers, met 100 km/uur constant.

Zoemen

Dat de krachtbron van de Kawa een heel ander gevoel oproept kun je een open deur noemen. Een viercilinder-lijnmotor heeft tweemaal zoveel verbrandingen per krukasomwenteling en loopt dus altijd wat soepeler en gelijkmatiger. Hij heeft daarmee ook de potentie om perfect van hele lage toerentallen weg te trekken en daar heeft Kawasaki optimaal gebruik van gemaakt. Dat zie je bijvoorbeeld aan de balanspijpen in de uitlaat van deze 1043cc zestienklepper: die verbinden de uitlaatbochten van cilinders twee en drie met elkaar en bochten één en vier: dat is een configuratie die de cilindervulling bij lage toeren verbetert.
Ben je op zoek naar comfort, dan ben je bij de Versys goed af. Ruit kun je tijdens het rijden verstellen

Minimalisme ten voeten uit, maar dat past wel bij een Advontuurlijke fiets

Radiaal versus radiaal

Koffer zijn bij beide modellen optioneel, maar bij de Versys zaten ze d'r al op

De Versys zit je meer in, de V-Strom op
Dat merk je: het maximum koppel van 102 Nm komt bij 7500 tpm vrij, maar ook daaronder trekt de vierpitter als een overbemeten elektromotor.

Je kunt in de derde versnelling wegrijden als je zou willen. Voor inhaalmanoeuvres hoef je eigenlijk niet terug te schakelen. Doe je dat wel, dan snerpt de motor in een bijna niet te bevatten tempo richting de rode lijn bij 10.000 tpm en stijgt de snelheidsmeter richting snelheden die je met gemak tot aan de officier van justitie brengen. In de praktijk zul je de 120 pk, die bij 9000 tpm vrijkomt, in Nederland zelden benutten, in het buitenland - waar je soms nog 100 mag op secundaire wegen en geregeld campers moet inhalen - is het een ander verhaal. Dan is het prettig om het achter de hand te hebben en ook prettig dat het vermogen er soepel in komt als je in de bocht zoekt naar het punt waarop de motor begint te trekken. De gasreactie is uitmuntend. Het brandstofverbruik is iets hoger dan bij de Suzuki: gemiddeld 1: 17,9 met 1:19,4 als zuinigste score.

Quickshifter

Het is een modeverschijnsel: quickshifters. Ontwikkeld voor de racerij om een paar tienden per schakelbeurt te winnen. En toegegeven, als je sportief rijdt werkt het best aardig. Trek je flink op, dan werkt de QS van de Kawasaki goed, ook bij afremmen voor een bocht is het prettig dat de QS terugschakelt met tussengas. Dan valt de bak naadloos en schokvrij in de lagere versnelling en dat voorkomt een hoop onrust in het rijwielgedeelte. Op- en terugschakelen bij deellast gaat minder soepel. Ik kies er daarom vaak voor om het handmatig te doen. Ook geen probleem, want de Versys heeft zelfbekrachtigende slipperkoppeling. Boerenweggetjes is Peter niet vies van. En de V-Strom evenmin (net als de Versys trouwens)Die zorgt dat de koppeling kan doorslippen als je te bruusk op het achterwiel afremt, zodat het achterwiel in het spoor blijft.

Bij het optrekken drukt het systeem de platen juist vaster op elkaar, waardoor de koppeling met lichtere koppelingsveren toe kan. Daardoor heb je minder handkracht nodig en is de koppeling gemakkelijker te doseren. Werkt goed, al merk je dat de ontstekingsonderbreking van de QS dan niet helemaal synchroon werkt. De QS van de Suzuki doet het beter, deze doet het ook als je het gas een beetje dichtdraait, bijvoorbeeld wanneer je de gewenste kruissnelheid hebt bereikt. Terugschakelen doet hij ook perfect. Wanneer je vergeet dat je een quickshifter hebt en de koppeling gebruikt, dan raakt de ontsteking daar niet van in de war. Ook hier trouwens een zelfbekrachtigende slipperkoppeling, voor het geval je het allemaal zelf wilt doen.