Test: Indian FTR R Carbon
Conclusie
Toen Polaris in 2011 Indian Motorcycle overnam en in minder dan vijf jaar tijd een complete line-up aan cruisermodellen werd uitgerold was in één klap de historische rivaliteit met dat andere Amerikaanse merk uit Milwaukee terug, maar de grote klap kwam toen Mag best vaker, dit. Niet dan?op 14 juni 2016 de FTR750 werd aangekondigd, een flat track racer waarmee Indian vanaf 2017 ongenaakbaar is geweest in het AMA Flat Track Pro Racing series. Drie jaar later werd van de FTR750 in 2019 een straatlegale versie uitgebracht, de FTR1200, welke in vier jaar tijd tot een heuse familie is uitgebreid, met als vlaggenschip de FTR R Carbon, welke in technisch opzicht op veel vlakken identiek is aan de FTR Sport, die enkele maanden geleden nog door ons op het circuit van Folembray stevig aan de tand is gevoeld, maar zich onderscheid door de toepassing van – de naam zegt het al – carbonfiber onderdelen, duurdere (en betere) Öhlins vering én een blok dat net effe wat frisser loopt.
De FTR R Carbon is gezegend met een blok dat het credo “grote klappen, snel thuis” op het lijf geschreven staat en over de hele linie zo ontzettend soepel en sterk is, dat het voor een deel de versnellingsbak eigenlijk totaal overbodig heeft gemaakt. Twee versnellingen was ook prima geweest: eentje om weg te rijden en eentje voor de rest. Tel daar een goed rijwielgedeelte, goede vering en goede remmen bij op en je praat over een heerlijke stuurfiets die dankzij z’n unieke design echt onderscheidend is. Nu geldt bovenstaand in principe voor de gehele FTR-familie, maar als we dan toch een keuze zouden moeten maken, dan wel deze R Carbon, omdat alleen al die carbonfiber onderdelen de motor een superexclusieve uitstraling geven. Dat plus de Öhlins vering, die beter aanspreekt en je betere feedback geeft. € 22.390 (€ 19.190 BE) is weliswaar een flinke bak geld, maar je hebt dan wel iets unieks dat je zeker niet op alle hoeken van de straat ziet staan. En dat is ook wel wat waard.
Dat blok, Öhlins vering, touchscreen TFT, uniek design
Geen quickshifter, navigatie soms erg traag