Zoeken

Dubbeltest: Royal Enfield Continental GT en Interceptor

Donder en Bliksem

22 mei 2023
Toen Royal Enfield in 2019 de nieuwe Twins lanceerde in vorm van de Continental GT 650 en Interceptor 650 bleek het Brits/Indiase motormerk een gouden zet te hebben gedaan. Niet alleen waren de nieuwe Twins het schoolvoorbeeld van retro-klassiek design, maar waren bovenal zeer scherp geprijsd. Voor 2023 heeft Enfield de line-up met speciale Thunder en Lightning Editions uitgebreid.

 

Geen merk dat z’n rijke historie en erfgoed zó ontzettend goed in klinkende munt heeft weten om te zetten als Royal Enfield, dat sinds Siddhartha Lal het roer in 2000 van zijn vader overnam een enorme vlucht heeft gemaakt. Het roemruchte Britse merk, dat in 1955 een dependance fabriek in India vestigde, in de loop der jaren een steeds groter deel van de productie naar India verplaatste en in 1970 de deuren van de fabriek in Engeland sloot, werd in 1994 overgenomen door de Indiase Daar wordt je toch helemaal vrolijk van? Wat een beetje donder en bliksem al allemaal kan doenThe Eicher Group, fabrikant van voertuigen en tractoren. Enfield India Limited werd omgedoopt in Royal Enfield Motors Limited en met behulp van de design skills van het Oostenrijkse bedrijf AVL werd in 1999 de productie van een compleet herzien aluminium 350cc Bullet eencilinder, genaamd de A350 gestart in een compleet nieuwe fabriek nabij Jaipur in Rajasthan. 

Siddhartha Lal had de passie voor motoren met de paplepel ingegoten gekregen door zijn vader Vikram Lal, die Eicher Motors had opgericht en voor de overname van Royal Enfield verantwoordelijk was geweest. Naast het lanceren van nieuwe modellen had Siddhartha zich ten doel gesteld om het teloorgegane erfgoed weer terug te brengen door de sterke merkidentiteit weer in ere te herstellen. In 2002 werd de Thunderbird gelanceerd, twee jaar gevolgd door de Electra X. In 2005, het jaar dat de 50e verjaardag in India werd gevierd, werden 25.000 motoren geproduceerd, vijf jaar later was dat aantal al tot 100.000 gegroeid. 

Daarna ging het hard, zo hard dat in 2013 in Oragadam, Tamil Nadu een compleet nieuwe state-of-the-art fabriek in gebruik werd genomen. Dat jaar zag ook de Continental GT het levenslicht, een écht Britse café racer met een door Harris Performance ontwikkeld dubbel wiegframe en 535cc UCE eencilinder aandrijving. In 2014 werd wat verkoopcijfers betreft Harley-Davidson gepasseerd, "Duizend bommen en granaten", zou kapitein Haddock zeggen. We zien hier Kuifje anders zo op wegrijdeneen jaar later werd Harris Performance ingelijfd en werd gestart met de bouw van een compleet nieuw ontwikkelingscentrum in Bruntingthorpe Proving Ground nabij Leicester, dat in 2017 in gebruik werd genomen en onderdak biedt aan een team van meer dan 100 engineers, ontwerpers en testers.

Aan het eind van dat jaar werd op de EICMA het doek gelicht van de al in 2011 aangekondigde – voor Enfield begrippen – dikke twins: de Continental GT 650 en Interceptor 650, aangedreven door een compleet nieuw ontwikkelde 650cc paralleltwin, gemonteerd in een door Harris Performance ontwikkeld frame. De twins bleken een schot in de roos. In eigen land eind 2018 op de markt gezet werden in 2019 al meer dan 20.000 units verkocht, waarmee de twins hard op weg waren om wereldwijd de best verkopende ‘zware’ twin te worden.

 

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Jacco van de Kuilen