Test: Triumph Tiger Sport 660
Totally Triumph
Met de nieuwe Tiger Sport 660 heeft Triumph de aanval ingezet op het Adventure Sports segment, dat momenteel voornamelijk door drie modellen wordt gedomineerd: de Honda NC750X, de Kawasaki Versys 650 en de Suzuki V-Strom 650. Net als de Trident biedt de Tiger Sport 660 daarbij – op papier – meer waar voor je geld. Met een prijskaartje vanaf € 10.299,- (€ 9.195,- BE) is de Brit weliswaar duurder dan z’n Japanse concurrenten, maar heeft wel een completer pakket met vooral een sterker motorblok. Met een onderhoudsinterval van 16.000 km claimt Triumph bovendien dat de nieuwe 660 de laagste onderhoudskosten in z’n klasse heeft. Dat is gerealiseerd, zegt Triumph product chef Steve Sargent – de man die de supervisie over het project heeft gehad – dankzij een uitgebreid testschema. Tijdens de ontwikkeling is de 660 triple Triumph heeft de aanval geopend op het populaire middenklasse 'Allroad' segment. Volgens de Britten zijn ze nu al niet aan te slepenmeer dan een half miljoen kilometers duurzaamheidstest ondergaan, 2000 km volgas snelheidsruns, 31 individuele testen gedurende 3.440 uur, 30.000-plus kilometers op het circuit en 3.300 uur aan straattesten. Eind vorig jaar heeft het Britse bedrijf meer dan 650.000 driecilinders geproduceerd sinds John Bloor de Triumph productie drie decennia geleden in 1991 had herstart, dus kun je wel stellen dat ze inmiddels wel weten hoe ze die moeten bouwen.
Triumph claimt dat gedurende de eerste drie jaar de Tiger Sport 660 voor onderhoud de kortste tijd in de werkplaats vereist in z’n segment, en de laagste kosten voor slijtdelen. Om dat in cijfers uit te drukken: in plaats van de 11 tot 15,9 werkplaatsuren bij de concurrentie is dat bij de Tiger Sport 660 slechts 8,3 uur, ofwel minstens 30% goedkoper qua arbeidsuren. Daar drie jaarlijkse onderhoudsbeurten en vervanging van slijtdelen als remblokken, ketting of oliefilter bij opgeteld is de Tiger Sport 660 volgens Sargent 7% goedkoper, die verwacht dat dit voor de doelgroep aantrekkelijk zal zijn.
Zeker wanneer een groot deel van die klanten naar verwachting nieuw in de wereld van motorrijden zal zijn. Triumph heeft de doelgroep in drieën gesplitst – allereerst, jonge rijders in de leeftijd van 22-35 jaar die hun motor voor woonwerk zullen gebruiken en voor wie het hun eerste motor is en de enige in hun garage (als ze die hebben). De tweede groep in de leeftijd 40-55 zal de Tiger Sport 660 ook als enige motor hebben, naast een of meerdere auto’s, maar ‘m voornamelijk recreatief gebruiken. Tot slot is de derde groep klanten, ervaren rijders van alle leeftijden die de Tiger Sport 660 kopen vanwege z’n alledaagse bruikbaarheid, zodat ze hun Rocket 3 of Tiger 1200 niet hoeven te pakken om naar het werk te gaan of boodschappen te doen. Triumph verwacht dat van de eerste groep meer dan 10% vrouw zal zijn, wat het toegankelijk maken van de motor een essentiële factor in z’n creatie heeft gemaakt.
Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: Kingdom Creative/Gareth Harford & Chippy Wood