Zoeken

Test: Triumph Tiger Sport 660

Totally Triumph

25 januari 2022
Na het verkoopsucces van de compleet nieuwe Trident 660, waarvan er sinds z’n debuut vorig jaar maart in de eerste tien maanden van productie meer dan 15.500 units wereldwijd naar klanten zijn gegaan, heeft Triumph een tweede variant op dat driecilinder thema aangekondigd. Met de Tiger Sport 660 hopen de Britten dit succes te herhalen in het o-zo populaire middenklasse ‘Allroad’ segment.

Met de nieuwe Tiger Sport 660 heeft Triumph de aanval ingezet op het Adventure Sports segment, dat momenteel voornamelijk door drie modellen wordt gedomineerd: de Honda NC750X, de Kawasaki Versys 650 en de Suzuki V-Strom 650. Net als de Trident biedt de Tiger Sport 660 daarbij – op papier – meer waar voor je geld. Met een prijskaartje vanaf € 10.299,- (€ 9.195,- BE) is de Brit weliswaar duurder dan z’n Japanse concurrenten, maar heeft wel een completer pakket met vooral een sterker motorblok. Met een onderhoudsinterval van 16.000 km claimt Triumph bovendien dat de nieuwe 660 de laagste onderhoudskosten in z’n klasse heeft. Dat is gerealiseerd, zegt Triumph product chef Steve Sargent – de man die de supervisie over het project heeft gehad – dankzij een uitgebreid testschema. Tijdens de ontwikkeling is de 660 triple Triumph heeft de aanval geopend op het populaire middenklasse 'Allroad' segment. Volgens de Britten zijn ze nu al niet aan te slepenmeer dan een half miljoen kilometers duurzaamheidstest ondergaan, 2000 km volgas snelheidsruns, 31 individuele testen gedurende 3.440 uur, 30.000-plus kilometers op het circuit en 3.300 uur aan straattesten. Eind vorig jaar heeft het Britse bedrijf meer dan 650.000 driecilinders geproduceerd sinds John Bloor de Triumph productie drie decennia geleden in 1991 had herstart, dus kun je wel stellen dat ze inmiddels wel weten hoe ze die moeten bouwen.

Triumph claimt dat gedurende de eerste drie jaar de Tiger Sport 660 voor onderhoud de kortste tijd in de werkplaats vereist in z’n segment, en de laagste kosten voor slijtdelen. Om dat in cijfers uit te drukken: in plaats van de 11 tot 15,9 werkplaatsuren bij de concurrentie is dat bij de Tiger Sport 660 slechts 8,3 uur, ofwel minstens 30% goedkoper qua arbeidsuren. Daar drie jaarlijkse onderhoudsbeurten en vervanging van slijtdelen als remblokken, ketting of oliefilter bij opgeteld is de Tiger Sport 660 volgens Sargent 7% goedkoper, die verwacht dat dit voor de doelgroep aantrekkelijk zal zijn. 

Zeker wanneer een groot deel van die klanten naar verwachting nieuw in de wereld van motorrijden zal zijn. Triumph heeft de doelgroep in drieën gesplitst – allereerst, jonge rijders in de leeftijd van 22-35 jaar die hun motor voor woonwerk zullen gebruiken en voor wie het hun eerste motor is en de enige in hun garage (als ze die hebben). De tweede groep in de leeftijd 40-55 zal de Tiger Sport 660 ook als enige motor hebben, naast een of meerdere auto’s, maar ‘m voornamelijk recreatief gebruiken. Tot slot is de derde groep klanten, ervaren rijders van alle leeftijden die de Tiger Sport 660 kopen vanwege z’n alledaagse bruikbaarheid, zodat ze hun Rocket 3 of Tiger 1200 niet hoeven te pakken om naar het werk te gaan of boodschappen te doen. Triumph verwacht dat van de eerste groep meer dan 10% vrouw zal zijn, wat het toegankelijk maken van de motor een essentiële factor in z’n creatie heeft gemaakt. 

 

Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: Kingdom Creative/Gareth Harford & Chippy Wood

Populaire middenklasse

De 659 cc vloeistofgekoelde 12-kleps driecilinder, die z’n cilinderinhoud uit een boring x slag van 74 x 51,1 mm heeft gekregen, wordt opgegeven voor een topvermogen van 80 pk bij 10.250 tpm en een maximum koppel van 64 Nm bij 6.250 tpm. Inderdaad, identiek aan de Trident 660, met dat verschil dat het blok nu een hogere compressieverhouding van 11,95:1 (Trident: 11,1:1) heeft, wat zich vermoedelijk naar een iets scherpere acceleratie heeft vertaald. Met 80 pk is het blok duidelijk sterker dan de concurrentie, maar
Heel herkenbaar, maar toch heel erg Triumph. Display lijkt wel van de oude Versys, maar dan mooier

Bekende klopjes aan het stuur die heel intuïtief te bedienen zijn

Afwerking is niets op aan te merken, uitsparingen in de tank maken 'm lekker smal

Kunnen zo koffers in worden geklikt. Scheelt lelijke beugels. Handgrepen bieden de duo stevig houvast
belangrijker is Triumphs claim dat het merendeel van vermogen en koppel over de hele linie beschikbaar is, met 90% van het maximum koppel beschikbaar tussen 3.600 en 9.750 tpm. Daarnaast biedt de Tiger Sport 660 een waslijst aan features: ride-by-wire gasklepbediening, twee rijmodi, schakelbare tractiecontrole, LED-verlichting rondom, een contactsleutel met chip, automatisch uitschakelende knipperlichten en een uitgebreid TFT-kleurendisplay dat via optionele Bluetooth connectiviteit met de ‘My Triumph’ app kan worden gekoppeld. Die app bevat onder andere turn-by-turn navigatie en de mogelijkheid je GoPro te bedienen. 

Het is de intentie van Triumph om met dit all-inclusive pakket zoals gezegd enerzijds nieuwe klanten aan te trekken, maar anderzijds ook de meer ervaren motorrijders aan te spreken. Uiteraard is er ook een 35 kW versie leverbaar, om beginnend motorrijders met een A2 rijbewijs voor een betaalbare prijs een aantrekkelijke motor te bieden. Het – voor Britse begrippen – scherpe prijskaartje van 10 ruggen is niet ten koste van de kwaliteit gegaan. De Showa 41 mm SFF upside down voorvork en Showa monoshock met hydraulisch instelbare veervoorspanning en 150 mm veerweg voor en achter zijn daar een voorbeeld van, evenals de dubbele 310 mm schijven met Nissin 2-zuiger remklauwen voor en de enkele 255 mm schijf met eenzuiger remklauw achter, om de 206 kilo rijklare (dus met volle 17,2 liter tank) Tiger tot stilstand te krijgen.

De Tiger Sport beschikt over hetzelfde stalen buisframe als de Trident, maar dan met een langer en verstevigd subframe voor de montage van optionele koffers, inclusief een 47-liter topkoffer waar veilig twee integraalhelmen moeten kunnen worden opgeborgen. Top- en zijkoffers, die via een QD-montagesysteem worden bevestigd (wat betekent dat er geen lelijk montageframe nodig is), kunnen eventueel worden geleverd in de kleur van de motor. Ten opzichte van de Trident heeft Triumph ook de wielbasis ietwat verlengd naar 1.418 mm om extra ruimte te creëren voor een duopassagier, Snap best dat hele volksstammen hier maar al te graag willen overwinteren. Heerlijk dit...die zich aan de stevig-ogende grepen vast kan houden. Die langere wielbasis heeft Triumph gecompenseerd door aan de voorkant de geometrie wat scherper te zetten, met de Showa voorvork nu onder een balhoofdshoek van 23,1° en 97,1 mm naloop (vs. 24,6° en 107,3 mm voor de Trident). 

In een zonovergoten Portugese Algarve had Triumph een 250 kilometer lange route door de heuvelachtige omgeving ten noorden van Albufeira uitgezet, over nagenoeg verlaten maar dankzij EU-subsidies wel goed geasfalteerde binnenwegen, afgewisseld met straatklinker-sessies door kleine dorpjes. Ideale omstandigheden om de veelzijdigheid van de Tiger gedegen te testen. Het kleintje Tiger is wat de Italianen een moto totale noemen, een alleskunner waarmee je bijna overal naar toe kunt gaan, maar dan met extra fun dankzij z’n straatgerichte manieren en kenmerkende edoch wel gedempte growl uit de 3-in-1 uitlaat met laaggeplaatste einddemper. De lichtgewicht gietaluminium 17 inch vijfspaaks velgen voor en achter en de straatgerichte Michelin Road 5 banden (die de Franse fabrikant specifiek voor de nieuwe 660 modellen heeft ontwikkeld) hebben behoudens een gravelpad geen enkele aspiratie om offroad te gaan – maar buiten dat is dit een motor die je overal naartoe brengt en alles doet wat je ervan vraagt. Het is een Trident voor zij die verder willen reizen en harder willen rijden, dankzij de drie liter grotere tankinhoud en extra bescherming van het neusje, en dan met name het plexiglas windscherm dat met een hand over een hoogte van 83 mm kan worden gesteld. Het 835 mm hoge zadel (optioneel is er een 25 mm lager zadel) in combinatie met de laag-gemonteerde voetsteunen heeft in een meer rechtop zithouding geresulteerd dan de 810 mm bij de Trident. Buiten de merkbare wind op je schouders bij hoge snelheid is er op het comfort weinig aan te merken, maar deflectoren om dat probleem te fixen zou een welkome aanvulling zijn geweest. 

Licht en precies

Een andere factor die ervoor heeft gezorgd dat dit een stadsvriendelijke fiets is, is de lichte, progressieve koppeling en extreem soepele en precieze versnellingsbak, die echt boterzacht schakelt. Je hoeft met je voet het pedaal maar te aaien en de volgende versnelling is geselecteerd. En dat zonder de up/down quickshifter die in de 40+ lijst met accessoires is opgenomen – het enige waar onze Tiger Sport 660 mee was uitgerust, was de in drie standen instelbare handvatverwarming, die in een 9°C ochtend in de Algarve werd gewaardeerd. Triumph is trouwens het enige merk in deze klasse die een optionele quickshifter aanbiedt. Het enige wat niet is voorzien, ook niet als accessoire, is cruise controle en dat begrijp ik niet helemaal. D'r zijn slechtere manieren om je werkweek te beginnen en dan bedoelen we niet alleen 't mooie weerWanneer je een motor op de markt zet om mee te toeren, dan mag cruise controle eigenlijk niet ontbreken. Volgens Steve Sargent had onderzoek ze geleerd dat dat bij de doelgroep niet hoog op het wensenlijstje stond, maar dat kan ook komen doordat ze er nog nooit mee hebben gereden en niet weten hoe relaxt dat rijdt. 

Naast de lichte en precieze versnellingsbak heeft de Tiger Sport z’n rijgemak ook te danken aan het uitgesmeerde koppel en vermogen over de hele linie, waarschijnlijk is deze Tiger Sport 660 het dichtste dat de Britten uit Hinckley ooit bij een aan-en-gaan maxi-scooter zullen komen. Heb blok laat zich in zesde versnelling afknijpen tot het stationaire toerental van 1.200 tpm, om daarna zonder zich te verslikken helemaal tot de begrenzer bij 10.200 tpm door te lopen. Zonder dat daarbij vervelende trillingen voelbaar zijn. Dit is een soepele edoch responsieve driecilinder. In tegenstelling tot menig fiets in deze categorie is iets als een bijterige initiële gasrespons de Tiger vreemd en dat zal niet alleen door de beginnend motorrijder worden gewaardeerd. 

Deze driecilinder heeft namelijk ook genoeg oomph in huis om de meer ervaren motorrijders te bevredigen, hoewel dankzij de lineaire vermogensafgifte je wordt beloond wanneer je die lekker schakelende versnellingsbak optimaal gebruikt om de naald boven de 6.000 toeren te houden om toegang te krijgen tot het bevredigende topvermogen van deze middenklasse triple. Ten opzichte van de Trident heeft Triumph de ratio’s van de eerste vier versnellingen verkleind en die van vijf en zes juist vergroot, waardoor je binnendoor veel in de derde en vierde versnelling zult verblijven.
Showa vering met 150 mm veerweg voor heerlijk comfort

Driecilinder loopt misschien nog mooier dan bij de Trident. Klinkt trouwens mooi en gelukkig niet overdreven luid

Nissin remmen ogen misschien wat simpel, maar meer dan dit heb je echt niet nodig in deze klasse
Tenminste, in mijn geval was dat hier op de bochtige wegen van de Algarve zo. Ik reed daarbij in principe continue in de Road modes – eenmaal switchen naar de Rain modus leerde mij dat het topvermogen hetzelfde is, het wordt alleen op een vriendelijkere manier vrijgegeven. Gas op die lolly vertaalt zich trouwens wel naar een hoger verbruik, dat liep volgens het display op van de gehomologeerde 4,5 liter/100 km naar 5,43 l/100 km gedurende de 255 km rit met voormalig Brits 1000cc Superstock kampioen Taylor MacKenzie. Maar dat was wel kicken!

Met Taylor door de bochten tijgeren zorgde ervoor dat ik vanaf de eerste meters de verrassende grip van de Michelin Road 5 banden ging waarderen. De banden van de Franse bandenfabrikant waren in het verleden berucht om hun lange opwarmtijden, een issue dat ze ongeschikt zou hebben gemaakt op een instapfiets als deze Tiger Sport 660. Vanaf het begin tijdens de koude winterochtend boden ze echter uitstekende grip en gaven veel vertrouwen en feedback aan de voorkant, maar dat is ook de goed gekozen afstelling van de niet instelbare Showa voorvork te danken. Tikkie hoger zetten achter stuurt 'ie net effe wat scherper door, maar weet niet of je dat nu kunt zienWanneer je het anker hard uitgooit duikt de voorkant weliswaar in, maar dankzij de lange veerweg van 150 mm hou je nog wel alles onder controle – er blijft voldoende veerweg over om ook dan nog oneffenheden in het wegdek te absorberen. 

Tijdens de lunch maakte ik van de gelegenheid gebruik om de achterkant ietwat omhoog te zetten door de in zes standen instelbare veervoorspanning een stand strakker te zetten, wat zich vertaalde naar een motor die net iets scherper stuurde, zonder dat ’t ten koste ging van de stabiliteit bij het aanremmen als gevolg de duik van de voorvork. De Nissin remmen doen hun werk progressief, edoch nog steeds effectief – dubbele 310 mm schijven zijn voor een fiets van dit kaliber gewoon prima, vooral wanneer in combinatie met tweezuiger remklauwen in plaats van vierzuiger exemplaren. En de standaard slip-assist koppeling geeft nog precies de juiste hoeveelheid motorrem door. 

Conclusie

Met goede looks dankzij de input van de gerenommeerde Italiaanse ontwerper Rodolfo Frascoli – de man die verantwoordelijk is voor modellen als de Moto Guzzi Griso, Norge en Stelvio, en de Moto Morini Corsaro ZZ, Granpasso en Scrambler – is de Triumph Tiger Sport 660 een van die baanbrekende motoren die eens in de zoveel tijd de massa ontstijgen dankzij hun goede algehele Iets zegt mij dat de concurrentie hier niet echt blij mee iskwaliteiten en veelzijdigheid. De 660cc triple motor heeft het voordeel van een koppelrijke twin onderin en in het middengebied, met veel punch in het gebied waar je tijdens alledaags gebruik ongeacht de versnelling het meest in zit, terwijl het bovenin het vermogen en de performance van een viercilinder heeft. 

De goede afwerking en kwaliteit, plus de lange checklist van standaard onderdelen die bij de concurrentie alleen optioneel verkrijgbaar zijn, geven de Tiger Sport 600 een goede prijs/kwaliteit verhouding. Echter, zelfs buiten dat, het feit dat dit zo’n ontzettend toegankelijke, innemende en vriendelijke motor is, zal veel potentiele klanten direct over de streep trekken zodra ze een proefrit hebben gemaakt. Het is inderdaad een moto totale – dat zeldzame voorbeeld van een motor die alles goed doet, ogenschijnlijk zonder nadelen. Het is absoluut een Triumph en ik geef je op een briefje dat dit een groot commercieel succes wordt. 

Technische gegevens

Merk/model Triumph Tiger Sport 660
Motor
Type driecilinder lijnmotor
Koelsysteem vloeistofkoeling
Cilinderinhoud 660 cc
Boring x slag 74 x 51,1 mm
Compr. verh. 11,95:1
Klepaandrijving DOHC, 4 kleppen per cilinder
Ontsteking Digitaal, ride by wire, instelbare tractiecontrole, 2 rijmodi
Starter Elektrisch
Benzinetoevoer Multipoint injectie
Smering wet sump
Vermogen 95 pk @ 11.250 tpm
Koppel 66 Nm @ 9.250 tpm
Transmissie
Aantal versnellingen 6
Eindoverbrenging O-ring ketting
Koppeling nat, meervoudige plaat, kabelbediend, slip-assist
Chassis
Frame Stalen buisframe
Wielbasis 1.418 mm
Balhoofdhoek 23,1°
Naloop 97,1 mm
Vering voor Showa 41 mm SFF upside down, niet instelbaar
Vering achter Showa monoshock met piggyback reservoir, veervoorspanning hydraulisch instelbaar
Veerweg voor 150 mm
Veerweg achter 150 mm
Voorrem Dubbele schijf 310 mm, Nissin 2-zuiger remklauw, ABS
Achterrem Enkele schijf 220 mm, Nissin 1-zuiger remklauw, ABS
Voorband 120/70 ZR 17"
Achterband 180/55 ZR 17"
Afmetingen
Lengte 2.071 mm
Breedte 834 mm
Hoogte 1.315 - 1.398 mm
Zadelhoogte 835 mm
Gewicht 206 kg rijklaar
Tankinhoud 17,2 liter
Reserve n.b.
Gegevens
Rijbewijsklasse A2 na aanpassing
Garantie 2 jaar
Adviesprijs NL € 10.299,00
Adviesprijs BE € 9.195,00
Importeur NL Triumph Benelux
www.triumphmotorcycles.nl