Zoeken

Test: Moto Morini X-Cape

werk in uitvoering?

12 mei 2022
Na de lovende woorden van Alan Cathcart, die met de fiets in Italië had kennisgemaakt, keken we er reikhalzend naar uit naar om Moto Morini X-Cape in eigen land aan een gedegen test te onderwerpen. Dat het merk van de legendarische Corsaro 1200 dankzij de X-Cape weer helemaal back-in-business is, zijn we zo’n 750 kilometer later wel van overtuigd, maar de eerste test in eigen land bleek echter verre van vlekkeloos te gaan.

“Op foto’s zag ‘ie er al waanzinnig vet uit, maar in het echt vind ik ‘m nog veel mooier”, zeg ik tegen de technische man bij MotoMondo, sinds zomer vorig jaar de nieuwe importeur van Moto Morini voor de Benelux van het roemruchte Italiaanse merk, als de X-Cape in een stralend zonnetje buiten wordt gezet. Het eerste model sinds de overname in het najaar van 2018 door de ZhongnengVehicle Group wordt volledig in China geproduceerd, maar is qua design nog steeds onmiskenbaar een échte Italiaan. Met de overname door een Chinese gigant is Moto Morini hetzelfde pad gaan Een Italiaan hoef je op het vlak van design echt niets te lerenbewandelen als Benelli, dat sinds 2005 in handen van het Chinese Qianjiang Motorcycle is: ontworpen en ontwikkeld in Italië, geproduceerd in China.  

Dat de X-Cape een fraai staaltje Italiaans design is zijn we het op de redactie wel over eens, maar toch heeft de fiets als je het mij vraagt niet die X-factor (om er maar even een X tegenaan te gooien) die de Corsaro 1200 exact 15 jaar geleden wel had. Mijn Corsaro 1200, want vanaf de eerste scoop was ik helemaal verkocht. De Corsaro 1200 sloeg in als een bom en was met een topvermogen van 142 pk op dat moment de allersterkste naked op de markt. Tijdens onze eerste test richting de Duitse Eifel vloog zelfs in derde versnelling het voorwiel spontaan in de lucht, een uitgebreide vergelijkingstest later dat jaar in Italië met de Aprilia Tuono 1000 Factory en Ducati S4R tegenover mijn eigen Corsaro leerde mij dat ik toch echt de juiste keuze had gemaakt. 

Tegenover bloedstollend mooie design en het brute geweld van de CorsaCorta V-twin stond dat de Corsaro niet helemaal vrij van kinderziektes was, maar ja… welke fiets is dat wel. Bovendien, wanneer je vanuit het niets een motor op de markt zet die gehakt maakt van de rest, dan neem je kleine imperfecties voor lief. Waar gehakt wordt vallen spaanders, zeiden we toen. Zo werd bij de 1.600 km onderhoudsbeurt in de fabriek bij exact 1.587 km een compleet nieuw dashboard gemonteerd vanwege haarscheurtjes in het LCD-display, liep de motor in de opwarmfase behoorlijk beroerd als de buitentemperatuur Dat was eeuwen geleden al zoonder de 5 graden Celsius lag en deed de snelheid- en kilometerteller het een tijdje niet nadat de sensor in het achterwiel stuk was gegaan. Toch kwam het niet in me op om de Corsaro weer van de hand te doen, eenmaal probleem opgelost was een met een ritje van 5 minuten alles weer vergeven en vergeten.

Drie jaar na de wederopstanding was het echter al over en uit voor Morini, dat de ondankbare eer had het eerste merk te zijn dat als gevolg van de wereldwijde kredietcrisis ten onder was gegaan. Morini werd overgenomen door twee Milanese ondernemers, die de productie naar Milaan verplaatsten en het complete dealernetwerk schrapten, om de verkoop nog maar uitsluitend online te doen. Met als resultaat dat er jaarlijks nog maar een handjevol Morini’s werden geproduceerd en het merk in veel landen geeneens meer leverbaar was, laat staan dat je nog onderdelen kon krijgen. Met pijn in mijn hart nam ik in 2013 afscheid van mijn Corsaro, nadat en is nu niet anders. Smaken verschillen, maar hier worden wij wel vrolijk vande drijfstang in de krukas was vastgelopen en alleen een donorhart redding zou bieden. 

Toen afgelopen zomer het nieuws ons bereikte dat, na meer dan tien jaar afwezigheid, MotoMondo de nieuwe importeur van Moto Morini was geworden voor de Benelux was ik razend enthousiast. Nieuwe eigenaar Zhongneng had inmiddels veel in Morini geïnvesteerd – de compleet nieuwe X-Cape stond op het punt te worden gelanceerd – en met een ervaren importeur als MotoMondo zou het weer helemaal goed gaan komen met ‘mijn’ Morini. “Ik weet niet of ik je moet feliciteren, of juist veel wijsheid en sterkte moet wensen”, zei ik destijds tegen MotoMondo directeur Jan Ykema, de daarop lachend de felicitaties in ontvangst nam. “Ik ken jouw verhalen van de Corsaro, maar neem van mij aan, onder de vlag van de Zhongneng Vehicle Group is er heel veel verbeterd”, zei Ykema. “De nieuwe modellen worden straks in China geproduceerd en Zhongneng heeft een zeer moderne productiefaciliteit.”

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Jacco van de Kuilen
Met dank aan: Piet Jonker historische 
bouwmaterialen