Zoeken

Test: Honda ADV350

X-factor zonder X

7 maart 2022
Met de komst van de X-ADV 750 in 2016 heeft Honda een regelrechte hit in handen die in Europa als warme broodjes over de toonbank gaan. Dit succes smaakt naar meer en het is dan ook niet gek dat Honda eind 2021 de komst van een ‘light’ versie aankondigde op de EICMA in Milaan, de ADV 350.

Tekst: Maurice van Oosten
Fotografie: Sep Gori, Ciro Meggiolaro

Klinkend succes

Honda heeft het eiland Sicilië gekozen om de ADV 350 te introduceren, en eerlijk gezegd konden we geen betere plek bedenken dan dit mooie eiland in de Middellandse zee. Tijdens de presentatie wordt ons al snel duidelijk dat er Honda veel aan gelegen is dat het model net zo succesvol gaat worden als de 750. Sinds de lancering van de X-ADV reden er maar liefst 44.000 exemplaren over de drempels van de dealers, en daarmee is deze crossover zelfs het bestverkochte model Zeg nou zelf, die heeft toch duidelijk de X-factor? De ADV350 dan hèvan Honda in Europa. Blijkbaar snakt de markt naar iets anders dan het conventionele scootermodel zoals we dat al jaren kennen. 

Yasuo Shinde, projectleider van de ADV 350, gaf zijn team de opdracht om een concept te ontwerpen dat tussen een maxiscooter en de X-ADV in zit. Maar wellicht vraag je je af waarom de X uit de typenaam is gebleven? De X staat meer voor offroad, adventure en dat gaat bij de ADV 350 net iets te ver. Toch hebben de ontwerpers wel de juiste set up gebruikt om hem als een echte crossover te lanceren. Bij de koplampunit met strakke LED-lampen en de inkepingen zien we overeenkomsten met de 750, de Showa 37mm upside down voorvork en 125mm veerweg is zelfs de langste in z’n klasse! Achter monteert Honda Showa schokdempers met piggyback reservoir met eveneens een flinke veerweg van maar liefst 130 mm, die hem net even wat hoger op de benen zet. 

Het brede uit 22,2 mm buis getrokken aluminium stuur zorgt verder voor een ervaring zoals we die al kennen van de X-ADV. Onder de tunnel is niet alleen de 11,7 liter tank gehuisvest maar ook de accu. Waar de Forza aan de achterzijde vrij slank is, zien we bij ADV opvallend dikke heupen zodat hij er net even wat stoerder uitziet. Het ontwerp van het twee-kleuren zadel is direct afkomstig van de X-ADV en kent eveneens een verhoging in de rug. Onder het zadel is het feest in de balzaal een stuk groter dan bij de 750, want Honda claimt dat je er 2 volwaardige integraalhelmen in kwijt kunt en goed is voor 48 liter. Samen met de optionele topkoffer (50L) wordt het aantal liters daarmee behoorlijk indrukwekkend. Dat Honda zowel aan de voorzijde als aan de achterzijde ledverlichting monteert zal je waarschijnlijk niets verbazen. Helemaal van deze tijd is het LCD kleurendisplay dat een goede
Overduidelijk het DNA van de X-ADV

Oogt net zo stoer als de X, uiteraard keyless

LCD display met Bluetooth connectiviteit, maar dan alleen voor Android

Aan opbergruimte geen gebrek. Topkoffer is optioneel, maar wel verdomd handig voor als je boodschappen moet doen
indeling kent, goed afleesbaar is en beschikt over alle functies die je wenst als rijder. Voor Android gebruikers is er een bluetooth koppeling mogelijk met gebruik van de Honda RoadSync app, zodat je over nog meer mogelijkheden beschikt. 

Waar in de auto-industrie steeds vaker hybride of volledig elektrische auto’s van de band rollen, en Honda zonder twijfel ook over deze kennis beschikt, zien we er op de ADV 350 nog niets van terug. Wel lanceerde het merk als eerste een start-stop systeem op de PCX 125, wat ook nog eens heel goed werkt, maar de ADV 350 moet ook dit ontberen. De 330cc eSP+ is overigens wel het neusje van de zalm als het op techniek aankomt. Honda gebruikt geforceerde zuigerkoeling zoals je ook terugvindt op de CRF450R en Fireblade. Het komt erop neer dat de onderzijde van de zuiger door olie gekoeld wordt en er een juiste ontsteking ontstaat zonder dat hij gaat ‘pingelen’.

De nokkenasketting wordt automatisch gesteld door een hydraulische nokkenaskettingspanner zodat je daar met onderhoud geen omkijken naar hebt. De van de CRF afkomstige oliepomp houdt de olie onder druk in de carter en verlaagt tegelijkertijd ‘high pressure’ in het carter. Verder beschermt deze oliepomp de wrijving bij de nokkenas en verlaagt het drukverlies in het carter. Dit alles moet zorgen voor nog minder wrijving, een soepele loop en weinig trillingen. Een balansas zorgt verder voor nog minder trillingen en vermogensverlies, wat uiteraard heel veel bijdraagt aan de rijdynamiek van deze 350.


Starti di Motori

Na het ontbijt staan de motorscooters al in een rijtje op het plein te wachten op een rit van ruim 180 km over het eiland. Vanuit Marsala rijden we via 6 foto- en videopunten naar onze eerste koffiestop in Erice, net schuin boven Trapani. Vanaf deze locatie rijden we door naar Het is nog wel een gedoe met die COVID-regeltjes die overal weer anders zijn, maar ja...Castellammare del Golf, vlakbij de grote plaats Alcamo die we ook nog even aandoen. Net als bij de X-ADV is de 350 volledig keyless en zien we slechts een afstandsbediening om de scooter te ontwaken. 

De eencilinder draait rustig zijn toeren zonder ook maar een trilling of vibratie voort te brengen, ook wanneer we de gashendel enthousiast bewegen is van een apathische reactie geen sprake. Het lange pad naar de weg is slecht en kent grove gaten, maar voor dat examen is hij reeds met vlag en wimpel geslaagd, en dan moet de echte test nog beginnen. En die begint pas echt op een lege snelweg waar we de topsnelheid direct kunnen meten. Met ruim150 km/u op de teller kunnen we meer dan content zijn, zeker als je bedenkt dat er slechts 330cc onder de kappen huist. Boven deze snelheid wordt hij wel ietwat zoekerig, maar in de praktijk houd je vaker een kruissnelheid aan van 130 km/u, waardoor je zelden tot nooit in deze omstandigheden terechtkomt. 

Op de snelweg is het wel belangrijk om het 133 mm verstelbare ruitje in de hoogste stand te zetten, zodat je minder last hebt van de wind. Over de zithouding raak ik eerlijk gezegd niet uitgepraat, want wat is die toch fijn. Het brede aluminium stuur geeft je een gevoel van overwinning en We zijn wél weer op pad en dat is toch wel lekker en Sicilië is helemaal niet verkeerd deze tijd van 't jaarook het zadel ging mij zelfs na 180 km op 1 dag niet tegenstaan. Sterker nog, ik had het er nog wel veel langer op uitgehouden. Je benen plaats je langs de brede tunnel en op de snelweg zit je daarmee goed uit de wind. 

Als we na zo’n 15 km snelweg de afslag nemen worden we direct getrakteerd op een lange bocht die je strak, stabiel en zonder problemen kunt nemen. Met een paar kilometer provinciale weg rijden we richting de eerste fotolocatie langs een spannende bergweg. Het gaat echter allemaal wat rustiger aan want na een tank ‘verloren’ diesel in combinatie met een bevroren weg is het hier uitkijken geblazen. Zodra de eerste foto’s erop staan en de zon wat heviger is gaan schijnen, gaat de gashendel van de voorrijder in standje vol open. Tsja, een African Twin volgen met een 330cc’tje, ga er maar aan staan! De ADV 350 moet aan de bak, en ik ook trouwens, want in standje hooligan lukt het me om hem enigszins bij te houden. 


De gemonteerde Metzelers Karoo Street zijn niet direct mijn eerste keuze, het blokprofiel ziet er weliswaar stoer uit maar ik pleit meer voor een band als de Bridgestone SC2 of Michelin City grip. Niemand zal achterover vallen van 29 pk, maar het is verbazingwekkend waartoe deze scooter in staat is met dit vermogen. Het koppel van 31,5 Nm wordt bij slechts 5.500 tpm geleverd
Een échte Showa voorvork, net als de X-ADV. Achter twee Showa's met piggyback reservoir en lekkere lange veerweg

Het blokje voelt veel sterker aan dan de cijfers doen vermoeden. Honda claimt een verbruik van net geen 1 op 30, maar wij kwamen niet verder dan 1 op 23 volgens 't display

De zit is niets op aan te merken. Hier kun je 't best een hele dag op uithouden
zodat de kracht redelijk onderin al geleverd wordt en dus prima bruikbaar is. Het geluid dat de uitlaat produceert is daarmee, in vergelijking tot het uiterlijk van de scooter, wel heel erg braaf. Dat is dan ook vaak de enige reden waarvoor je een vervangingsuitlaat koopt, want op het gebied van pk’s weten de Japanners er vaak al het uiterste uit te persen. 

Rijden in de bergen vraagt niet alleen veel van jou als rijder maar ook van de scooter, in dit geval de ADV 350. Zolang je naar de top gaat moet het motortje hard werken, maar wanneer je aan de afdaling begint krijgen de remmen het flink te verduren. Met een rijkaargewicht van slechts 185 kg is het zeker geen zware scooter en daar profiteer je van als je stevig moet remmen. De tweezuiger remklauw van Nissin met 256mm remschijf voor en 240mm schijf achter krijgen deze maxiscooter moeiteloos tot stilstand. Complimenten voor het ABS systeem dat niet te pas of te onpas ingrijpt. Ook de tractiecontrole, met 2 standen, grijpt pas in als het echt noodzakelijk is, maar wie dagelijks naar z’n werk rijdt zal deze schakelaar niet vaak aanraken. Groot en belangrijk onderdeel is het frame en de vering waarbij het stalen frame afkomstig is van zijn broertje Forza. Echter, de vering kent wel een eigen setup want Showa zorgde voor zowel de voorvork als de achtervering. Los van het feit dat die gouden voorvork en die dikke potten achter er stoer uitzien is de combinatie overtuigend. Met mijn gewicht van 75 kg zou het achter wellicht een tandje minder hard mogen zijn, maar dat is meer een futiliteit. 


Conclusie

Is de ADV 350 een alternatief voor de 750? Nee, want de laatste bivakkeert in een heel ander segment en prijsklasse, maar dat betekent niet ineens dat de 350 veel minder leuk is. Integendeel, de 350 heeft mij in alle opzichten verrast en heeft een grote X-factor. Zonder die X, dat dan weer wel. Het concept klopt als geen ander en de rijkwaliteiten staan op een ongekend hoog niveau. Rijplezier is perfect gecombineerd met praktische bruikbaarheid, en dat blijft toch wel een belangrijk onderdeel van een maxiscooter. Honda zet de ADV 350 bijzonder scherp in de markt, want met een prijs van €7.499,- (BE 6.599,-) is hij zelfs goedkoper dan een Forza 350 al is de laatste wel iets rijker uitgerust. Al met al is de ADV 350 een waardige aanvulling in de ADV-familie, en zorgt voor een smile van oor tot oor die na 2 dagen nog steeds niet weg is.


Technische gegevens

Merk/model Honda ADV 350
Motor
Type eencilinder
Koelsysteem vloeistofkoeling
Cilinderinhoud 330 cc
Boring x slag 77 x 70,8 mm
Compr. verh. 10,5:1
Klepaandrijving SOHC, 4 kleppen per cilinder
Ontsteking digitale transistor, tractiecontrole
Starter elektrisch
Benzinetoevoer PGM-F1 injectie
Smering wet sump
Vermogen 29 pk @ 7.500 tpm
Koppel 31,5 Nm @ 5.250 tpm
Transmissie
Aantal versnellingen Honda S Matic CVT automaat
Eindoverbrenging V-snaar
Koppeling automatisch centrifugaal, droog
Chassis
Frame stalen underbone
Wielbasis 1.520 mm
Balhoofdhoek 26,5°
Naloop 90 mm
Vering voor 37 mm Showa telescoop, niet instelbaar
Vering achter Dubbele Showa schokdempers, niet instelbaar
Veerweg voor 125 mm
Veerweg achter 130 mm
Voorrem enkele schijf 256 mm, Nissin 2-zuiger remklauw, C-ABS
Achterrem enkele schijf 240 mm, Nissin 1-zuiger remklauw, C-ABS
Voorband 120/70 R 15"
Achterband 140/70 R 14"
Afmetingen
Lengte 2.200 mm
Breedte 895 mm
Hoogte 1.295 mm
Zadelhoogte 795 mm
Gewicht 186 kg rijklaar
Tankinhoud 11,7 liter
Reserve n.b.
Gegevens
Rijbewijsklasse A
Garantie 2 jaar
Adviesprijs NL € 7.499,00
Adviesprijs BE € 6.599,00
Importeur NL Honda Benelux
www.honda.nl