Zoeken

Test: BSA Gold Star

Wat een comeback!

17 augustus 2022
De wedergeboorte van BSA is zonder twijfel het ultieme voorbeeld van hoe veel historische Britse motormerken in een moderne context een nieuw leven in wordt geblazen. Na een sneak preview tijdens het Goodwood Festival of Speed volgde op het Millbrook Test Centre een uitgebreide kennismaking met de BSA Gold Star, het eerste model sinds de Indiase Gigant Mahindra het merk overnam.

 

De voortdurende revival van historische Britse merken lijkt het grootste, en in sommige opzichten ook beste, voor het laatst te hebben bewaard. Triumph, Norton, Ariel, Métisse, Brough Superior, Matchless, Hesketh en DOT zijn slechts enkele van de voorheen ter ziele gegane merken uit de roemruchte Britse motorgeschiedenis die de afgelopen drie decennia op enig moment zijn herrezen om zich aan te sluiten bij Royal Enfield, dat als enige merk nooit van de markt is geweest, teneinde de Britse motorindustrie weer op de kaart te zetten. Nu is het voor echter de beurt aan de grootste uit die roemruchte tijd, nu voor het eerst in een halve eeuw tijd weer een BSA motorfiets kan worden gekocht.

Ooit ’s werelds grootste motorfabrikant en voormalig eigenaar van de kleinere dochteronderneming Triumph, ging BSA in 1972 ten onder dankzij een mix van catastrofaal incompetent hoger management en een misplaatst gevoel van aangeboren superioriteit, dat de Japanners in 1969 doorbraken met de lancering van de viercilinder Honda CB750. Maar nu, zes jaar na de verwerving van het BSA is Back! Kunnen we tenminste weer oehoe oehoerend hard goan scheureBSA handelsmerk en het bijbehorende intellectuele eigendom in oktober 2016 van het in Southampton gevestigde Regal Engineering door Classic Legends Ltd. – een 60/40% partnerschap tussen de Mahindra Group en twee particuliere investeerders, Boman Irani en Anupam Thareja, die de BSA-comeback bedachten – is BSA na een halve eeuw weer terug van weggeweest. En hoe…

Bijna exact 50 jaar nadat in de kleine Small Heath fabriek in centraal Birmingham de laatste BSA van de productieband rolde, en daarmee het einde van 63 jaar onafgebroken BSA productie markeerde, werd december vorig jaar op de NEC motorshow in Birmingham de BSA Gold Star onthuld. Vernoemd naar het meest illustere sportieve model van BSA, is de Gold Star het product van zes jaar planning en ontwikkeling door het Classic Legends team, onder leiding van CEO Ashish Joshi (een voormalig voor de periode van 15 jaar essentiële executive bij Royal Enfield, voordat hij naar Triumph India ging). De BSA Gold Star zal vanaf augustus exclusief bij Britse dealers beschikbaar zijn, later dit jaar gevolgd door Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië en Oostenrijk. Verschillende andere Europese landen, waaronder Zwitserland, Scandinavië en de Benelux, zullen het volgend jaar volgen, zodra de distributieovereenkomsten zijn getekend. In eerste instantie vindt de productie plaats in de ultramoderne Mahindra “Two-Wheelers” fabriek in Pithampur in centraal India, waar ook de motoren voor de langverwachte Britse perspresentatie op de Milbrook Proving Ground in het Verenigd Koninkrijk zijn gebouwd. Ashish Joshi heeft echter verklaard dat het zijn intentie is om de productie van BSA zo snel mogelijk naar het Verenigd Koninkrijk te halen. 

De BSA Company zegt dat wanneer de Gold Star begin augustus bij de Britse dealers te aanschouwen zal zijn, dat in 5 verschillende kleuren zal zijn, plus een complete range aan accessoires. De Britse prijs begint bij £6.500 voor de Highland Green versie en neemt toe tot £6.800 voor de Midnight Black, Dawn Silver en Insignia Red varianten. De topversie van de 2022 Gold Star is de lookalike Legacy Edition met Silver Sheen spuitwerk en chromen details van het DBD34 Clubman model, waarvoor £7.000 op tafel moet worden gelegd. Die prijzen liggen in lijn met de tweecilinder range van rivaal Royal Enfield, die in het Verenigd Koninkrijk bij £6.239 voor de Continental GT begint. 

 

Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: Woodcote Events / Gareth Harford & Stuart Collins