Zoeken

Primeur: test Lucky Explorer 9.5 Prototype

First Time Lucky?

23 augustus 2022
Afgelopen jaar kondigde MV Agusta aan onder de projectnaam Lucky Explorer twee nieuwe modellen te gaan lanceren: de LXP 5.5 en LXP 9.5. Afgelopen maand reed Alan Cathcart voor Motorfreaks met het pre-productie prototype van de Lucky Explorer 9.5, die in het voorjaar van 2023 op de markt zal worden gezet.

 

Elke fabrikant die tegenwoordig de ambitie heeft op welk niveau dan ook in de motormarkt een wereldwijde speler te zijn, zal een Adventure model in z’n line-up moeten hebben en MV Agusta is daar geen uitzondering op. Het meest historische en qua Grand Prix overwinningen meest succesvolle merk van Italië – de zogenaamde Ferrari onder de motoren, met 270 GP overwinningen en 75 GP wereldtitels (waaronder 17 in de 500cc) – heeft ook op dit vlak het nodige erfgoed, MV oprichter Count Domenico Agusta was in de jaren ’50 en ’60 van de vorige eeuw in Italië succesvol in de MX en Enduro, waar hij meerdere titels wist te winnen. Nadat de Castiglioni familie MV Agusta 30 jaar geleden overnam, werd de focus echter exclusief naar het asfalt verlegd – een focus die onder de huidige eigenaar Timur Sardarov op het punt staat te veranderen.

Het was namelijk op de afgelopen EICMA in Milaan dat door Sardarov persoonlijk twee nieuwe Dual-purpose modellen werden onthul, waarmee door het in Varese gelegen bedrijf een aanval op het Allroad segment werd gedaan. Echter, in plaats van deze onder de MV naam op de markt te brengen, heeft hij daarvoor een compleet nieuw merk Lucky Explorer opgericht. Vernoemd naar het model dat een eerbetoon was van de Cagiva Elefant 900 fabrieksmachine waarmee Edi Orioli in 1990 en Een model presenteren in COVID-tijden is nooit handig, maar MV pakte desondanks wel flink uit1994 de roemruchte Parijs-Dakar rally won: de in 1991 gelanceerde Cagiva Elefant 900ie Lucky Explorer, waarvan de naam een dikke vette knipoog was naar hoofdsponsor Lucky Strike. Dat verklaart de wederopstanding van de naam door Sardarov, compleet met een kleurschema dat sterk doet denken aan de wedstrijdmachines van Orioli destijds. Dat leek een slimme zet, ware het niet dat op hetzelfde moment door Ducati DesertX werd gepresenteerd, die qua looks ook sterk aan die Orioli fiets doet denken en in tegenstelling tot de MV… sorry, Lucky Explorer, al lang en breed leverbaar is. Bovendien heeft Ducati minstens zoveel recht dat te doen, kloppend hart van de Cagiva Elefant was de luchtgekoelde tweekleps 900cc Desmodue V-twin. 

Veel logischer zou zijn geweest als de nieuwe modellen net als voorheen weer onder de naam Cagiva op de markt zouden zijn gezet, maar blijkbaar verschillen Sardarov en voormalig MV eigenaar Giovanni Castiglioni van mening over wie de eigenaar is van die naam. Dus is het Lucky Explorer geworden. Het project omvat meteen twee ADV modellen, beide een belangrijke stap voor MV. De kleine fiets, de Lucky Explorer 5.5 is het eerste resultaat van de partnerschap die MV met de Chinese firma Qianjiang is aangegaan, eigenaar van Benelli en QJMotor en partner van Harley-Davidson in de ontwikkeling en productie van een nieuwe 338cc eencilinder familie die elk moment kan worden gelanceerd. De LXP (MV’s interne codenaam voor de modellen) 5.5 wordt aangedreven door een 550cc paralleltwin motor die in de nabije toekomst voor een hele rits MV instapmodellen zal worden gebruikt. De LXP 5.5 wordt in januari volgend jaar gelanceerd, ter gelegenheid van het debuut (of de terugkeer, net hoe je het bekijkt), van een Lucky Explorer team met drie rijders in de Een nieuw hoofdstuk in de MV geschiedenis, door CEO Timur Sardarov onthuld. Ja, dat is een Rus en ja, hij vindt het verschrikkelijk wat er in Oekraïne gebeurt2023 Dakar rally in Saoedi-Arabië. Op welke fietsen de Dakar wordt gereden is nog niet bekend – het zal zeker niet iets zijn dat in Varese is gebouwd – maar het belangrijkste zal de Lucky Explorer kleurstelling zijn waarin ze zullen rijden, zegt MV’s technische goeroe Brian Gillen. 

Het tweede model dat op de EICMA werd getoond, de Lucky Explorer 9.5 die naar verwachting rond april volgend jaar bij de MV dealer te aanschouwen zal zijn, zal het eerste model zijn in een nieuwe MV familie aangedreven door een compleet nieuwe 931cc driecilinder, waardoor Gillen en zijn team al sinds 2016 aan is gewerkt. Hoe compleet nieuw? Volgens Gillen zijn slechts twee onderdelen overgenomen van de huidige 800cc triple: de kleppen en de klepafdichting. “De huidige 800 triple is voortgekomen uit het 675cc design waarmee we het driecilinder avontuur tien jaar geleden met de F3 zijn gestart”, zegt Brian Gillen. “De nieuwe generatie 931cc triple zal voor een breed scala aan motoren worden gebruikt die momenteel worden ontwikkeld, inclusief enkele high-performance ‘F’ fietsen die de kernwaarde van MV Agusta vertegenwoordigen. Maar het eerste model dat onze klanten bereikt met deze nieuwe triple zal de Lucky Explorer 9.5 zijn, met een high-torque versie dat per definitie minder vermogen zal hebben dan de sportfietsen die zullen volgen.”

 

Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: Milagro