Zoeken

Dubbeltest: VOGE 500DSX en 500AC

China: van knip en plak...

24 maart 2022

Dat China al lang niet meer het land is van schaamteloos kopieer en plak (wat hebben we gelachen toen in november 2011 op de EICMA in Milaan op de stand van het Chinese Yiben een nep-MP3 in beslag werd genomen op grond van vervalsing en schending van copyright, daarvan is een merk als VOGE het levende bewijs. VOGE is in 2016 opgericht als premium merk van de in 1983 Zeg nou zelf, dit is toch veel mooier dan die CBX?opgerichte Loncin Holdings, Ltd., dat in 1993 via dochteronderneming Longxin Motorcycle Industry Co. Ltd. zich onder de merknaam Loncin op de productie van motorfietsen en scooters, motorblokken, universele generatoren, ATV’s en onderdelen en componenten is gaan richten. 

Met een jaarlijkse productie van meer dan 2,5 miljoen motorfietsen, 3 miljoen motorblokken en 150.000 ATV’s is Loncin zeker geen kleine jongen te noemen. En dan hebben we nog geeneens alles genoemd wat van de productieband afrolt. Naast eerdergenoemde heeft Loncin zijn horizon nog verder verbreed met elektrische auto’s en motoren, industriële machines en drones, en zijn ze met merken als Honda, BMW en MV Agusta strategische samenwerkingen aangegaan. Het 500-platform van VOGE is hier een mooi voorbeeld van, het is voortgekomen uit de samenwerking met Honda en kan dus als de Chinese variant van het CB500 platform worden gezien.

 

Voordat je dat als ‘schaamteloos kopiëren’ wilt bestempelen, ‘motordelen’ is in de automotive industrie al heel gewoon en begint ook in de motorindustrie steeds meer gemeengoed te worden. Zo gebruikte BMW de 800-paralleltwin en 650 eencilinder voor de nieuwe lijn staatmodellen van het overgenomen Husqvarna (hoewel bij de Nuda 900R wel het 800-blok tot 900 was opgeboord) en deed KTM exact hetzelfde toen zij het van oudsher Zweedse merk weer van BMW overnamen. De 401 en 701 Vit- en Svartpilen Iets zegt mij dat deze gast van ons niet vrolijk wordt, maar dit is toch ook een fiets?modellen zijn hippe varianten op het DUKE thema: frame, blok, vering en remmen zijn rechtstreeks overgenomen van de 390 en 690 DUKE, alleen het design (en daarmee ook de zithouding) is anders. En gezien de steeds strenger wordende milieueisen en dientengevolge steeds hogere ontwikkelingskosten van een motorblok zal dat in de toekomst alleen maar meer worden gedaan. 

De 500AC is het derde model van het 500-platform, naast de 500R naked en 500DS Allroad waarmee we twee jaar geleden in Normandië voor het eerst hebben kennisgemaakt. De voor 2022 eveneens nieuwe 500DSX moet als de avontuurlijkere versie van de 500DS worden gezien, dankzij z’n bijzonder fraaie spaakwielen en Metzeler Tourance banden. Zowel de 500DS als de 500DSX hebben ook nog een LX variant, die zich onderscheiden door een robuuste driedelige aluminium kofferset incl. aluminium ophangbeugels, hoewel die beugelset in principe ook achteraf op een standaard DS en DSX kan worden gemonteerd. Echter niet volgens de Chinese logica, die voor de kofferset een aparte (LX) uitvoering heeft bedacht. Nu hebben ze daar bij BW Import best slim op ingespeeld door alleen maar LX versies in te voeren, want beter koffersets demonteren en op de plank leggen voor wie ‘m zonder kofferset wil, dan bij losse leveringen niet aan de vraag te kunnen voldoen.