Zoeken

Test Zero FXE

Elektrische Funbike

31 augustus 2021
Hip, cool en fun zijn waarschijnlijk de drie laatste dingen waar je bij elektrisch aangedreven motorfietsen aan denkt, maar als er een ding is wat ons een dagje stoeien ondanks regen en kou heeft geleerd, dan is dat wel dat ze daar bij Zero Motorcycles met de nieuwe FXE absoluut in zijn geslaagd.

 

Als pionier op het gebied van elektrisch aangedreven motorfietsen kan Zero als de Tesla van de motorindustrie worden gezien, maar waar de 2012 Tesla Model S dankzij z’n bizarre acceleratie van 0-100 in 4,6 seconden en voor elektrische begrippen enorme actieradius van 480 km ook bij petrolheads respect afdwong kon dat niet bepaald van twee jaar daarvoor al gelanceerde Zero S worden gezegd. Niks made in China, maar made in Scotts Valley, CaliforniëWat deels aan het concept en design te wijten was. Zero had de focus op de woon/werk en stadsrijder gelegd, maar design en prestaties spraken niet tot de verbeelding en met geen enorm belastingvoordeel als verkoopargument bleef de verkoop tot echte liefhebbers beperkt, pioniers van elektrische mobiliteit op twee wielen.

Hoewel in de loop der jaren de line-up werd verbeterd en uitgebreid zou het tot 2019 duren voordat Zero zichzelf écht op de kaart zette met de lancering van de SR/F naked streetfighter – een jaar later gevolgd door de gekuipte SR/S. De SR/F was de eerste elektrisch aangedreven motorfiets die zich qua design en performance met gewone motoren kon meten en op het vlak van acceleratie de gevestigde orde zelfs het nakijken gaf, wat afgelopen jaar tijdens ons vergelijk tussen de Zero SR/F en Ducati Monster 1200 S nog eens bleek. De SR/F stuurde en remde als een normale motor, gaf tijdens de sprint de Monster tot 150 km/u het nakijken en had ook op het vlak van actieradius en laadtijd ten opzichte van eerdere Zero modellen een enorme stap gezet. 

Met de ontwikkeling van de FXE is Zero nog een stap verder gegaan. “De motorfiets van morgen, vandaag te berijden”, dat is volgens Zero de FXE in een notendop en om dat te bereiken zijn ze in Californië met de gerenommeerde ontwerper Bill Webb van Huge Design in zee gegaan. In 2018 had de samenwerking tussen Webb en Zero tot het waanzinnig vette Zero SM concept geleid, een übervette Supermotard die het startpunt voor deze FXE is geweest. “Geef nou toe, dit ziet er toch gewoon retecool uit?Met die samenwerking [met Bill Webb] groeide ook de inspiratie voor elementen van toekomstige modellen van Zero Motorcycles”, aldus Zero zelf. “Webb pakte de zaken anders aan. Hij ontwierp iets dat grenzen verlegt en tegelijk herkenbaar blijft en realiteit zou kunnen worden.” Zet de SM en FXE naast elkaar en je ziet dat die visie inderdaad in realiteit is omgezet. 

De FXE is minimalisme ten voeten uit, wat nog eens wordt onderstreept door het feit dat de knipperlichten, volgens EU-normen weliswaar verplicht, een optionele accessoire zijn. Net als de spiegels trouwens, strikt genomen een optie, maar wel onderdeel van de standaard versie zoals ‘ie in Europa op de markt is gezet. “Het design van de FXE is gestoeld op de rauwe invloeden afkomstig van verbrandingsmotoren, vermengd met de naadloosheid, stevigheid en net netheid van elektrisch”, zegt Bill Webb. “Bruce Lee was zowaar onze filosofische inspiratie: ranke gespierdheid en tegelijk beweeglijk en snel.” Oog in oog met de FXE kan ik niet anders dan toegeven dat Webb ontzettend goed werk heeft afgeleverd, de motor heeft een uitstraling van een coole supermotard waarvan enkel de afwezigheid van een uitlaatsysteem verraad dat het hier om een motor met elektrische aandrijving gaat. 

Sterker, tijdens de fotoshoot bij het gemeentehuis van Wetteren raken we in gesprek met een familie die langsloopt en waarvan de jongste blaag naar de motor wijzend “mooie motor mama, mooie motor” had gezegd, maar pas ontdekken dat ‘ie elektrisch is als we ‘m even verplaatsen. Terwijl, zo blijkt uit het gesprek, het toch echt wel motorliefhebbers zijn, trots dat het kleine joch nu al verknocht aan motorfietsen is. 

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Michele Micoli