Zoeken

Test: VOGE 650 DSX

Conclusie

11 augustus 2021

Vijf jaar na de oprichting van het merk heeft moederbedrijf Loncin de line-up van VOGE met een nieuw 650 platform uitgebreid, waarmee de Chinezen nu definitief voet aan wal proberen te krijgen in de Europese markt: de 650 DS en 650 DSX, waarvan de laatste vanwege z’n robuustere looks met spaakwielen, valbeugels en Pirelli Scorpion Rally STR rubber meteen ook de duurste van de twee is. 

De 650 DSX heeft een zeer appetijtelijk design, met fraaie LED koplamp, LED achterlicht en LED knipperlichten (hoewel dat pijlvormig knipperen van ons niet had gehoefd), is voorzien van premium spullen als Kayaba vering, Nissin remmen, Pirelli banden en een TFT kleurendisplay25% offroad? "Als ik in de uitnodiging had gezegd dat het 60% offroad zou zijn, was je dan ook gekomen?" Aha, nu weten we dus waarom met Bluetooth connectiviteit (en standaard bandenspanningscontrole), is standaard rijkelijk uitgerust met valbeugels, een middenbok, een USB- en 12V laadpunt, en wordt aangedreven door de 652 cc eencilinder die bij de BMW F/G 650 GS de reputatie heeft opgebouwd oer- en oer degelijk en betrouwbaar te zijn. 

Het enige wat op de 650 DSX misschien valt af te dingen is z’n prijs. Bij ons in Nederland moet € 8.699 worden afgetikt (€ 7.699 bij onze Zuiderburen) en dat is niet echt veel goedkoper dan je bijvoorbeeld voor een Versys 650 kwijt bent, hoewel dan wel de kanttekening moet worden geplaatst dat die Kawa geen offroad aspiraties heeft en standaard minder luxe is uitgerust. Tenzij je voor de VOGE 650 DSX LX gaat, die voor slechts € 700 extra van een robuuste aluminium kofferset is voorzien, met 29 liter (links) en 37 liter (rechts) zijkoffers en 33 liter topkoffer. Want dán is ie wel scherp geprijsd.