Zoeken

Test: VOGE 650 DSX

Allroad voor All roads

11 augustus 2021
Een jaar nadat het merk door de Belgische importeur BW Import naar de Benelux was gehaald heeft het Chinese Premium merk VOGE zijn reeks 300 en 500 modellen uitgebreid met een 650 platform. In het Belgische Balen maakten we kennis met de 650DSX, een 650 eencilinder Allroad die het niet erg vindt wanneer je van het geijkte pad afwijkt.

Na een moeizame start als gevolg van coronapandemie (en dientengevolge enorme leveringsproblemen) begint VOGE nu eindelijk voet aan wal te krijgen in de Benelux. Het Chinese premium motormerk, onderdeel van de Chinese gigant Loncin met een jaarlijkse productiecapaciteit van meer dan 2,5 miljoen motorfietsen, is dit jaar weliswaar al vijf jaar op de markt, maar had zich in eerste instantie puur en alleen op de Chinese markt gericht. Het afgelopen jaar werd het merk door de Belgische importeur BW Import naar de Benelux gehaald, maar die had zich geen slechter moment kunnen uitkiezen. Chinezen alleen goed in Knip&Plak? Kijk dan nog maar eens goed naar deze 650 DSX. Bovendien, waar denk je dat veel Europese merken worden geproduceerd? Juist...Precies op het moment dat de eerste motoren waren gearriveerd en in het Franse Normandië een presentatie kon worden georganiseerd ging de hele wereld als gevolg van de coronapandemie op slot. Probeer dan nog maar eens als new kid on the block voet aan wal te krijgen. 

Mocht je nog nooit van VOGE of Loncin hebben gehoord, of het alweer zijn vergeten: VOGE is onderdeel van de in de Chinese stadsprovincie Chongqing gevestigde, in 1983 opgerichte Loncin holdings, Ltd., die in 1993 via dochteronderneming Longxin Motorcycle Industry Co., Ltd. zich op de productie van motorfietsen en (motor)scooters, motorblokken, universele generatoren, ATV’s en onderdelen en componenten is gaan richten. Met een jaarlijkse productie van meer dan 2,5 miljoen motorfietsen, 3 miljoen motorblokken en 150.000 ATV’s is Loncin zeker geen kleine jongen te noemen. En dan hebben we nog geeneens alles genoemd wat van de productieband afrolt. Naast eerdergenoemde heeft Loncin zijn horizon nog verder verbreed met elektrische auto’s en motoren, industriële machines en drones, en zijn ze met merken als Honda, BMW en MV Agusta strategische samenwerkingen aangegaan. 

Die samenwerking heeft nu geresulteerd in twee nieuwe modellen: de 650 DS en 650 DSX, de nieuwe vlaggenschepen van Chinese fabrikant die worden aangedreven door de 652 cc eencilinder die in het verleden bij BMW in de F/G 650 GS dienst heeft gedaan en waarvan de laatste nu als eerste in de Benelux leverbaar is.

 

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Jonathan Godin