Zoeken

Test: Moto Morini X-Cape

Escape to Excellence?

2 december 2021
Vijf jaar geleden leek het einde onafwendbaar te zijn, maar dankzij de Zhongneng Vehicle Group in 2018 is Moto Morini weer tot het land van de levenden wedergekeerd. Het eerste model onder het Chinese bewind is de X-Cape, waarmee de pijlen op het populaire allroad middensegment zijn gericht.

 

Het had weinig gescheeld of Moto Morini had het tweede decennium van het nieuwe millennium niet overleefd. Het roemruchte Italiaanse merk, dat in 2006 bij de wederopstanding nog opzien had gebaard met de inmiddels wel legendarische Corsaro 1200, was in 2009 Moto Morini is back, back with a vengeance zouden we haast willen zeggenhet slachtoffer geworden van de wereldwijde kredietcrisis, waarna het merk in 2011 in handen van twee Milanese ondernemers kwam, de investeerder Ruggeromassimo Jannuzzelli en de bankier Sandro Capotosti, en de – veel kleinschaligere – productie van Bologna naar Milaan werd verplaatst. 

De twee ondernemers verschilden behoorlijk van mening over de te volgen strategie, waardoor Morini een stille dood leek te sterven, totdat Jannuzzelli in 2016 Capotosti uitkocht en twee jaar later in de Chinese Zhongneng Vehicle Group een nieuwe investeerder vond, die 100% controle over Moto Morini nam en in compleet nieuwe reeks motoren ging investeren. De X-Cape 649 is de eerste nieuwe Moto Morini die is ontwikkeld onder het Zhongneng bewind. 

Leverbaar in drie kleuren – Red Passion, Carrara White en Smoky Anthracite – voor het prijskaartje van € 8.599 (€ 7.799 BE) voor de versie met gietaluminium wielen is de X-Cape 650 weliswaar een stuk duurder dan de Benelli TRK502, die in thuisland Italië het afgelopen jaar het best verkochte model is geweest, maar dat prijsverschil kan tegen het grotere blok wel worden weggestreept: 59 pk uit 649cc voor de Morini versus 47 pk uit 499cc voor de Benelli. Een 35 kW versie voor het A2 rijbewijs is trouwens ook leverbaar, maar dat even terzijde. Zet je de X-Cape trouwens af tegen de Yamaha Ténéré 700 of Aprilia Tuareg 660, waarvoor bijna 12 resp. 14 mille moet worden afgetikt, dan heeft ‘ie alles in huis om met de bokaal voor beste prijs/kwaliteit naar huis te gaan, mits ‘ie aan de verwachtingen voldoet. Een dagje sturen door de wijngaardheuvels van de Oltrepo regio ten zuiden van Milaan gaf antwoord op die vraag. 

 

Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: Giovanni Mitolo