Zoeken

Test: Husqvarna SVARTPILEN 125

baby in Black

7 januari 2021
Exact acht jaar na de overname door Pierer Mobility AG, het moederconcern van KTM, hebben de Oostenrijkers de straatrange van Husqvarna aan de onderkant uitgebreid. Ruimschoots voor z'n globale publieke debuut konden we exclusief kennismaken met de SVARTPILEN 125, de allereerste generatie 125cc straatfiets van Husqvarna, die volledig in India bij Bajaj wordt geproduceerd.

Voordat we echter beginnen – eerst een korte geschiedenisles. Toen KTM-eigenaar Stefan Pierer in januari 2013 Husqvarna Motorcycles van BMW Motorrad kocht, was dat naar zijn eigen zeggen om een eind te maken aan de existentiële ambiguïteit van de twee afzonderlijke offroad-merken van Zweedse afkomst, Husaberg (op dat moment al eigendom van KTM) en Husqvarna. Onder BMW eigendom had Husqvarna in 2012 slechts 10.751 motorfietsen verkocht, een stijging van 15% ten opzichte van het voorgaande jaar dankzij de komst in 2011 van de Nuda 900 streetfighter, aangedreven door een opgeboorde versie van de BMW F 800 paralleltwin motor. De Zwarte PijlDe Nuda 900 was de eerste nieuwe straatfiets van Husqvarna sinds BMW het merk in 2007 had overgenomen van MV Agusta. Ondanks de lichte stijging besloot BMW een jaar later de offroad markt te verlaten en Husqvarna weer af te stoten, mede genoodzaakt door de kredietcrisis die het begin van het tweede decennium Europa in een houtgreep had. Pierer was de eerste die werd gebeld en die hapte meteen toe. 

"Ik ben ervan overtuigd dat we moeten werken aan de traditionele sterke punten van Husqvarna, wat betekent dat we onmiddellijk state-of-the-art Enduro’s en Crossers moeten ontwikkelen en ook terug moeten naar tweetaktmotoren", vertelde Stefan Pierer me kort na de overname in een interview, waarin hij de kans op een range straatmodellen omschreef als "iets wat we zeker in de toekomst kunnen doen, maar nu nog niet”. Een jaar later in 2014 was Husqvarna's omzet met 16.337 eenheden echter al de hoogste ooit in het 110-jarige bestaan ​​van het merk. "Ik geef toe - dit overtrof mijn verwachtingen", vertelde Stefan me aan het eind van dat jaar. "Ik geloofde dat het merk een enorm potentieel had, vooral in de VS, maar ik had niet verwacht dat de integratie van Husaberg in Husqvarna zo vlot zou verlopen, en hoe blij iedereen is dat Husqvarna hier nu bij ons is. Husqvarna klanten zijn blij met een echt serieus product van hoge kwaliteit, Ideale fiets voor in de stad, alleen... waar laat ik nou die verse broodjes?maar het merk heeft zo'n rijk potentieel dat we nu pas beginnen te verkennen. Dat heeft me ervan overtuigd om de straatfiets familie naar voren te halen."

Hij deed dit door twee superonderscheidende maar toch contrasterende nieuwe concepten te laten ontwerpen door ontwerper Gerald Kiska, beide vernoemd naar klassieke Husqvarna-modellen. De Vitpilen (Witte Pijl, een caféracer met clip-ons) en SVARTPILEN (Zwarte Pijl, een straattracker met hoger stuur) werden getoond op de EICMA Show in Milaan in november 2014. De bijval die beide modellen kregen overtuigde Pierer ervan om het pad tot productieversies te versnellen. Begin 2018 werd de 401-variant van elk model gelanceerd, aangedreven door dezelfde 373 cc vierklepsmotor als de KTM 390 Duke. Beide modellen, die een opmerkelijk gelijkenis hadden met de conceptmotoren en daarmee hun zeer individuele neo-retro uiterlijk hadden behouden, gebruikten hetzelfde mechanische platform als de totaal anders ogende, volledig in India door partner Bajaj geproduceerde KTM 390 Duke. In tegenstelling tot de KTM’s werden de Husqvarna’s echter in Oostenrijk geassembleerd, met frame en blok vanuit India naar Mattighofen verscheept en de resterende Husqvarna-unieke onderdelen in Europa geproduceerd. Waarom? Blijkbaar was Bajaj Auto CEO Rajiv Bajaj er in eerste instantie niet van overtuigd van de haalbaarheid van Husqvarna op zijn Indiase thuismarkt, en weigerde hij dus om ze in zijn enorme Chakan-fabriek te produceren. Twee jaar later was hij echter van gedachten veranderd en introduceerde hij een 250cc-versie van elk model dat aanvankelijk alleen in India verkrijgbaar was. Stefan Pierer, aan de andere kant, had intussen ook de Vitpilen 701 geïntroduceerd in 2018, met behulp van het 100% Made in Austria KTM 690 Duke-platform, een jaar later gevolgd door de SVARTPILEN 701.

Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: Heiko Mandl

Indrukwekkende cijfers

Dit alles heeft ervoor gezorgd dat Pierer tot nu toe de verkoopcijfers van Husqvarna heeft verhoogd tot een indrukwekkende 48.555 eenheden, zonder aanwezig te zijn in het 125 cc / A1 segment, het segment met kleine cilinderinhoud maar groot volume waar KTM’s bestverkopende 125 Duke zich zo succesvol op richtte. Met het geplande debuut in februari voor de SVARTPILEN 125 als het eerste Een lege weg en dan met 5 van deze fietsjes op pad, dát is lol in het kwadraat125 cc Husqvarna straatmodel, die voor nagenoeg dezelfde prijs als de 125 Duke over de toonbank zal gaan, gaat dat echter allemaal veranderen. De kans om als eerste journalist met de pre-productie versie van de nieuwe fiets enkele maanden voor z’n officiële lancering te rijden, onthulde een model dat weliswaar qua design totaal anders is dan z’n KTM evenknie, maar eenzelfde gevoel van kwaliteit en afwerking heeft dat hoogst ongebruikelijk is bij instapmodellen. 

Ondanks dat de 125 cc eencilinder nu aan de strengere Euro 5 emissienorm voldoet, heeft het blok bij niets aan funfactor ingeboet. Dat komt omdat de vloeistofgekoelde DOHC vierkleps eencilinder, die zoals gezegd dus ook in de 125 Duke terug te vinden is, een grote honger naar toeren heeft op jacht naar de maximaal toegestane 15 pk bij 9.500 toeren per minuut. Het blok heeft een gesmede eendelige krukas met gesmede stalen drijfstang, met daarop een gegoten lichtmetalen drie-ringzuiger die in de Nikasil-gecoate cilinderboring loopt. De ketting-aangedreven dubbele bovenliggende nokkenassen bedienen de vier kleppen via nokvolgers, terwijl een enkele balansas de overmatige trillingen goed elimineert - tot de toerenbegrenzer van 11.000 tpm aan toe. De Bosch ECU, in India gemaakt door een dochteronderneming van het Duitse bedrijf, regelt de brandstofinspuiting, met een enkele injector aan de bovenkant die het 46 mm Dell'Orto-gasklephuis voedt. In lijn met EU wetgeving wordt in begrensde vorm de topsnelheid via de ECU tot 100 km/u beperkt (80 km/u in Duitsland), maar onbegrensd is de 125 Duke goed voor topsnelheden van dik boven de 120 km/u.

Net als bij de KTM 125 Duke is ook bij de SVARTPILEN 125 het blok als dragend deel opgenomen in het KTM-identieke vakwerk buisframe, dat uit watergesneden stalen buizen is opgebouwd en een wielbasis van 1.357 mm heeft. De forse hoofdkatalysator is tussen het blok en de cantilever-achterschokbreker geplaatst, om het effect op het rijgedrag te minimaliseren door de massa van de Ja, zo'n groene weide als metafoor van hoe schoon 'ie is voor het milieu. Slechts 50 gram CO2 uitstootmotorfiets te centraliseren. Dit wordt ondersteund door de semi-gestapelde assen van de zesversnellingsbak, om een ​​zeer compact blok te creëren dat slechts 28 kg weegt, compleet met het gasklephuis.

Het rijwielgedeelte heeft een relatief conservatieve stuurgeometrie, met de in India geproduceerde 43 mm open cartridge WP Apex upside down voorvork in gesmede aluminium kroonplaten onder een balhoofdshoek van 25 ° gezet, met 95 mm naloop. De stoer ogende upside down met 142 mm veerweg mag dan niet instelbaar zijn, qua looks draagt ‘ie zeker bij aan het premium gevoel dat de motor je geeft. De cantilever WP Apex-achtershock heeft eveneens 142 mm veerweg, maar is in tegenstelling tot de voorvork wel instelbaar, hoewel enkel wat de veervoorspanning aangaat. De progressieve veer is zachter aan het begin van de slag, waardoor de rijkwaliteit op gewoon asfalt ongebruikelijk goed is voor een instapmodel, en wordt steeds stugger
Stoere banden, zodat je ook het onverharde pad niet hoeft te schuwen. Display is eenvoud, maar wel overzichtelijk

je hebt strakke kontjes en dan heb je de Huskies. Klinkt trouwens nog best aardig voor een 125
naarmate de veer inveert, waardoor de SVARTPILEN 125 grotere hobbels en oneffenheden behoorlijk bekwaam te baas kan. Het drooggewicht is slechts 146 kg, hoewel dat opmerkelijk genoeg wel 7 kg meer dan de 125 Duke. Trouwens, degene die bij WP de instellingen voor de demping van de SVARTPILEN125 heeft bepaald verdient een bonus - ze zijn echt uitstekend, zowel voor als achter.

De 17-inch gespaakte wielen waarmee de SVARTPILEN in ontwikkelde markten zoals Europa, Noord-Amerika en Australazië is uitgerust (gietwielen voor India en andere opkomende markten) zijn van premium Pirelli Scorpion Rally STR-rubber voorzien, die met name op onverharde wegen over redelijk acceptabele offroad capaciteiten beschikken, maar tegelijkertijd niet zo’n herrie maken als noppenbanden op geasfalteerde wegen doen. Een enkele 320 mm Bybre (de Indiase tak van Brembo – als in By Brembo) stalen schijf met radiaal gemonteerde Bybre vierzuiger remklauw is in het voorwiel gemonteerd, terwijl een zwevende unit met enkele zuiger de 230 mm achterrem vastgrijpt. Net als bij de Duke is ook bij deze SVARTPILENeen beroep op Bosch gedaan voor het ABS. Het 9,1 MB tweekanaals ABS-systeem kan op het achterwiel worden uitgeschakeld in de zogenaamde Supermoto-modus. Toen ik op een onverharde weg reed, probeerde ik die grote voorrem te vergrendelen, maar dat lukte niet - het ABS grijpt heel controleerbaar in.

Ideaal verkeershulpmiddel

Het grote verschil tussen de KTM 125 Duke en deze Husqvarna SVARTPILEN 125 zit ‘m in het bodywork en de styling, dat op de Husqvarna een allesomvattend, kort eendelig ontwerp is dat een bijna monocoque-achtige uitstraling creëert waarin de 9,5-liter tank en het subframe is verborgen. De SVARTPILEN heeft een groter stuur in scrambler-stijl, dat in combinatie met het 835 mm hoge zadel een vrij ruime rijpositie oplevert met een behoorlijk rechtop houding. Dit maakt de baby Husqvarna Zo'n lockdown heeft eigenlijk best wel wat voordelentot een ideaal verkeershulpmiddel, omdat je over de gladde vlakke zadel naar voren kunt schuiven om rechtop zittend over de daken van auto's voor je uit te kijken, terwijl het vlakke en brede stuur ervoor zorgt dat je gemakkelijk door de krappe ruimtes in het verkeer kunt laveren. De zeer lichte koppeling en de scherpe maar controleerbare gasrespons helpen ook. Dit is absoluut een Urban Warrior die zich heel goed thuis voelt in druk verkeer. Het feit dat ik met een lengte van 1,80 m bij verkeerslichten met beide voeten plat op de grond kon zetten, hielp ook. Dit is een zeer geschikte fiets die nieuwkomers veel zelfvertrouwen zal geven, terwijl de meer ervaren rijders gewoon van het rijden zullen genieten.

Hoewel om begrensde vorm de snelheidsbegrenzer van 100 km/u het plezier buiten de stad ongetwijfeld behoorlijk in de weg zal staan, is het wel leuk om dat punt te bereiken, dankzij de gewillige kleine motor van de 125 SVARTPILEN. Je kunt de goed schakelende versnellingsbak ten volle benutten, waarbij het grote rode schakellampje bovenin het ronde dashboard in elke versnelling bij 8.000 tpm je al knipperend erop attendeert dat je bij 10.000 toeren opschakelen moet. In vijfde versnelling brengt je dat op 100 km/u, in zesde versnelling verscheen meermaals 120 km/u in het display voordat de toerenbegrenzer in het ronde display een einde aan de pret maakte. Een display dat trouwens totaal, maar dan ook totaal anders is dan dat van de 125 Duke. Met dezelfde centrale digitale snelheidsmeter en versnellingsindicator aan de linkerkant, analoge brandstof-, motortemperatuur- en toerenteller rond de buitenkant van de wijzerplaat, met respectievelijk de tripmeter en de tijd boven en onder zie ik meer overeenkomsten met het display van een Fiat 500. De slogan 'Pioneering since 1903' die in het midden te zien is wanneer je de contactsleutel omdraait, kan worden Hoewel, met een mondkapje op rijden is ook niet allesvervangen door DTE, brandstofverbruik, twee tripmeters in zowel tijd als kilometerstand, etc. etc. door op een knop te drukken.

Andere premium kenmerken van de SVARTPILEN zijn de LED verlichting rondom, met de ronde koplamp - ja, heel retro - met een MINI-achtige dagrijverlichting rond de rand, terwijl de achterlichtunit netjes in het kontje is geïntegreerd. Bovenop de tank is een klein bagagerek voorzien met bevestigingspunten voor een tanktas, een kleine beschermplaat, en overal zijn Husqvarna-logo’s terug te vinden, van koppelingsdeksel tot uitlaatfolie en van tankdop tot de handgrepen voor de duopassagier. Daarnaast zijn beide wielen versiert, evenals de bovenste kroonplaat. Geen excuses om dit te verwarren met een KTM! De ronde spiegels in retrostijl zijn functioneel toereikend, maar geven geen geweldig zicht naar achteren. Over de zijstandaard niets dan lof, stabiel, robuust en goed te bereiken, en ook de instelbare hendels zijn items die op lang niet elke 125cc / A1 terug te vinden zijn.
Van welke kant je 'm ook bekijkt

Het blijft een unieke verschijning
De enige echte visuele domper is de kentekenplaathouder achter het achterwiel, waar ook de richtingaanwijzers in zijn ondergebracht. Het kontje ziet er daardoor weliswaar strakker uit, maar de houder zelf… mooi is anders.

De 125cc eencilinder komt direct tot leven als je de elektrische startknop indrukt en nestelt zich daarna in een ietwat hoog stationair toerental met een gedempte maar zeker fruitig klinkende dreun uit de uitlaat, die bij het afremmen af en toe een lekkere terugslag (vooruit, terugslagje) geeft. Mechanisch geluid is de eencilinder vreemd – dat beetje wat je hoort maakt dat hij best krachtig klinkt voor een 125cc-straatmotor. Precies dezelfde indruk die de fiets op je maakt als je eenmaal onderweg bent, met een korte eerste versnelling om direct van je plek te komen, gevolgd door gelijkmatig verdeelde verhoudingen in de zesversnellingsbak. Het blok in de toerenbegrenzer jagen is leuk, maar dat hoef je echt niet elke versnelling te doen om een ​​gevoel van snelheid te krijgen. De motor heeft best wat koppel voor een kleintje, waardoor je de keuze hebt om ofwel de hele tijd in derde en vierde versnelling door bochten te surfen, ofwel als Moto3 coureur het blok elke versnelling in de begrenzer te raggen. Jouw keuze.

Een essentieel element hiervoor is echter hoe vertrouwenwekkend en gemakkelijk de 125 SVARTPILEN zich laat bedienen, vooral de koppeling waarvan ik uit persoonlijke ervaring bij het leren rijden van mijn drie kinderen weet hoe dat de grootste hindernis voor een beginner kan zijn. De hele transmissie op de SVARTPILEN is onberispelijk en het vliegwiel levert een zekere mate van massatraagheid om te voorkomen dat het motortoerental te veel terugvalt wanneer je opschakelt. Zat ik me druk te maken hoe de boodschappen mee te krijgen, blijken ze 't ook thuis te bezorgen. Probleem opgelost, ga ik nog effe een blokje omDat een powershifter niet terug te vinden is op dit instapmodel had ik ook niet anders verwacht, wel dat de bak het liefst heeft dat je met schakelen de koppeling gebruikt. Hoeveel ervaring je ook hebt met schakelen zonder koppeling, je zult merken dat ’t niet echt vloeiend gaat. 

De rechte rijhouding van de 125 SVARTPILEN geeft ook enorm veel vertrouwen, met een voorspelbaar rijgedrag, ondersteund door de onwaarschijnlijk uitstekende grip van de knobbelige Pirelli-banden. Hij stuurt erg neutraal, veel meer als een verkleinde KTM 690-single dan het meer nerveuze gedrag van bijvoorbeeld een CBF125 Honda, en dat Indo-Italiaanse rempakket is uitstekend - de radiale voorrem werkte heel goed om 158 kilo aan motor plus 83 kilo aan rijder in een noodstop rap tot stilstand te krijgen. Afremmen op de motor gaat de SVARTPILEN ook redelijk goed af, vermoedelijk dankzij die hoge compressieverhouding, zonder dat de achterkant begint te klapperen. Het enige waar ik minder dan van onder de indruk was, was dat het vrij smalle zadel meer op vorm dan op functie is ontworpen – het minimale schuim voelt vrij stevig aan, wat al snel resulteerde in een pijnlijke kont.

Conclusie

Een unieke mix van innovatief design, een cool imago, hoogwaardige fabricage met eersteklas componenten en flat-track-inspiratie die nog geschikter zal worden wanneer, zoals al aangekondigd, Husqvarna het tegen Indian en Harley gaat opnemen in AFT SuperTwins-races in 2022, is de SVARTPILEN 125 een uitstekende startmotor met een kleine motor, maar een groot hart. 

De SVARTPILEN 125 heeft de gestalte van een volwassen motorfiets, wat wel eens een belangrijk pluspunt zou kunnen zijn in een segment waar uiterlijk alles is. Met de next-step Husqvarna-modellen al beschikbaar in de 400cc en 700cc categorie hebben Husqvarna-topman Federico Valentini en zijn collega’s zich nu tot de beginners gericht, in de hoop dat ze in de toekomst de Husqvarna ladder verder zullen gaan beklimmen.

Technische gegevens

 

Model SVARTPILEN 125
Motor
Type ééncilinder
Koelsysteem vloeistofkoeling
Cilinderinhoud 125 cc
Boring x slag 58 x 47,2 mm
Compr. verh. 12,8:1
Klepaandrijving DOHC, 4 kleppen per cilinder
Ontsteking digitaal, ride by wire
Starter elektrisch
Benzinetoevoer Bosch EFI injectie, 46 mm gasklephuis
Smering wet sump
Vermogen 15 pk @ 9.500 tpm
Koppel 12 Nm @ 7.500 tpm
Transmissie
Aantal versnellingen 6, constant mesh
Eindoverbrenging o-ring ketting
Koppeling Nat, meervoudig platen, kabel bediend
Chassis
Frame Stalen vakwerk buisframe
Wielbasis 1.357 mm
Balhoofdhoek 25°
Naloop 95 mm
Vering voor 43 mm WP APEX upside down, niet instelbaar
Vering achter WP APEX monoshock, veervoorspanning instelbaar
Veerweg voor 142 mm
Veerweg achter 142 mm
Voorrem enkele schijf 320 mm, Bybre 4 zuiger remklauw, Bosch 9.1MB ABS
Achterrem enkele schijf 230 mm, Bybre 1-zuiger remklauw, uitschakelbaar Bosch 9.1MB ABS
Voorband 110/70 R 17"
Achterband 150/60 R 17"
Afmetingen
Lengte n.b.
Breedte n.b.
Hoogte n.b.
Zadelhoogte 835 mm
Gewicht 146 kg rijklaar zonder benzine
Tankinhoud 9,5 liter
Reserve 1,5 liter
Gegevens
Rijbewijsklasse A1
Garantie 2 jaar
Adviesprijs NL n.b.
Adviesprijs BE n.b.
Importeur NL Husqvarna Nederland
www.husqvarna-motorcycles.com/nl