Zoeken

Test: Honda X-ADV

Crossroads

29 maart 2021
De moedige kruising tussen scootercomfort en motordynamiek met offroad-aspiraties is gelukt: de terreinscooter X-ADV heeft in Europa meer liefhebbers gevonden dan de Japanners verwacht hadden. Voor 2021 heeft Honda er nog een schepje bovenop gedaan en presenteert een verder verfijnd SUV-concept.

 

Tekst: Thilo Kozik
Fotografie: Honda

Het ijzer smeden

Gedwongen veranderingen hoeven niet per definitie iets slechts te zijn, het stelt je tegelijkertijd in de gelegenheid om iets nieuws toe te voegen. Zo lijkt Honda in ieder geval de verplichte omschakeling naar de vaak betreurde Euro 5 regelgeving te interpreteren, want de Japanners hebben de kans gegrepen en hun scootervloot volledig binnenstebuiten gekeerd - zo schreven we eerder dit jaar Hij oogt niet alleen sportiever, maar is het ookal bij de Forza 750. Het ijzer smeden als het heet is. Met deze allround klap kreeg ook de unieke X-ADV zijn deel, de scooter die als rij-nerd in offroad-regalia een singulariteit (ja, zoek dát maar eens op) vertegenwoordigt in de hele wereld van tweewielers.

Hoewel de EU-richtlijnen alleen op de aandrijving zijn gericht, hebben de Honda ontwikkelaars hun SUV-scooter volledig vernieuwd - de X-ADV 2021 biedt meer motor, elektronica en uitrusting dan voorheen, allemaal gepresenteerd in een aanzienlijk verscherpte look. Hoewel de vormen over het algemeen nog slanker zijn, is de verlichting nog individueler en is de nieuwe kleur "Pearl Mud Grey" nog moderner - mijn persoonlijke hoogtepunt is het kleine verlichte X-ADV-opschrift boven de nieuwe strips van de dagrijverlichting.

De technische innovaties zijn niet minder diepgaand, te beginnen met de startceremonie: met de transponder in de zak wordt het contact geactiveerd via een nieuwe centrale knop. Met druk op de starter is de vloeistofgekoelde inline twin klaar om te werken, wat wordt gesignaleerd door zijn typische uitlaatgeluid in de stijl van een V-twin motor, dankzij de 270 graden verzette kruktap. Om trillingen te elimineren heeft Honda twee balansassen voorzien. Talrijke aanpassingen laten de twin met lange slag floreren en vier pk extra ontlokken uit de onveranderde cilinderinhoud van 745 cc, waardoor de X-ADV nu bijna 59 pk bij 6.750 tpm levert, terwijl het maximale koppel minimaal is toegenomen van 68 naar 69 Nm bij 4.750 tpm. Voor de beginnende motorrijders: er is ook een A2-compatibele versie met 48 pk.

Dat is echter niet de enige reden waarom de X-ADV eigenlijk een stuk levendiger aanvoelt: de herziene kleptiming vergroot het motortoerentalbereik met 600 tpm, het rode gebied begint nu pas bij 7000 toeren. Begeleidende maatregelen aan de transmissie met dubbele koppeling ondersteunen de levendigheid van de eenheid: kortere overbrengingsverhoudingen van de eerste,
Het design oogt behoorlijk frisser, maar is nog steeds onmiskenbaar X-ADV

Aan klepjes geen gebrek

Het TFT kleurendisplay is bijzonder fraai en naar eigen geur en smaak in te stellen
tweede en derde versnelling maken de X-ADV merkbaar sterker. Als je wilt, hebben de andere weggebruikers praktisch geen kans bij de verkeerslichten. Als neveneffect is de koppeling tussen de input via het gashandvat en de voortstuwing van de 745cc twin merkbaar directer, hoewel de krachtoverbrenging via DCT en ketting sowieso minder verliesgevend is dan bij welke variomatic dan ook - dit resulteert in een veel beter gevoel voor wat de vermogensafgifte betreft.

Juist dit kan niet alleen worden beïnvloed door het gashandvat, maar ook door de elektronica. Opgelet, nu wordt het ingewikkeld: met de nieuwe ride-by-wire kunnen de motorkarakteristieken grotendeels worden aangepast aan de voorkeuren van de bestuurder. Hiervoor zijn vier vooraf gedefinieerde en één vrij configureerbare rijmodus beschikbaar, die de gasrespons, ABS, motorrem, tractiecontrole en de schakelkarakteristieken van de transmissie met dubbele koppeling specificeert. Alle rijmodi kunnen tijdens het rijden direct met een knop worden geselecteerd, maar de configuratie van de “gebruikersmodus” is alleen mogelijk als je stilstaat.

Rijprestaties op verzoek

Alle displays en bedieningselementen worden vanaf de linkerkant van het stuur bediend via een vierweg joystick via het nieuwe 5-inch TFT-kleurendisplay, dat ook een spraakbesturingsfunctie voor smartphones biedt. De veelheid aan instellingen - die overigens sterk lijken op de nieuwe Forza 750 - vereisen een intensieve studie van de mogelijkheden, voordat het feest begint. Dán levert de Honda rijprestaties op verzoek. Dat intensief bestuderen is bij voorkeur op voorhand te doen, Snap best dat dit een verkoopsucces is gewordenin plaats van net als wij dat tijdens het rijden proberen uit te vissen. En mocht je met alle instelopties nog niet tevreden zijn, kunt geeft Honda je de keus om de DCT zesbak naar wens te specificeren door de schakelaar rechts op het stuur op Manueel te zetten en handmatige schakelhandelingen te starten met de tuimelschakelaar links op het stuur.

Dit biedt perspectief voor wie enthousiast hard (en plat) bochten wil nemen, wat met de X-ADV een genot van de allerhoogste kwaliteit wordt. Het nieuw ontworpen stalen buisframe speelt hierin zeker een rol, evenals de hoogwaardige veerelementen, die de X-ADV een uiterst zelfverzekerd rijgedrag geven. Met een groot 17-inch voorwiel en een wendbaar 15-inch achterwiel kan de SUV-scooter nauwkeurig worden bestuurd met behulp van het statige 910 millimeter brede stuur. De eerste scooter die d'r niet als een scooter uitziet en al helemaal niet zo rijdt. Zouden d'r meer moeten doenHet goede reactievermogen van de 41 mm upside-down voorvork en de centrale schokdemper zorgen voor een goed rijcomfort, de lelijke aspecten van het wegdekoppervlak worden opgeslokt door de lange veerweg.

Bijna drie kilo minder dan zijn voorganger - de motor is 1,4 kilo lichter, het frame bespaart een kilo - geven de X-ADV extra wendbaarheid in brede en smalle bochten. Over het geheel genomen benadrukt de Honda echter de rijstabiliteit onder alle rijomstandigheden, wat ook de moeite loont bij het remmen: met een zeer goed gevoel vertragen de twee radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen sterk wanneer er flink wordt doorgeremd, ondersteund door knipperende alarmlichten die bij hard ankeren het achteroprijdend verkeer erop attenderen dat je dus flink aan het ankeren bent. Dat de handling slechts de tweede viool speelt, is gezien het neutrale rijgedrag dragelijk.

Uiteraard beheerst de Japanner ook de informele kunst van voortbewegen. Voor ontspannen cruisen hebben de vierde, vijfde en zesde versnelling van de DCT een langere overbrengingsverhouding. Het windscherm, dat in vijf standen in hoogte verstelbaar en breder aan de zijkanten is, neemt de winddruk van het bovenlichaam en de helm. Op de 820 millimeter hoge,
SUV, dus handkappen. Keyless ride heeft ook z'n intrede gedaan bij de X-ADV

Voetsteunen, voor wie écht over zandpaden wil gaan knallen. uitlaat blijft wel kek voor een scooter

Veel beter dit, die handrem zo. Kun je je tenminste nooit meer vergissen en per ongeluk de handrem erop laten staan
strak gestoffeerde zitbank kunnen zelfs langere tochten perfect worden voltooid, zelfs als het brede stuur en de lichte voorwaartse positie een beetje inspannend zijn. Daarnaast zoeken de voeten dan de stand tegen de boeg of op de optionele Enduro-steunen, omdat bij een normale zit met de voeten recht onder je lijf de kniehoek op de lange termijn simpelweg te scherp is wanneer je met laarzen aan het rijden bent. Wat bevorderlijk is voor het goede gevoel van geëngageerd landweg-knallen is niet perfect voor de pure toerist.

Zowel de toerist als de avonturier zal blij zijn met de iets grotere, van LED verlichting voorziene 22 liter opbergruimte die de framemodificaties met zich meebrengen: zelfs voor een sportieve integraalhelm met spoilers is er genoeg ruimte. In het met een drukknop te openen opbergvakje bevindt zich ook een USB-aansluiting om bijvoorbeeld je smartphone op te kunnen laden. Door de parkeerrem naar rechts op het stuur te verplaatsen is er in de rechter boeg ruimte ontstaan voor een extra, maar niet afsluitbaar, opbergvakje.

Conclusie

Met de aanpassingen die Honda aan de 2021 X-ADV heeft doorgevoerd heeft Big Red de Crossover motorscooter nóg aantrekkelijker gemaakt, door z’n rijdynamiek en vooral z’n hoogwaardige uitrusting te verbeteren en dankzij meer comfort het operationele profiel tevens te verbreden. Desalniettemin is de extraverte all-terrain scooter zeker niet voor iedereen weggelegd, naast de sportieve aanpak moet met de vanaf prijs van € 14.498 (€ 12.299 BE), die de groep geïnteresseerden zeker zal beperken, flink wat geld op tafel worden gelegd. Dat doet niets af aan het grote rijplezier.

Technische gegevens

Merk/model Honda X-ADV
Motor
Type tweecilinder paralleltwin, 270° kruktap
Koelsysteem vloeistofkoeling
Cilinderinhoud 745 cc
Boring x slag 77 x 80 mm
Compr. verh. 10,7:1
Klepaandrijving SOHC, 4 kleppen per cilinder
Ontsteking digitale transistor met elektronische vervroeging, 4 rijmodi, instelbare tractiecontrole
Starter elektrisch
Benzinetoevoer PGM-F1 injectie, 36 mm gasklephuizen
Smering wet sump
Vermogen 59 pk @ 6.750 tpm
Koppel 69 Nm @ 4.000 tpm
Transmissie
Aantal versnellingen 6 traps semi-automaat, D/S1/S2/S3 modi
Eindoverbrenging ketting
Koppeling nat, dubbele meervoudige plaat, DCT
Chassis
Frame Diamant, stalenbuis
Wielbasis 1.590 mm
Balhoofdhoek 27°
Naloop 104 mm
Vering voor 41 mm Showa upside-down, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar
Vering achter Monoshock Pro-Link, veervoorspanning instelbaar
Veerweg voor 154 mm
Veerweg achter 150 mm
Voorrem dubbele schijf 296 mm, Radiale 4-zuiger remklauw, C-ABS
Achterrem enkele schijf 240 mm, 1-zuiger remklauw, C-ABS
Voorband 120/70 ZR 17"
Achterband 160/60 ZR 15"
Afmetingen
Lengte 2.245 mm
Breedte 910 mm
Hoogte 1.375 mm
Zadelhoogte 820 mm
Gewicht 236 kg rijklaar
Tankinhoud 13,1 liter
Reserve n.b.
Gegevens
Rijbewijsklasse A
Garantie 2 jaar
Adviesprijs NL € 14.498,00
Adviesprijs BE € 12.299,00
Importeur NL Honda Benelux
www.honda.nl