Test: Honda Forza 750
Luxe-scooter
Na enkele jaren van relatieve radiostilte heeft Honda voor modeljaar 2021 flink uitgepakt, zowel op het vlak van motorfietsen als dat van motorscooters, dat behoorlijk is vernieuwd en uitgebreid. De meeste aandacht ging bij de scooters naar de nieuwe Forza 750 uit, die als het nieuwe opperhoofd van de nu driekoppige Na jaren "Nee, het is geen scooter", is Honda overstag gegaan. Nou niet met z'n allen gaan roepen dat 'ie qua rijden meer op een motor lijkt...Forza luxe-scooter familie werd gepresenteerd met de Forza 125 als instapmodel, de Forza 350 als opvolger van de Forza 300 (die nog leverbaar is zolang de voorraad strekt) voor het middensegment en dus de nieuwe Forza 750 voor het premium segment.
Dat klinkt als een logisch verhaal, maar een oplettend toeschouwer zal hebben opgemerkt dat tegelijkertijd de NC750D Integra uit het gamma is genomen en dan heeft het toch alle schijn dat de Japanse productplanners uiteindelijk toch zijn gezwicht voor de druk van halstarrige motor- en scooterliefhebbers, die helemaal niks hadden met de hybride benadering van de Integra (en in dat opzicht ook de X-ADV) en ‘m vanaf het begin (toen het nog een NC700D was) gewoon als maxiscooter hebben gezien. Hoe zeer Honda iedereen probeerde te overtuigen dat ‘ie toch echt als een motorfiets moest worden gezien.
De nieuwe Forza 750 heeft namelijk niet alleen het design van een maxi-scooter, maar is door Honda nu ook in die hoek neergezet door ‘m op te nemen in de Forza maxi-scooter familie. Daarmee lijkt een eind te zijn gekomen aan de tijd dat de heren en dames van de marketing en communicatieafdeling bij Honda het mantra “Nee, de Integra is geen scooter, hij heeft namelijk geen variomatic maar een DCT (Dual Clutch Transmission) aandrijving” moesten blijven herhalen. En dat is alleen maar beter.Variomatic aandrijving of niet, de Integra was een maxi-scooter en dat is met z’n herpositionering en naamsverandering nu voor eens en altijd rechtgezet.
Tekst: Thilo Kozik
Fotografie: Honda
Geen discussie meer
Drie op een rij: Forza 125, Forza 350 en Forza 750. Maar wie is nou wie?
Als ik plaats heb genomen op de Forza 750 luxe-scooter is het me onmiddellijk duidelijk wat Honda onder luxe verstaat: met een bescheiden hoogte van 790 millimeter nestel ik me op het comfortabele en zacht aanvoelende zadel, krijg daarbij mijn voeten stevig genoeg aan de grond en Denk dat je hier genoeg sportieve jongens (en meiden natuurlijk) behoorlijk ziek mee kunt makenhoef me maar minimaal voorover te buigen om het stuur vast te kunnen houden – dat maakt te verbinding met de Forza innig, haast erm… motorfietsachtig. Verdomme, hebben ze ‘m eindelijk in de scooterhoek neergezet, blijkt de zithouding meer gelijkenis te hebben met motorrijden dan ik me herinnerde. Als een comfortabele toerfiets, maar dan met scooterdesign.
De voeten kunnen al naar gelang recht naar beneden op de treeplanken, of recht naar voren tegen het schild worden geplaatst. Het eerste wanneer je actief aan het sturen bent, het tweede wanneer je ontspannen naar je bestemming rijden wilt. Wel is het zo dat het niet erg zou zijn geweest als Honda de tunnel tussen de benen smaller had gemaakt, dat had ook meer ruimte geboden om je voeten neer te zetten. Wat ook stoort is de vorm van het zadel, dat naar voren toe omlaag gaat, waardoor je in langzaam tempo langzaam richting het stuur afzakt.
Met de transponder in de broekzak opgeborgen is een druk op de centrale knop voldoende om de Forza wakker te maken – of met een verdere druk op de toets het zadel of de tankafdekking te openen. Om de paralleltwin van de maxiscooter tot leven te krijgen volstaat daarna een druk op de startknop, waarna de 270 graden lijnmotor aangenaam tussen je benen gaat pruttelen. Maar dat hoeft natuurlijk niet. Met hetzelfde gemak rijdt je comfortabel naar je werk. (mag trouwens ook met de zwarte)Uit de twee cilinders met een gezamenlijke inhoud van 745 cc, ofwel drie flinke potten bier in de kroeg (als die ook nog eens weer open gaan), perst de achtklepper (vier per cilinder, twee voor de inlaat en twee voor de uitlaat) er met 58,6 pk bij 6.750 tpm en 69 Nm bij 4.750 tpm meer vermogen uit dan de Integra, en dat terwijl de scooter nu aan de veel strengere emissie-eisen van Euro 5 voldoet.
Pure luxe en bijna te veel van het goede is het voorkeuzemenu van de aandrijving, dat de Forza 750 piloot superveel opties geeft. De DCT aandrijving geeft je de optie om de zesversnellingsbak manueel of automatisch te bedienen. In het tweede geval heb je de keuze uit vier modi om het vermogen naar het achterwiel over te brengen: drie vaste rijmodi en eentje waarbij je zelf alles naar eigengeur en smaak kunt afstellen. Bij ‘dat alles’ moet je denken aan de vermogensafgifte, mate van motorrem, tractiecontrole en schakelkarakteristiek. Dat alles gestuurd via een joystick links op het stuur en gevisualiseerd in het nieuwe vijf inch TFT kleurenscherm. Dat klinkt als superingewikkeld, maar we hebben dat in onderstaand schema verduidelijkt.
In de praktijk heeft de gekozen schakelstand de sterkste invloed op de rijbeleving: in stand vier, verbonden aan de Sportmodus, maakt de twin de meeste toeren en schakelt vroeg terug voor een dynamische beleving. Voor in de stad is dat misschien echter een tikkie overdreven. Configuratie en werking van de rijmodi
RAIN zorgt voor bescheiden motorvermogen en motorremwerking en een snel ingrijpende tractiecontrole. Het DCT in stand 1 schakelt bij relatief lage toerentallen op en terug, de focus ligt op rijveiligheid en zuinig rijden.
STANDARD biedt een afgewogen balans tussen vermogensafgifte, motorrem en HSTC (tractiecontrole), het DCT schakelt volgens stand 2 van de schakelkeuzes waarbij de focus op rijcomfort en zuinig rijden ligt.
SPORT zorgt voor een sportieve vermogensafgifte en krachtige remwerking van het motorblok, bij een gering ingrijpen van HSTC. In stand 4 schakelt de dubbelkoppeling bij hogere toerentallen op en ook terug voor meer motorremwerking.
USER geeft je de keuze om alle parameters zelf in te stellen, waarbij de tractiecontrole ook kan worden uitgeschakeld.In schakelstand 1 van de Rainmodus gaat het er daarentegen een beetje te relaxt aan toe. Onze voorkeur ging deze test, waarbij werd gereden in de stad, op de snelweg en over bochtige wegen binnendoor, uit naar programma 3, dat echter alleen via de USER modus in te stellen is.
In deze modus reageert het blok sportief genoeg en levert in het middengebied een krachtige punch, wat door het DCT in een verfrissende en naadloze acceleratie wordt overgezet. Door de haast onmerkbare schakelovergangen krijg je haast bijna niet mee hoe hard de Forza daadwerkelijk aan het optrekken is – in geval van nood schakelt de Japanner op eigen initiatief een versnelling terug, draait meer toeren en raast daarna moeiteloos langs het overige verkeer af. De verhoudingsgewijs voorzichtige stand 2 van de tractiecontrole is daarbij toereikend. Vrolijke toerentalorgies zijn achter niet zijn ding en bieden weinig extra punch, het sterkste punt van de Forza blijft de trekkracht in het middengebied en van onderuit. In alle rijkeuze afstellingen toont het aggregaat zijn geavanceerde karakter door een aangenaam laagfrequent uitlaatgeluid, dat heerlijk in het oor klinkt maar door omstanders zeker niet als storend zal worden ervaren.
Leverbaar in een breed scala aan kleuren
Dit is een maxiscooter
Twee balansassen in het blok zorgen ervoor dat zelfs bij de hoogste snelheden op geen enkele wijze het rijgenot door irritante trillingen wordt verstoord. Het enige dat vandaag niet al te vrolijk kijkt is het verbruiksindicator in het display, dat ons leert dat de rit vandaag met een gemiddeld gebruik van 4,3 liter op 100 kilometer gepaard gaat, ofwel 1 liter
Bijzonder fraai TFT met Bluetooth connectiviteit en Android app. Jammer dat de app er nog niet voor Apple is
Aan knopjes geen gebrek bij deze Forza, maar ja, er valt dan ook genoeg te kiezen in 't menu
Helm past makkelijk onder het zadel, maar voor wekelijkse boodschappen zal 't niet toereikend zijn. Verbruik is niet verkeerd, maar doordat 't lampje vroeg gaat branden zal je de tankdop vaker in je hand hebben dan strikt noodzakelijk zou zijnop 23,2 kilometer. Op zich helemaal geen verkeerd verbruikscijfer (probeer dit maar eens met een Burgman 650 te realiseren), ware het niet dat Honda zelf een waarde van 3,6 liter (1 op 27,6) claimt en dat scheelt toch wel een slok op een borrel.
Een iets grotere kleine domper op de feestvreugde is dat het reservelampje best vroeg branden gaat, waardoor je veel sneller dan strikt noodzakelijk een stop bij een tankstation maakt en je z'n theoretische actieradius van ruim 350 km in de praktijk niet vaak zult gebruiken.
Waar je daarentegen wel ontzettend vrolijk van wordt is het voor scooters zeer ongebruikelijke rijwielgedeelte met brugframe met daartussen het blok, zoals al sinds jaar en dag bij sportieve motorfietsen wordt toegepast. Het zorgt bij een maxiscooter voor veel meer dynamiek. Aan de voorkant heeft Honda een Showa BPF upside down voorvork gemonteerd, aan de achterkant een stabiele lichtmetalen dubbelzijdige achterbrug met eveneens Showa monoshock. Dat heeft het noodzakelijk gemaakt om voor kettingaandrijving te gaan, maar heeft echter ook voor een goed uitgewogen gewichtsverdeling als van een motorfiets gezorgd. De frameconstructie heeft voor een zeer Een scooter met motorfiets aspiraties, da's beter dan andersomgoede stabiliteit gezorgd, maar nadeel is de eerder genoemde brede bouw van de middentunnel.
Alles bij elkaar genomen staat het rijwielgedeelte van de Forza veel dichter bij dat van de X-ADV dan de Integra. Net als de Integra heeft de Forza een 17” voorwiel, maar aan de achterkant heeft het 17” formaat plaats gemaakt voor een meer scooter gebruikelijk 15” achterwiel. Dat is zeker geen slechte keuze geweest, het insturen en omleggen van het ene op het andere oor gaat dankzij het kleinere achterwiel een stuk lichter en gemakkelijker. Daarbij tonen de Bridgestone T31 banden zich als een zeer betrouwbare partners, die zeer stabiel en neutraal rollen en wat grip aangaat niets te wensen overlaten.
De hoge mate van stabiliteit heeft de Forza ook te danken aan de gekozen geometrie en basisconstructie, waarmee de scooter meer in koersvastheid dan lichtvoetigheid uitblinkt. En dat is geen verkeerde gedachte voor een scooter met een topsnelheid van 168 km/u. Waarmee trouwens niet is gezegd dat de Japanner zich op bochtige buitenwegen niet thuis zou voelen, in tegendeel. De vergulde 41 mm upside down voorvork reageert zeer gevoelig op oneffenheden in het wegdek, terwijl aan de achterkant de van een linksysteem voorziene centraal geplaatste monoshock vergelijkbaar onberispelijk functioneert. Wat rijcomfort betreft dwingt de Forza 750 zelfs bij de meest verwende scooterrijders respect af, de goed gekozen demping zorgt te allen tijde voor een goed contact met het wegdek, evenals de beste feedback.
Insturen of van het ene op het andere oor leggen gaat met zeer veel vertrouwen gepaard, een bescheiden kracht op het stuur is voldoende om van koers te wijzigen. Noch hobbelige wegen, noch gaten in het wegdek of verzakkingen brengen de Forza daarbij van de wijs. De onwrikbare stabiliteit bij enthousiast bochtenwerk zorgt ervoor dat de Forza bij verblufte motorrijders op hun thuiscircuit tot hun
Ten opzichte van de Integra is het achterwiel naar een meer scootergebruikelijk 15" verkleind. Voor is 't 17" gebleven
DCT geeft de Forza dat vleugje sportiviteit. Stevige handgrepen voor de duo zijn geen overbodige luxe
frustratie niet uit hun spiegel zal verdwijnen. Daaraan zijn de betrouwbaar vertragende, goed doseerbare radiale vierzuiger remklauwen ook debet, die met de niet bepaald lichtgewicht 235 Forza-kilo’s geen enkele moeite hebben. De beide instelbare remhendels hebben een goed gevoel en feedback, waardoor het gebruik van ABS alleen tot het stikt noodzakelijke kan worden beperkt. Extreme remacties gaan trouwens vergezeld met automatisch knipperende alarmlichten, zodat ook het verkeer achter je ziet dat je flink aan het ankeren bent.
Achter de slim ontworpen voorpartij met hoog windscherm ontvouwt zich een heerlijke windbescherming, die zelfs langeafstandsritten op hoge snelheid te verdragen maakt. Verder scooter-typische gemak is de via een schakelaar te bereiken ‘kofferbak’ onder het zadel, waar moeiteloos een integraalhelm in past – een A4-formaat aktentas wordt daarentegen al lastiger. Daarnaast is in de boeg aanvullend een handschoenenvakje voorzien. Het 5” TFT kleurenscherm heeft trouwens ook Bluetooth connectiviteit, waardoor de scooter met je smartphone verbinding kan maken en je – mits je een headset hebt – onderweg kunt bellen, mails checken, muziek luisteren en navigeren. Hoewel, de bijbehorende app is vooralsnog alleen voor Android beschikbaar, Apple fans hebben ditmaal pech.
Conclusie
Met de herpositionering en naamsverandering van Integra naar Forza heeft Honda nu eindelijk het beestje bij z’n enige juiste naam genoemd: de maxiscooter. Onder de streep biedt de Forza 750 meer dan genoeg typisch scootercomfort en heeft dat gekoppeld aan de rijdynamiek van een DCT aandrijving in een op maat gesneden rijwielconcept – een combinatie waar lange tijd menig motorfiets niet aan heeft kunnen tippen. Daar hangt echter wel een prijskaartje aan dat met € 13.398 (€ 11.399 BE) aardig richting motorfietsprijzen gaat.
Technische gegevens
Merk/model | Honda Forza 750 |
Motor | |
Type | tweecilinder paralleltwin, 270° kruktap |
Koelsysteem | vloeistofkoeling |
Cilinderinhoud | 745 cc |
Boring x slag | 77 x 80 mm |
Compr. verh. | 10,7:1 |
Klepaandrijving | SOHC, 4 kleppen per cilinder |
Ontsteking | digitaal, 4 rijmodi, instelbare tractiecontrole, regelbare motorrem |
Starter | elektrisch |
Benzinetoevoer | PGM-F1 injectie, 36 mm gasklephuizen |
Smering | wet sump |
Vermogen | 58,6 pk @ 6.750 tpm |
Koppel | 69 Nm @ 4.750 tpm |
Transmissie | |
Aantal versnellingen | 6 traps semi-automaat, D/S1/S2/S3 modi |
Eindoverbrenging | ketting |
Koppeling | nat, dubbele meervoudige plaat, DCT |
Chassis | |
Frame | Stalen diamantframe |
Wielbasis | 1.580 mm |
Balhoofdhoek | 27° |
Naloop | 104 mm |
Vering voor | 41 mm Showa Dual Bending Valves telescoop, niet instelbaar |
Vering achter | Monoshock Pro-Link, veervoorspanning instelbaar |
Veerweg voor | 120 mm |
Veerweg achter | 120 mm |
Voorrem | dubbele schijf 310 mm, radiale 4-zuiger remklauw, C-ABS |
Achterrem | enkele schijf 240 mm, 1-zuiger remklauw, C-ABS |
Voorband | 120/70 ZR 17" |
Achterband | 160/60 ZR 15" |
Afmetingen | |
Lengte | 2.200 mm |
Breedte | 790 mm |
Hoogte | 1.485 mm |
Zadelhoogte | 790 mm |
Gewicht | 235 kg rijklaar |
Tankinhoud | 13,2 liter |
Reserve | n.b. |
Gegevens | |
Rijbewijsklasse | A2 na aanpassing |
Garantie | 2 jaar |
Adviesprijs NL | € 13.398,00 |
Adviesprijs BE | € 11.399,00 |
Importeur NL | Honda Nederland |
www.honda.nl |