Zoeken

Test: Harley-Davidson Pan America Special

Anything is a road

21 april 2021
Als we na een ochtend intensief sparren in een voormalige ertsgroeve, gevolgd door een 175 kilometer route door het Duitse Westerwald weer zijn teruggekeerd in het basiskamp knijp ik in m’n arm om mezelf ervan te overtuigen dat ik echt wakker ben. Het is gedaan met lachen om Harley-Davidson, met Pan America hebben de Amerikanen vanuit het niets een Allroad op de markt gezet die voor de besten niet onderdoet.

“Nondeju, dit is f#cking niet normaal”, is het eerste wat in me opkomt als ik na een kleine 175 kilometer dwars door het Duitse Westerwald van Harleys nieuwe Pan America afstap. Of zoals Rob Kemps het met een mooi Brabants accent altijd zegt: “Nondedju!” Dat het tweede deel van de route meer weg heeft gehad van de kwalificatie voor de Isle of Man TT (of moeten we dan zeggen: Lekker om zo de dag te beginnen. Da's nog eens wat anders dan de ochtendgymnastiek bij omroep MaxWesterwald TT?) is wel het laatste dat ik ooit had verwacht op een Harley te ervaren, laat staan op een fiets in een voor Harley compleet nieuw segment. “Vet kicken man, nondeju!”

Eerlijk is eerlijk, ook wij zijn op voorhand heel erg sceptisch geweest, toen door de Amerikanen het nieuws naar buiten werd gebracht dat volop aan de ontwikkeling van een heuse Allroad werd gewerkt, de Pan America, aangedreven door de nieuwe vloeistofgekoelde Revolution Max 1250 V-twin die werd opgegeven voor een topvermogen van 150 pk. Het leek alsof de wereld op z’n kop was gezet, na de aankondiging van BMW zich op de Cruisermarkt te gaan richten teneinde marktaandeel van Harley-Davidson weg te snoepen was Harley precies het tegenovergestelde van plan: met Pan America een serieuze en geduchte speler in het zware Allroad segment neerzetten, het segment waar de GS al 40 jaar heer en meester is. En een Harley die stuurt zou op zich al bijzonder zijn, laat staan een Harley die zich met de besten kan meten in een segment waar ze kunnen bogen op welgeteld nul komma nul ervaring. 

Dat Harley-Davidson zijn vleugels is gaan spreiden richting onbekend terrein is minder vreemd dan op het eerste oog lijkt. Het zware Allroad segment is voor ons Europeanen als wat het Cruiser segment voor de Amerikanen is, dus als je hier je marktaandeel wilt vergroten dan is het zware Allroad segment een zeer logische stap. Bovendien, zo wordt verteld, heeft een groot deel van de Harley rijders momenteel een GS als tweede motor ernaast. Zie hier dus al de eerste klap, al die rijders zouden hun GS direct weer van de hand doen, mocht er een gedegen alternatief met Harley logo op de tank zijn.

Volgens Harley is in de ontwikkelingsfase van Pan America dan ook diepgaand consumentenonderzoek en -analyse gedaan over huidige en toekomstige klanten wereldwijd die Adventure portfolio van Harley zullen vormen. Bij Adventure rijders thuis en in hun garages is het gesprek aangegaan en onderzoek gedaan, de motoren van de concurrentie zijn uitgebreid getest en geanalyseerd en er is gekeken naar wat Harley in het segment in zou kunnen brengen, en dan niet om aan tafel aan te schuiven, maar om te winnen. Dat Harley grondig te werk is gegaan wordt tijdens de presentatie nog eens onderstreept, in totaal zijn 1 miljoen testmijlen met verschillende prototypes afgelegd, waarvan 50% onroad en 50% offroad, maar dat even terzijde.

 

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Harley-Davidson