Zoeken

Test: BMW R 18 B

Imposante verschijning

7 oktober 2021

Nog meer dan de gewone R 18 is deze Beierse R 18 B(agger) een enorme verschijning op de parkeerplaats, met dank aan de Batwing kuip en de overdaad aan chroom, van covers voor de kleppendeksel tot het veel fraaiere uitlaatsysteem. De uitlaat is meteen het enige verschil, volgens projectleider Gerhard Müller. “Motorisch is er niks veranderd, wat het chassis betreft is er wel een compleet nieuw frame met aangepaste geometrie, wat erop is gericht om de handling van de fiets bij lage snelheid te verbeteren”, zegt hij. “We hadden wat klachten gekregen dat het voorwiel te gemakkelijk naar binnen viel, bijvoorbeeld wanneer je in de stad een krappe u-bocht moest maken, of bij het manoeuvreren Lijkt wel een nieuwe trend te worden, presentaties in Duitsland. Niks mis meevan de motor in een parkeerplaats, wat de motor plots instabiel maakte. De nieuwe kortere wielbasis en gewijzigde stuurgeometrie is erop gericht om manoeuvres bij lage snelheid intuïtiever te maken, minder stressvol.”

Het compleet nieuwe frame is nog steeds een mix van stalen buizen met zowel gesmede als gegoten schetsplaten en beugels, maar dan met een 36 mm kortere wielbasis van 1.695 mm – nog steeds gigantisch, maar minder dramatisch. De Showa 49 mm voorvork is onder een beduidend scherpere hoek van 27,3° gezet (32,7° bij de R 18 en R 18 Classic), maar nu wel met een beduidend langere naloop van maar liefst 183,5 mm (die bij de R 18 / R 18 Classic met 150 mm al enorm was). Het idee hierachter is dat de motor dankzij de steilere balhoofdshoek bij lage snelheid gemakkelijker te sturen moet zijn en minder de neiging heeft de bocht in te vallen, terwijl de grotere naloop voor meer stabiliteit in snellere bochten moet hebben gezorgd. 

Hoewel de aangepaste geometrie de zaken inderdaad heeft verbeterd, zodat langzame bochten nu gemakkelijker te nemen zijn, is het moeilijk om te zeggen hoeveel het is verbeterd zonder direct vergelijk. Je hebt nog steeds wel de extreem goed te bedienen koppeling nodig om de Bagger de juiste kant op te laten gaan wanneer je in krappe ruimtes zit, met beide voeten stevig aan de grond om dat enorme gewicht te steunen mocht de motor onverhoopt toch willen kantelen. De motor keren op de weg (of op de parking)
Motoren moeten steeds stiller worden, maar dat geldt (nog) niet voor geluidsinstallaties

Fraaie koffers, maar die speaker neemt wel wat opbergruimte in beslag. Kuip geeft goede bescherming

Mocht je het achterlicht zoeken, dat zit in de knippers verwerkt. Zadel is echt veel beter dan de gewone R 18, omdat je nu hoger zit
kun je beter mijden als de pest, tenzij je genoeg ruimte hebt om met wat snelheid een ruime bocht te kunnen maken. De optionele achteruitversnelling is echt geen overbodige luxe op een motor die zo lang en plomp is als deze Bagger. 

Daar staat tegenover dat op hoge snelheid de handling van de R 18 B een heel stuk beter is dan de gewone R 18 en daar zijn wel enkele redenen voor. Om te beginnen krijg je veel meer feedback van de voorkant en aangezien deze Bagger van dezelfde Bridgestone banden is voorzien kan alleen de aangepaste geometrie hiervoor de reden zijn. Dat plus de aangepaste setting van de vering. Dit nodigt uit om de bochtensnelheid zo lang mogelijk vast te houden, vloeiende bochten zoals in het Taunus Gebergte. Hier komt de R 18 B goed tot z’n recht. De motor kan 35° op een oor worden gelegd voordat de voetsteun over het asfalt begint te schrapen en dat zijn 3 graden meer dan de 32° van de gewone R 18. Drie graden klinkt misschien als heel erg weinig, maar neem van mij aan, die drie graden maakten een enorm verschil. Niet dat deze Bagger als een Superbike de bocht om te jagen is, maar meer een kwestie van tempo kunnen houden op een bochtige weg zonder continue met de Best pittig met bochten, blij dat 't even rechtuit gaat nu. Kan ik tenminste bijkomensteunen over het asfalt te schrapen. Nu is Bagger racing in de VS de laatste jaren een enorme hit, het wordt zelfs primetime uitgezonden, maar met de geometrie van deze Big Boxer zal dat voor BMW geen succesverhaal worden.

Het 720 mm hoge zadel – 30 mm hoger geplaatst dan de R 18 is zelfs comfortabeler, maar het blijft jammer dan vanwege de joekels van cilinders forward controlls niet mogelijk zijn. Het enige dat rest is je benen op de cilinders te leggen, maar zo hoort het eigenlijk niet. Gelukkig is niet alles drama, zeker als je het hogere zadel hebt gekozen biedt de zogenaamde Mid-Mounted Footpeg locatie genoeg ruimte voor je knieën, terwijl je beide voeten voor het stoplicht nog steeds gemakkelijk aan de grond te zetten zijn. Oh ja, nog even dit: de R 18 B heeft standaard voetsteunen, optioneel kunnen floorboards worden gemonteerd en bij de R 18 TC is dat precies andersom.