Zoeken

Test: BMW R 18 B

Conclusie

7 oktober 2021

Na een dag met de R 18 B in het Taunus Gebergte te hebben gestuurd kan ik niet anders dan de ingenieurs van BMW feliciteren op het succes van de R 18 te hebben voortgeborduurd met deze capabele kilometervreter als volgende fase van het Duitse Cruiser project. Ten opzichte van de R 18 is deze Bagger in alle opzichten een enorme verbetering, dankzij de aanpassingen die aan rijwielgedeelte en vering zijn gedaan, en heeft alle luxe en comfort die je van een Bagger verwachten mag. 

Hoewel voor dat moois wel diep in de buidel moet worden getast. BMW heeft de prijs van de R 18 B op € 31.951,95 gezet, maar dan begint het pas. Voor de First Edition uitvoering waarmee wij reden moet € 2436,36 extra op tafel worden gelegd, inclusief alle optiepakketten kom je dik boven de 40.000 euro uit. Oef…

Dat neemt niet weg dat ik nu al benieuwd ben naar de volgende stap met de 1.802 cc Big Boxer, het BMW equivalent van de 1.819 cc Indian Thunder Stroke 111 V-twin en de 1.868 cc Harley-Davidson Milwaukee-Eight 114. Een blik op de line-up van de twee Amerikanen laat zien dat er nog genoeg mogelijk is en hoewel er door BMW nog met geen woord over is gerapt is ook een uitbreiding naar beneden niet ondenkbaar – een lichtere familie op basis van de R 1250 als tegenhanger van de Indian Scout en Harley-Davidson Sportster S zou helemaal niet zo’n gek idee zijn. 

Iets zegt me dat dát ditmaal best wel eens wél aan zou kunnen slaan, omdat zo’n instapmodel voor een beduidend vriendelijkere prijs op de markt zou kunnen worden gezet.